Instagram-PPbe2

Promo via Instagram

In 2012 ging Facebook voor een serieuze overname en kocht het Instagram voor een miljard euro. Het platform was toen nog goed voor 50 miljoen gebruikers. We zijn nu zes jaar later en het kleinere broertje is de kaap van een miljard gebruikers al gepasseerd. Ook een kleine drie miljoen Belgen maakt gebruik van de hippe applicatie. Als je weet hoe belangrijk beelden tegenwoordig zijn, is Instagram gewoon een onmisbaar promotiekanaal. Een post op Instagram bereikt trouwens een pak meer mensen dan een post op Facebook met een vergelijkbaar aantal volgers. Vooral mensen tussen de 18 en 30 jaar (zo’n 60 %) zijn alomtegenwoordig op het sociaal medium.

text: Lucas Declercq & Jeroen Ackerman

  

Heb je al een persoonlijke account, dan maak je als artiest best ook een bedrijfsprofiel aan. Hiermee krijg je toegang tot statistieken, advertenties en kan je een verified badge aanvragen. Zo’n badge biedt je nog enkele extra opties en oogt professioneler, maar is allesbehalve simpel te verkrijgen. Je kan een bestaand profiel ook gewoon omzetten naar een bedrijfsprofiel. Er zijn voorbeelden van dj’s en bands die hun persoonlijk en professioneel verhaal integreren in één bedrijfsprofiel. 

Aandachtspunten bij het aanmaken van een Instagram-profiel:

  • Kies een username die gelinkt is aan jouw muzikaal project
  • Gebruik een actuele profielfoto
  • Schrijf een korte en krachtige bio (max. 150 tekens Verwijs door naar je site/store/streaming/nieuwste videoclip (de befaamde ‘link in bio’)
  • Vermijd een leeg profiel, post snel een eerste foto of video  

Je kan tegenwoordig op drie manieren content delen op Instagram. De feed is normaal de plek waar je de beste foto’s en filmpjes (van max. een minuut) verzamelt. Gebruikers proberen er dan ook voor te zorgen dat hun feed een zo goed mogelijke reflectie is van waar ze als artiest of band voor staan. Je zou het kunnen zien als een visuele cv voor jouw muzikaal project. Wanneer geïnteresseerden – zowel fans als mensen uit de sector – een bezoek brengen aan jouw pagina, wil je uiteraard dat dit er gewoon goed uitziet.

Via stories of ‘jouw verhaal’ ben je iets vrijer in de content die je deelt, aangezien die maar 24 uur blijven staan. Hier is meer ruimte voor spontane momentopnames. Foto’s worden vijf seconden geprojecteerd en video’s kunnen gaan tot vijftien seconden. Hierdoor krijg je de gelegenheid om je meer van je persoonlijke en spontane kant te laten zien.
Dit kan ertoe leiden dat fans zich meer met je kunnen vereenzelvigen en sneller geneigd gaan zijn om te interageren. Stories bieden ook de mogelijkheid om live te gaan, dé manier om heel direct aan storytelling (letterlijk) te gaan doen. Volgers krijgen namelijk een melding telkens iemand live gaat. Via de ‘uitgelichte verhalen’ kan je de meest relevante stories ook bundelen per categorie. Een leuke meerwaarde voor jouw profiel!

Sinds kort is de ‘Music’-functie voor je verhaal ook beschikbaar in België. Hierdoor kan je een ‘muzieksticker’ toevoegen aan je verhaal om het zo te voorzien van een bijpassende soundtrack. De bibliotheek waar je de nummers uit kan kiezen is gelinkt aan de partnerships tussen Instagram (grote broer Facebook dus) en enkele major en independent labels. Het is dus nog even wachten – en hopen – op een functie waarmee je je eigen muziek rechtstreeks kan toevoegen aan je posts!

Tenslotte is er nog IGTV (Instagram TV). Deze gloednieuwe feature maakt het mogelijk om filmpjes te delen die tot tien minuten duren. Met IGTV probeert Facebook de mensen van YouTube weg te houden. Of dat ook zal lukken is nog maar de vraag. Instagram kan voortaan dus gebruikt worden om volledige videoclips of livesessies te delen. Protip: wanneer je een video geüpload hebt naar IGTV kan je er in jouw verhaal ook naar linken. 

Net als Facebook werkt ook Instagram met een complex algoritme. Niet ontoevallig is de hoeveelheid engagement opnieuw van belang, maar ook de snelheid waarmee je likes of comments uitlokt, speelt mee. Ook de tijd dat iemand naar jouw post kijkt, bepaalt mee hoezeer je geboost zal worden in de feed. 

