the/futures/of/data part II: “wat is de impact van data op muziek?”

“Who needs music journalists, music bloggers, band managers and dj’s when you’ve got big data algorithms?”

Na de uitverkochte eerste The Futures of Data (part 1), gaat men in de tweede editie van t/f/o/d na wat de impact van data is op muziek. Maken de algoritmes van Spotify muziekjournalisten morgen overbodig? Hoe kunnen bands omgaan met de snelle veranderingen in de digitale wereld? Verruimt het internet onze muzieksmaak of net niet? En welke rol is er nog weggelegd voor de platenzaak, de DJ, de programmator?

SASHA VAN DER SPEETEN (muziekjournalist, programmator, muziekcoördinator van BRUZZ) bespreekt de impact van streamingdiensten zoals Spotify en Apple Music op media-actoren zoals muziekjournalisten, opiniemakers en radioprogrammatoren. Verder staat hij stil bij hoe artiesten zich in deze context nog kunnen profileren. En… Wat met onze muzieksmaak in tijden van overvloed?

JARRI VAN DER HAEGEN (oprichter Disco Naïveté en bandmanager) vertelt vanuit zijn eigen ervaring als bandmanager en muziekconsultant over hedendaagse trends in de muziekwereld en welke rol data hierin spelen. Als Discover Weekly van Spotify jou vertelt wat je allemaal eens moet uitchecken, welke rol is er dan nog weggelegd voor een muziekblogger en -curator?

FREDO DE SMET (Gent M) schetst de recente geschiedenis van de impact van data op muziek. Wie herinnert zich nog de tijd dat je de nieuwste releases bij de platenzaak moest gaan ontdekken? Napster en Limewire lijken vandaag ook al internet history maar hoe blijven deze P2P systemen doorzinderen vandaag? Geeft muziekstreaming de genadeslag aan de muziekindustrie of geeft het die net een boost? En bovenal: wat brengt de toekomst?

Welkom to the future. Op 27 februari 2017. Reserveer je tickets snel, want de vorige editie was snel uitverkocht.