PXL-trio

PXL-Music Research duikt in data van Belgische muziekindustrie

Meten is weten! Om hun playlistst te verbeteren houdt de streamingdienst Spotify van elk nummer enorm veel gegevens bij. Het team van PXL-Music Research verzamelde informatie over meer dan een half miljoen Spotify-nummers . Uit de analyse van de parameters ‘mood’ en ‘energy’ van deze songs blijkt dat ‘Ontzieling’ van Wiegedood het meest boze Belgische nummer op Spotify is, ‘Lindbergh’ van SCHNTZL het meest tedere en ‘It’s Okay, All Right’ van Def Dames Dope het meest opzwepende nummer.

PXL-EnergyMood2

Voilà, dat weten we nu ook weer. Maar waarom? De onderzoekers willen op deze manier de resultaten voorleggen aan muziektheoretici, muzikanten, producers, programmatoren, en liefhebbers om het debat rond playlisting te voeden. Het ultieme doel: Jonge experimentele bands meer speelkansen geven. Als organisatoren langs de ene kant hun risico’s beter kunnen inschatten, krijgen ze langs de andere kant meer vrijheid om artistiek buiten de lijntjes te kleuren.

PXL-Music Research verzamelt deze gegevens in het kader van het grotere onderzoeksproject Comfortably Numbers. Onderzoekers Philippe Haldermans, Jonas Kiesekoms en Maarten Elen willen met dit project data science technieken toepassen op de Belgische muziekindustrie. Samen met Ancienne Belgique, Clubcircuit en Botanique onderzoeken ze of het aantal bezoekers dat deze organisatoren mogen verwachten op hun events te voorspellen valt. Hiervoor worden gegevens van de organisatoren gecombineerd met openbaar beschikbare data zoals radioplays of streams op Spotify.

En nu, luisteren maar: