Help Pieter met je muzieksmaak

Pieter Schrevens studeert Business Economics aan de KULeuven en voert ihkv zijn masterthesis hoe muzieksmaak tot stand komt.

Men zegt wel vaker dat over smaken en kleuren niet te twisten valt, zeker wanneer men een veelzijdige kunstvorm als muziek beschouwt. Binnen de muziekpsychologie werden echter al talrijke verbanden in kaart gebracht tussen verscheidene muzikale elementen, zoals tempo en modus, en bepaalde persoonlijkheidskenmerken en emoties, maar ook de voorkeur voor bepaalde genres, de openheid voor nieuwe muziek, en vele andere zaken werden reeds gekoppeld aan individuele karaktereigenschappen. Muzieksmaak kan echter ook beïnvloed worden door meningen van anderen, dit effect werd het laatste decennium nog veel groter door de opkomst van social media. Zo werd reeds aangetoond dat in een artificiële muziekmarkt het succes van een muzieknummer onvoorspelbaarder wordt naarmate men sociale invloed vergroot.

Met zijn onderzoek wil Pieter muzieksmaak koppelen aan verschillende soorten muziekconsumenten (kenners, enthousiaste, nonchalante en onverschillige consumenten). En daarvoor heeft hij jouw hulp nodig. Naar 10 korte muziekfragmenten luisteren en een korte vragenlijst invullen is all you have to doGeef hem je muzieksmaak!