Popthesisprijs 2014: het businessmodel achter de live-industrie & het hoe en wat van showcasefestivals

Op vrijdag 12 december reikte Poppunt de Popthesisprijs uit: een bekroning voor de beste master- en bachelorscriptie over (pop)muziek of het brede muziekveld. De Popthesisprijs was daarmee aan z’n 9e editie toe. Welgeteld 34 studenten dongen dit jaar mee naar de prijs. Juryleden Ayco Duyster, Wouter Degraeve, Marc Steens, Tijs Vastesaeger en Pedro Debruyckere wikten en wogen alle inzendingen en selecteerden twee winnaars: Inès Op de Beeck (Universiteit Antwerpen), die de verschillende businessmodellen achter het livesegment van de muziekindustrie onder de loep nam, en Elien Rubben (VIVES Kortrijk), die zich verdiepte in showcasefestivals en de invloed daarvan op de muziekindustrie en artiesten. De Popthesisprijs werd trouwens uitgereikt op Glimps: het showcasefestival dat op 11, 12 en 13 december plaatsvindt in Gent.

De winnende scripties kan je hier downloaden. Je vindt er ook alle winnaars van de voorbije edities van de Popthesisprijs terug.


Het (toekomstige) businessmodel achter concerten & festivals

Inès Op de Beeck sleept met haar thesis ‘Strategische analyse van de muziekindustrie en business modellen in het livesegement’ de prijs voor de beste masterscriptie in de wacht. De studente Toegepaste Economische Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen maakte een analyse van de muziekindustrie van vandaag. Geen evidente klus, want die industrie doorging een enorme evolutie in de afgelopen decennia. Denk maar aan de cd die in de jaren ’90 een goudmijn was, maar nu amper iets waard is. De livesector groeide daarentegen explosief de laatste jaren, en net daarop focus Inès in haar scriptie. Festivals en concerten zijn er te over, maar hoe blijf je als organisator overeind in deze snel evoluerende industrie met de immer veranderende verwachtingen van de bezoeker?

Inès Op de Beeck onderzocht de businessmodellen achter concerten en festivals en klopte voor haar onderzoek aan bij enkele van de sterkste marktspelers in België: Live Nation, PSE (o.a. Versus), Ancienne Belgique, Muziekcentrum Trix en Het Depot. Ze onderwierp hun businessplannen aan een sterkte-zwakte-analyse en formuleerde de belangrijkste bedreigingen en opportuniteiten voor de livesector. Van daaruit stelde ze een nieuw, toekomstig generiek businessmodel op, dat door andere spelers in de muziekindustrie gebruikt zou kunnen worden. Daarin zitten een aantal belangrijke opportuniteiten voor de live-industrie van de toekomst. Zo worden concerten vandaag al vaak als platform gebruikt om merchandise en albums te verkopen, maar daar zou in de toekomst nog meer op ingezet kunnen worden. Andere opportuniteiten zitten hem in het inzetten digitale klanten door livestreaming, zoals de AB vandaag al doet, en het inzetten op niches zoals dance-shows. Daarnaast beveelt de scriptie concert- en festivalorganisatoren aan om in te zetten op de interactie tussen fan en artiest, wat een hogere waardebeleving voor de concertbezoekers creëert.

Maar natuurlijk blijft de muziekindustrie zeer complex, met vluchtige tendenzen. “De scriptie van Inès Op de Beeck pretendeert niet de waarheid in pacht te hebben, maar spoort die spelers aan om na te denken over mogelijke toekomstige businessmodellen en reikt hen een concreet kader aan om aan de slag te gaan”, luidt het juryrapport.

De impact van showcasefestivals op de muziekindustrie

Elien Rubben, studente Eventmanagement aan VIVES Kortrijk, kaapt de prijs voor de beste bachelorscriptie weg met ‘Showcasefestivals in de muziekindustrie’.

Showcasefestivals bieden een podium aan nieuw talent met internationale ambities, en zijn een plaats waarop muziekprofessionals van over de hele wereld samenkomen. Voorbeelden zijn South by Southwest in Texas, Eurosonic in Groningen, en ook Glimps in België, waar vrijdag de Popthesisprijs uitgereikt werd.

Maar op welke manier oefent zo’n showcasefestival precies invloed uit op de muziekindustrie, en welke mogelijkheden scheppen die festivals voor artiesten? Elien vroeg het aan heel wat spelers, van showcasefestivalorganisatoren tot programmatoren van een standaard festival, managers en artiesten, waaronder Eppo Janssen, Robert Meijerinck (Eurosonic), Maarten Quaghebeur, Patrick Smagghe, Tom Vangheluwe, Lode Pauwels, …

“De bachelorscriptie van Elien Rubben biedt een goeie en grondige stand van zaken van een belangrijke en onderbelichte gatekeeper in de muzieksector”, aldus de Popthesisjury. “Elien Rubben interviewde een groot aantal belangrijke betrokkenen en schetst zo een eerste beeld van de krachten die spelen in dat onderdeel van de muzieksector.”