Popthesis_FB

En de Popthesisprijs gaat naar …

Op 19 december reikten we in de Ancienne Belgique voor de 13e keer onze Popthesisprijs uit. De prijs gaat naar scripties over de moeizame toepassing van blockchain in de muziekindustrie, de weergave van holebi’s in onze populaire muziekcultuur, en de integratie van jonge vluchtelingen aan de hand van muziek. 

Het doel van de Popthesisprijs is nog altijd hetzelfde: onderzoek naar (pop)muziek en de (pop)muzieksector stimuleren Maar liefst 39 bachelor- en masterstudenten lieten hun scriptie geen stof vergaren en deden dit jaar een gooi naar de felbegeerde bekroning van hun noeste arbeid. Poppunt selecteerde samen met Ayco Duyster (Radio 1), Marc Steens (Clubcircuit), Nico Kennes (Kunstenpunt), Tijs Vastesaeger (Poppunt), Gert Keunen (Conservatorium Gent & PXL-Music) en Pedro De Bruyckere (Arteveldehogeschool) de winnende scripties. De uitreiking vond plaats tijdens de 3e editie van Muzikale Terzake, een studienamiddag waarop heet-van-de-naald onderzoek over de muzieksector wordt gepresenteerd.

Barbara Sprangers (UGent) mocht er de Popthesisprijs voor beste masterscriptie in ontvangst nemen met haar thesis over de manier waarop holebi’s weergegeven worden in onze populaire muziekcultuur. Aan de hand van concepten als ‘seks en spektakel’, heteroflexibiliteit en glamourisatie onderzocht ze hoe de weergave van holebi’s in muziek een belangrijke rol kan spelen in het emancipatieproces van de holebigemeenschap. “Sprangers biedt een inkijk in een cultuur die minder gekend en veel gelaagder is dan je op het eerste gezicht zou denken”, aldus een tevreden juryvoorzitter Gert Keunen.

“In tijden waarin de samenleving nood heeft aan wederzijds begrip, willen we een lans breken voor onderzoek met een maatschappelijke relevantie”.

Ze deelt de prijs met Michiel Van Lerbeirghe (KU Leuven), die in zijn thesis drie toepassingen van blockchain onderzocht en daarmee een domper zet op de feestvreugde rond de nieuwe technologie. In theorie zouden artiesten via blockchain bijvoorbeeld zelf hun auteursrechten kunnen beheren, wat de rol van Sabam sterk zou verkleinen. De echte macht ligt volgens Van Lerbeirghe echter bij de consument en de grote online platformen. En die zijn geen vragende partij voor dergelijke omwentelingen. “Blockchain? Mooi op papier, moeilijk om te zetten in de praktijk”, concludeert Van Lerbeirghe.

De prijs voor beste bachelorscriptie ten slotte gaat naar Celine Colignon en Gaëtan Decan (Arteveldehogeschool) die een kant-en-klaar muzikaal lessenpakket ontwikkelden voor de integratie van vluchtelingen in het secundair onderwijs. Colignon: “In de klassen zijn er steeds meer jonge vluchtelingen aanwezig. Daarom onderzochten we hoe Westerse leerlingen en vluchtelingen elkaars cultuur beter kunnen leren kennen. We vertrokken vanuit het gegeven dat muziek een belangrijke meerwaarde kan zijn in het integratieproces.” Muziek als universele taal om culturele verschillen te overstijgen.

Schrijf je het komende jaar zelf een scriptie? Nood aan inspiratie? Check onze lijst met mogelijke onderwerpen en ding volgend jaar gewoon zelf mee naar de Popthesisprijs.

LEES OOK