Muzikale Terzake 2018 - Panelgesprek

Muzikale Terzake: inzicht in de sector anno nu

Op 19 december organiseerde Poppunt​ samen met ​Kunstenpunt​, ​Clubcircuit​ en ​AB​ de 3e Muzikale Terzake​ in de Club van de Ancienne Belgique. We presenteerden er enkele heet-van-de-naald onderzoeken die het afgelopen jaar gevoerd werden of zelfs nog volop aan de gang zijn. Onderzoekers kwamen hun bevindingen presenteren, panels met experten bespraken nadien die resultaten. Het doel: inzicht bieden in de stand van zaken in de muzieksector ​anno nu​.

Aan het eind van de namiddag reikte Poppunt voor de 13e keer de ​Popthesisprijs ​uit aan de beste bachelor- en masterscripties die dit jaar over muziek of de muzieksector geschreven werden.

Datascience in de muziekindustrie

Sinds enkele jaren doet PXL-Music aan onderzoek. Hun onderzoekscel PXL-Music Research bouwde onder meer een database waarin wekelijks enkele duizenden artiesten en al hun cijfers (sociale media, radioplays, pers, streams …) gemonitord worden. Op basis daarvan proberen ze een voorspellend model te bouwen dat clubs inzicht wil geven in hoeveel tickets een bepaalde artiest mogelijk zal verkopen. Aan het woord: Jonas Kiesekoms van PXL-Music Research.

Kiesekoms toont aan dat datascience reeds volop gebruikt wordt in de internationale muziekindustrie. IBM Watson maakte al muziek in opdracht van Red Bull en de algoritmen van Tunify slagen er nu al in om muzak te maken – allemaal zonder enige inbreng van muzikanten. Waarom springt ook PXL-Music op de kar? Om in functie van de sector te beginnen nadenken over hoe data financiële zekerheid kan bieden en concertzalen de ruimte kan geven om artistieke en creatieve keuzes te blijven maken.

Het Venue Intelligence Platform van PXL-Music Research wordt voorlopig enkel gevoed door concertdata van Clubcircuit en AB (type concerten, aantal verkochte tickets, artist fees, cateringkost, etc.) én open data van sociale media (bvb. aantal streams, volgers op Facebook en views op YouTube) en radio-airplay. Kiesekoms toont wat we op basis hiervan al kúnnen voorspellen. Dat metalbands doorgaans de hoogste cateringkosten met zich meebrengen bijvoorbeeld; Dat airplay op commerciële zenders als MNM en Q-Music een opvallend positieve impact hebben op de ticketverkoop; En dat het onderscheid tussen positieve of negatieve reviews minder invloed heeft op de ticketverkoop dan het feit dát je reviews krijgt.

Maar het platform kent zijn beperkingen. Over een band als Brutus – die zelden airplay krijgt – zijn voorlopig te weinig variabelen bekend om accurate voorspellingen te doen. Enkel programmatoren en mensen uit het vak weten (in tegenstelling tot de huidige algoritmen) dat de groep in Het Depot pakweg 5 keer zoveel volk trekt als in Den Trap in Kortrijk. Parameters zoals upcoming releases en ‘concerten in de buurt’ ontbreken voorlopig. De beschikbare data is voorlopig te beperkt. Daarom doet Jonas een warme oproep aan alle clubs en spelers in de sector om kennis- of implementatiepartner te worden van het onderzoeksproject (contacteer hen!) en mee te werken aan de verdere ontwikkeling van datascience in de muziekindustrie.

In het daaropvolgende panelgesprek zijn alle sprekers – Benjamin Beutels van Rockoco, Rrita Jashari van VK concerts, Mike Naert van Het Depot en Daan De Bruyne van Toutpartout – het erover eens: de rol van een programmator en de menselijke factor blijven cruciaal. Maar ook: hoewel datascience nog in zijn kinderschoenen staat, kan het in de toekomst een nuttige rol gaan spelen. To be continued.

Lees ook: Kun je muzikaal succes voorspellen? Het buikgevoel in cijfers omgezet. - De Morgen / Het Laatste Nieuws

Uitdagingen in de streaming business

Over naar muziekstreaming. Sinds enige tijd is de omzet van diensten als Spotify en Apple Music groter dan de omzet van de verkoop via download, sync of muziek op cd. En de markt blijft sterk groeien. We halen Chris Cooke naar de AB om zijn licht te laten schijnen op de vijf belangrijkste uitdagingen op vlak van muziekstreaming. Cooke is onderzoeker bij CMU Insights (zie ook completemusicupdate.com!), auteur van het razend interessante Dissecting The Digital Dollar, adviseur van o.a. het Britse Music Managers Forum en een wereldwijd bevraagde spreker over het thema.

In welgeteld 60 minuten geeft Cooke de aanwezige sector een speed briefing van de meest actuele trends en verschuivingen in streaming business. Hij ziet vijf belangrijke uitdagingen voor zowel labels, publishers, songwriters, beheersvennootschappen als de streaming services zelf. Zo is het in ieders voordeel dat streaming services rendabel worden, en premium streaming brings in the money. Hoe verdelen we de zogenaamde digital pie onder labels, producenten en artiesten – en gebeurt dit momenteel op een rechtvaardige manier? Hoe stellen we de juiste data over auteursrechten beschikbaar aan de streaming services, hoe creëren we een grotere digitale transparantie over streams en uitbetalingen en hoe kunnen we inzetten op sustained listening? Cooke stelt de juiste vragen en geeft (mogelijke) antwoorden. Zijn presentatie kan je hier integraal downloaden.

Na de speed briefing worden alle hot topics verder besproken vanuit Belgisch én internationaal perspectief met heel wat schoon volk: Michel Van Buyten (Ballgame Music Management, ex-Managing Director Sony Music Benelux), Tom Kestens (Voorzitter bij GALM en lid van de European Composer Alliance; ex-Das Pop, Lalalover), Sarah Hildering van Lith (Business Developer bij FUGA – leidend technologieplatform voor o.a. digitale distributie voor onafhankelijke platenlabels – en werkt er voor Major Lazer, Hardwell, Afrojack, etc.), en Meriem Nassiri (Music & Streaming Consultant bij Label NORTH, ex-Sr. Music Editor bij Spotify France, ex Sr. Digital Editor bij CANAL+).