Jeroen Vereecke © Koen Bauters

Tips & tricks: Duurzaam evenementen organiseren

Heerlijk, bijna zomer! Lekker lang buiten zitten, fris pilsje in de vuist, wat bandjes kijken misschien. Je volgt waar we heen willen: het festivalseizoen komt eraan. Wat uitzonderingen daar gelaten, besteden alle festivals tegenwoordig in meerdere of mindere mate aandacht aan hun ecologische impact. Maar ook als je zelf in je tuin een barbecue organiseert, en een dj en wat volk uitnodigt, zijn er kleine dingen waar je op kan letten. Vijf haalbare tips om leuke evenementen te organiseren zonder op je muil te krijgen van Moeder Natuur, je aangeboden door Boomtown-organisator Jeroen Vereecke.

text: Jan Pauly & Jeroen Vereecke photo: Koen Bauters


Tip 1: Nabijheid

Maar liefst 85 % van de voetafdruk van je evenement wordt bepaald door mobiliteit. Alle verplaatsingen die bezoekers, artiesten, leveranciers … moeten doen om op jouw event te geraken, hebben dus een serieuze impact. Daarom zijn alle maatregelen die je kan nemen om minder afstand te creëren mooi meegenomen. Toegegeven, een festivalletje op een afgelegen eiland of een feest ergens in het hol van Pluto is leuk, maar eco friendly is het allerminst. Als het even kan, kies dan een locatie die ‘nabij’ is: dichtbij de grootste groep bezoekers of op zijn minst makkelijk bereikbaar.

Je kan natuurlijk niet vermijden dat mensen zich zullen moeten verplaatsen. Maar je kan hen wel met alle mogelijke middelen stimuleren om die verplaatsing met de fiets of het openbaar vervoer te doen. Check bij de keuze van je locatie bv. of er dichtbij een treinstation of een bus- of tramhalte is. Faciliteer en stimuleer carpooling. Lok zoveel mogelijk mensen met de fiets naar je evenement, en beloon ze ook als ze de fiets gebruiken. Zorg bv. voor gratis fietsherstelling terwijl mensen bij jou aan het feesten zijn, we roepen maar iets.

Tip 2: Gebruik bestaande lokale infrastructuur en bronnen

Deze tip staat rechtstreeks in verband met de eerste. Een hoop tenten naar je locatie laten vervoeren, vergroot je voetafdruk. Denk bij de keuze voor de plek van je event goed na over het gebruik van bestaande infrastructuur. Toegegeven, de lokale parochiezaal is niet altijd de meest gezellige plek, maar met een gezonde dosis creativiteit tover je die misschien wel om in een droomlocatie. Doe je iets in open lucht, bekijk dan misschien eens of je die tenten en dat flashy podium wel écht nodig hebt.

Zoek je leveranciers zoveel mogelijk in de buurt van je evenement. Misschien is er wel een lokale brouwerij die lekker bier kan leveren? Kan de plaatselijke bakker je voorzien van pistolets voor de (vegetarische) hamburgers? Haal je de groenten voor de spaghetti die je de artiesten voorschotelt bij een lokale bioboer?

We breken hier ook graag even een lans voor kraantjeswater. Veel lokaler kan het niet, je spaart een hoop verpakking uit (zie verder) en het scheelt een heel pak in transport en koeling. Bovendien kan je ervoor kiezen om siropen aan je kraantjeswater toe te voegen om frisdranken te maken. En vergis je niet: ook kraantjeswater heeft een prijs, dus het is helemaal niet raar om je bezoekers te vragen om te betalen voor dat water. Als je geïnteresseerd bent in kraantjeswater op events en daarvoor materiaal nodig hebt, kan je terecht bij Deleiding.be, de organisatie die diensten rond duurzame drankvoorziening aanbiedt.

Tip 3: Voorkom afval

Uiteraard voorzie je op je evenement gescheiden afvalinzameling, zodat er zoveel mogelijk gerecycleerd kan worden. Recycleren en sorteren is goed, maar afval voorkomen is nog véél beter. Herbruikbare bekers zijn al redelijk goed ingeburgerd (al kan het natuurlijk altijd beter), maar als er iets te eten valt op je evenement, voorzie dan ook herbruikbaar eetgerei. Op de site van OVAM (de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij) vind je daarover heel wat tips, naast algemenere info over duurzame evenementen.

Elke eventlocatie heeft een zekere mate van inkleding nodig. Ook hier kan je ervoor kiezen om geen plastic of ander wegwerpmateriaal te gebruiken. Ben je van plan om regelmatig events te organiseren, kies dan voor herbruikbare decorstukken. Je maakt je afvalberg kleiner én je bouwt er een identiteit voor je event mee uit.

Kraantjeswater verkopen i.p.v. die onnozele kleine PET-flesjes is natuurlijk al een hele verbetering. Maar dat water moet natuurlijk ook ergens ín, en dan liefst niet in wegwerpbekertjes. Denk aan een systeem van herbruikbare waterflessen voor je medewerkers, en verzin ook iets dergelijks voor je publiek. Geef iedereen die zijn/haar eigen herbruikbare waterfles meebrengt bijvoorbeeld onbeperkt kraantjeswater voor een forfaitair bedrag. Of verkoop coole herbruikbare Dopper-flessen, inclusief een waterabonnement voor je evenement.

Tip 4: Wees zuinig met energie

Als je je huis uitgaat, zorg je ervoor dat alle lichten uit zijn. Kweek dezelfde reflex voor je evenement. In open lucht overdag lichten gebruiken is heel vaak overbodig. Veel extra sfeer creëren ze niet, ze jagen alleen maar je elektriciteitsfactuur de hoogte in. Als je dan toch verlichting installeert (bv. omdat je iets binnen organiseert, of ’s avonds …), kies dan zoveel mogelijk voor LED-verlichting. De meeste verhuurfirma’s van licht & geluid zijn intussen volledig overgeschakeld op LED, maar je let er toch maar beter op.

Denk ook goed na over de koeling die je nodig hebt en die je vooral niét nodig hebt voor je bar. Het wordt saai, maar ook hier speelt kraantjeswater een grote rol: kraanwater als drinkwater én als hoofdbestanddeel voor frisdrank die je ter plaatse met siropen maakt, sluit al een hele hoop energieverslindende koelkasten uit.

Tip 5: Communiceer over wat je doet en waarom je het doet

Zelf organiseren met aandacht voor ecologie is super, anderen aanzetten om hetzelfde te doen is nog beter. Toeter dus in het rond welke maatregelen je allemaal neemt om je voetafdruk kleiner te maken. Zo geef je anderen ideeën en spoor je hen aan om thuis of op andere plaatsen dat duurzaam gedrag te gaan herhalen. De inspanningen die jij doet, hebben zo nog veel meer impact.

Belangrijk in je communicatie is dat je het niet alleen hebt over welke maatregelen je neemt, maar vooral ook waarom je die neemt. Als je daar op een gedreven manier over vertelt, dan krijg je je publiek makkelijker mee. Vergeet niet dat ecologische ingrepen vaak eerst een mentaliteitswijziging vragen voor ze helemaal ingeburgerd geraken. Je publiek, leveranciers etc. op een goeie, doordachte manier meenemen in je verhaal kan wonderen doen.

Fijne (festival)zomer!