LABELS_PPbe

Platenlabels investeren 5,8 miljard dollar in artiesten

IFPI is een organisatie die platenlabels over de hele wereld vertegenwoordigt. Zij brengen jaarlijks een rapport uit met de belangrijkste cijfers uit de muziekindustrie. Om de uitgaven (uit 2017) van de labels in beeld te brengen hebben ze zelfs een hele microsite op poten gezet.

Wat opvalt, is dat labels in 2017 meer in artiesten geïnvesteerd hebben dan in alle jaren voordien. Ze investeren wereldwijd 5,8 miljard dollar in artiesten, zowel in A&R als in marketing. Tegenover de cijfers van 2015 is er zelfs een stijging van 30%.

Labels investeren meer in het tekenen en in de ontwikkeling van artiesten. Dit valt deels te verklaren door de veranderende contracten. Steeds minder artiesten willen een verregaand artiestencontract waar ze hun rechten voor een lange periode afstaan in ruil voor royalties van 15%-20%. Steeds vaker gaan artiesten licentie-overeenkomsten tekenen voor een beperkte periode en willen ze tot 50% (of soms zelfs meer) van de royalties behouden.

De site voorziet met infographics een duidelijk overzicht van de verschillende manieren waarop een label artiesten ondersteunt, gaande van A&R tot marketing tot videoproductie.

De cijfers van IFPI tonen één belangrijke trend. Dankzij de betere positie van artiesten in de onderhandelingen met labels, en dankzij de competitieve deals die daaruit volgen, evolueren labels richting een nieuw economisch model.

Meer info vind je op Music Business Worldwide en op de site van IFPI.