PERSBERICHT: Muziek is topsport

Poppunt en Move to Cure geven tips om blessures bij muzikanten te voorkomen

Muziek is topsport: de fysieke prestaties van muzikanten zijn te vergelijken met die van topatleten. Maar waar sporters doorgaans medisch begeleid worden, zijn muzikanten zich niet altijd bewust van de impact van urenlang repeteren op hun spieren en pezen. Poppunt en Move to Cure, het revalidatiecentrum van kinesitherapeut Lieven Maesschalck, lanceren daarom tips om blessures bij drummers en gitaristen te voorkomen.

Als muzikant zit of sta je uren aan een stuk in dezelfde houding, herhaal je voortdurend dezelfde bewegingen, en dat met spieren die doorgaans niet zo intensief gebruikt worden. Wie op een hoog niveau speelt, ontkomt er dan ook niet aan: vroeg of laat duiken kwaaltjes op. Zo hebben drummers vaak last van hun elleboog of cystes in de pols als gevolg van de vele polsbewegingen, of kampen ze met lage rugpijn door een langdurige, foute zithouding.

Gitaristen krijgen dan weer last van hun schouder en/of nek door het dragen van de gitaar, en de disbalans die daardoor ontstaat in het spiergebruik. Ook de vingers van gitaristen krijgen het hard te verduren, met het risico op ‘triggerfinger’: een verdikking van de flexorpees die er voor zorgt dat de vinger geblokkeerd raakt en niet meer gestrekt kan worden. Triggerfinger kan enkel operatief opgelost worden.

Hoe voorkom je drumblessures?

Hoe voorkom je drumblessures?

Beter voorkomen dan genezen

‘Beter voorkomen dan genezen’, geldt zeker voor de triggerfinger, maar ook voor andere blessures. Poppunt en Move to Cure lanceren daarom twee video’s met tips om pijn en blessures bij muzikanten te voorkomen. Slachtoffer van dienst in de video’s is het punkduo The Glücks, die met hun rauwe rock-’n-roll zowel hun gitaar en drum als hun spieren duchtig op de proef stellen. Kinesitherapeut Lieven Maesschalck, die met Move to Cure o.a. met heel wat Rode Duivels werkt, geeft tips.

Muziek maken vraagt een gigantische fysieke inspanning, en dus is een warming up voor je eraan begint geen overbodige luxe. Ook je spieren trainen om pakweg de polsstabiliteit te verbeteren kan al veel problemen voorkomen. En van de gitaar op de juiste hoogte tot de hoek die de benen maken tijdens het drummen: de juiste speelhouding maakt een wereld van verschil.

Hoe voorkom je gitaarblessures?

Hoe voorkom je gitaarblessures?

Conditietraining

“Een optreden is topsport, muzikanten kunnen maar beter in topconditie zijn”, vertelt Lieven Maesschalck. “Eigenlijk raad ik muzikanten een volledige workout aan, maar ook met kleine aanpassingen in je houding of eenvoudige oefeningen kan je al veel problemen vermijden”. En daarvoor hoef je niet eens naar het fitnesscentrum: je gitaar doet evengoed dienst als halter, en om te stretchen heb je niets meer nodig dan je eigen lichaam.

De negen tips en de twee video’s met tips en tricks om pijn en blessures bij drummers en gitaristen te voorkomen vind je op poppunt.be.