Bij het posten van nieuwe content gelden de principes van kwaliteit, kwantiteit, originaliteit en authenticiteit. Daarnaast geven we nog tien extra tips & tricks mee: 

  1. Gebruik de camera-app van je gsm, of beter nog: beelden die gemaakt werden met een professionele camera. Wanneer je foto’s maakt vanuit Instagram zelf, is de kwaliteit sowieso minder. Hetzelfde geldt voor het bewerken van de foto’s. Er bestaan veel betere
    (gratis) apps met talloze opties om de foto of video beter tot zijn recht te laten komen: VSCO, Snapseed, Pixler, Photo Editor …
  2. Als je trouw kan blijven aan een bepaalde esthetiek of stijl moet je dit zeker doen. Ga op zoek naar een manier om jouw berichten te laten opvallen in de massa. Wanneer je elke keer een andere filter gebruikt, zal je profiel er gewoon minder clean uitzien. Sommigen kiezen ervoor om posts op te sparen en dan per drie te posten. De feed van Anderson .Paak was tot voor kort bijvoorbeeld één groot kunstwerk.
  3. Geen inspiratie? Je uitgangspunt moet altijd de look & feel van je muzikaal verhaal zijn: dit is immers wat je uitdraagt als muzikant of band (of om het met een lelijk woord te zeggen: je ‘product’). Maar durf zeker ook te kijken naar andere bands, en post vooral dat waar je je zelf goed bij voelt. De opties zijn eindeloos: repetities, teasers van nieuwe releases of videoclips, aankondigingen van nieuwe tourdata, persvermeldingen, dankwoorden, livebeelden (achter de schermen), fan footage, nieuw artwork, steun aan bevriende bands, muzikale ontdekkingen …
  4. Frequentie: om iets te kunnen posten heb je ook effectief materiaal nodig dat het delen waard is. Daarom is het belangrijk om genoeg content te verzamelen telkens je concrete stappen zet met je muzikaal project. Op die manier kan je je volgers regelmatig op de hoogte houden en hen eraan herinneren dat je niet stil zit. Let er wel op dat je ook niet zodanig veel post dat het spam wordt en je ontvolgd wordt. Je hebt natuurlijk drukke en minder drukke periodes, maar een gemiddelde van een tweetal posts per week is zeker oké. 
  5. Niet alleen de beelden die je post, maar ook de caption moet in het oog springen. Schrijf je er een origineel of grappig tekstje bij, dan gaan mensen sneller geneigd zijn om even bij jouw bericht stil te staan en ‘meer te lezen’. Wanneer je meerdere foto’s tegelijk post, kan je hen er bijvoorbeeld van proberen te overtuigen om naar rechts te swipen. Speel je op een coole locatie (in het buitenland)? Vergeet dan zeker niet de locatie toe te voegen (geotag).
  6. Hashtags kunnen mensen naar je foto’s en video’s leiden, wat extra engagement en/of nieuwe fans kan opleveren. Toch is het beter om hier niet te kwistig mee te zijn want een overvloed aan hashtags oogt nogal onprofessioneel. Laat te algemene zaken zoals #music #band #newmusic #singersongwriter #video dus achterwege. Vijf à tien specifieke en relevante hashtags is volgens recent onderzoek de norm. Je kan ook zelf de hashtags volgen zodat je ziet wanneer iemand jouw artiestennaam vermeldt.
  7. Interageer met je publiek. Reageer op comments van je fans en like foto’s van fans die naar je concerten komen. Telkens als je ziet dat fans iets plaatsen en jou taggen, kan je hen bedanken met een like of reactie. Wanneer je getagd wordt in andermans verhaal, kan je dit bericht ook nog eens delen in je eigen verhaal. Niets zo leuk als een artiest waar je fan van bent die je bestaan op een of andere manier erkent!
  8. Durf te experimenteren met nieuwe features en het algoritme zal je belonen! Features worden steeds duidelijk aangekondigd in het verhaal van Instagram zelf. De stories, bijvoorbeeld, krijgen regelmatig een update. Sliders en polls zijn nuttig voor feedback en zorgen ervoor dat mensen langer op jouw post blijven. Sinds kort kan je zelfs rechtstreeks vragen stellen aan jouw volgers. Met toepasselijke emoji’s en gifs kan je je verhalen wat ludieker maken. 
  9. Als je eraan denkt om te adverteren via Instagram, dan moet je bedrijfsprofiel gekoppeld zijn met een Facebook-pagina. Vervolgens kan je ook toegang krijgen tot de handige ‘Business Manager’, waar je een waaier van advertentiemogelijkheden aangeboden krijgt. Het is vaak interessant om betalend te promoten via beide kanalen. Let er dan wel op dat het formaat van de beelden voor beide platformen geschikt is. Alle Instagram-advertenties, zowel als story als als ‘gewone’ post, kunnen onder de afbeelding of video een actieknop bevatten (klik voor meer informatie, shop hier, swipe up …), iets wat normaal enkel aan de verified accounts of accounts met 10.000 volgers is voorbehouden.
  10. Meten is weten! Instagram-statistieken geven je basisinformatie over je volgers en de mensen die contact hebben met jouw bedrijfsprofiel op Instagram. Je kan bijvoorbeeld statistieken over geslacht, leeftijdscategorie en locatie bekijken als je de kaap van honderd volgers hebt bereikt. Je kunt ook zien welke berichten en verhalen je doelgroep ziet en met welke ze het meest interactie hebben. Statistieken over je account bevatten ook informatie over betaalde activiteiten. ‘Bereik’, ‘Bereikte accounts’, ‘Weergaven’ en ‘Weergaven per dag’ tonen zowel betaalde als organische activiteit.
Heb je vragen of opmerkingen bij deze pagina? Feedback is welkom!