popthesisprijs-uitreiking-banner

Persbericht: Popthesisprijs 2017 gaat naar scripties over muziekstreaming en blockchain

Op dinsdag 19 december reikt Poppunt in de Ancienne Belgique voor de 12e keer de Popthesisprijs uit. De prijs voor beste masterscriptie gaat ditmaal uitzonderlijk naar twee thesissen: Martijn Van Loo en Matthias De Rouck schreven hun thesis over de opkomst én toekomst van muziekstreaming. Rob Coninx verdiepte zich dan weer in de brandend actuele blockchaintechnologie, en wint daarmee de prijs voor beste bachelorscriptie.

De uitreiking vindt plaats in het kader van de 2e Muzikale Terzake, een studienamiddag waarop Kunstenpunt, Poppunt en Clubcircuit actuele & relevante onderzoeken over de sector presenteren. Aan het eind van de namiddag wordt de 12e Popthesisprijs uitgereikt. Die wist dit jaar maar liefst 55 inzendingen te verzamelen, een recordaantal. Een professionele jury – bestaande uit Marc Steens (Clubcircuit), Gunter Van Assche (De Morgen), Pedro Debruyckere, Tijs Vastesaeger, Nico Kennes (Kunstenpunt) en Gert Keunen (juryvoorzitter) – koos de uiteindelijke winnaars.

Muziekstreaming inside out

Over muziekstreaming is al erg veel geschreven, maar de masterscriptie van Martijn Van Loo (Heist-op-den-Berg) – Van analoog naar digitaal tot in de cloud: de opkomst van muziekstreaming door de ogen van consument, artiest en industrie – benadert het fenomeen vanuit een opvallend breed en genuanceerd perspectief. Zijn scriptie toont hoe de komst van streaming platformen in 2006 een nieuw hoofdstuk inluidde voor zowel consument, industrie als artiest. “Deze thesis leest daarom als een ideale instap voor wie meer over het fenomeen muziekstreaming wil leren”, aldus de jury.

Van Loo, student aan de KU Leuven, schetst hoe streaming niet alleen piraterij heeft teruggedrongen, maar ook de bereidheid van de consument om te betalen voor (online) muziek. Desondanks liet streaming de muziekindustrie in 2015 en 2016 duidelijk groeien, na twaalf magere jaren. De industrie lijkt streaming omarmd te hebben als dé oplossing voor hun dalende cijfers. Belgische artiesten halen daarentegen nog steeds heel weinig inkomsten uit streaming, waardoor die relatie nog steeds onder druk staat.

Ook Matthias De Rouck (Wetteren), die studeert aan de UGent, koos streaming als de focus voor zijn masterscriptie, maar benadert het vanuit een puur economisch standpunt. Music streaming services and their path to financial viability geeft antwoorden op de vragen of, en hoe het economische model van muziekstreaming levensvatbaar kan zijn op lange termijn. De Rouck sprak met internationale sleutelfiguren uit de sector, brengt zo het verhaal achter de cijfers en formuleert mogelijke scenario’s voor de toekomst.

Volgens de jury biedt deze masterproef (in combinatie met de scriptie van Martijn Van Loo) “een interessante blik op ontwikkeling én toekomst van streaming”. De Rouck formeert namelijk een aantal mogelijke toekomstscenario’s. In een eerste optie slagen streamingdiensten erin winstgevend te worden, wat ook artiesten en labels ten goede kan komen. In een alternatief scenario worden de huidige diensten overgenomen door technologiereuzen. Zo veroverde het Chinese Tencent recent nog een aandeel van 10 percent in Spotify.

Blockchain: hype of blijvende revolutie?

Rob Coninx (Kapelle-op-den-Bos), student bij PXL Music in Hasselt, haalt met Blockchain: een nieuwe hype of een blijvende revolutie in de muziekindustrie? dan weer de prijs voor beste bachelorscriptie binnen. Blockchain is momenteel wereldwijd een van de meest besproken technologieën.

Coninx onderzoekt wat blockchain kan betekenen voor de muziekindustrie, aan de hand van problemen waar de sector mee te kampen heeft en concrete initiatieven. Zo biedt blockchain volgens Coninx oplossingen voor problemen met dataverwerving, crowdfunding-processen en de doorverkoop van concert- en festivaltickets. Het oordeel van de jury luidt unaniem positief: “Deze scriptie krijgt een 10 op 10 voor actualiteitswaarde, maar brengt bovendien inzicht in iets wat nog in wording is.”