De videoclip in het digitale tijdperk: YouTube als hybride veld van culturele productie

Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: Culturele StudiesPromotor: Jan BaetensStudent: Marijn Geluykens “The music video is dead! Long live the music video!” In de recente academische literatuur over de videoclip lijken tegenstrijdige opvattingen te bestaan. Sommige auteurs spreken van een crisis, terwijl andere het hebben over een heropleving van het medium. De plaats van de videoclip in de […]Meer lezen

Technologische ontwikkelingen van muziekdistributie en hun impact

Onderwijsinstelling: PXL MusicStudierichting: MuziekmanagementPromotor: Fréderic BusscherStudent: Yannick Van Nuffel Omschrijving:  Het onderzoek behandelt, zoals de titel het zelf zegt, de technologische ontwikkelingen op vlak van muziekdistributie en de impact die ze hebben op de muziekindustrie.Al sinds de oprichting van de iTunes Music Store is er een constante verschuiving van een fysieke muziekmarkt naar een digitale. […]Meer lezen

Intellectuele eigendom en digitale sociale netwerken

In welke mate kan een digitaal sociaal netwerk aansprakelijk gesteld worden voor een auteursrechtelijke inbreuk? Onderwijstinstelling: KULeuvenStudierichting: RechtenPromotor: Prof. M-C. JanssensStudent: Diane De Moor Omschrijving Creatieve personen beschikken over een specifiek intellectueel eigendomsrecht met name het auteursrecht om hun werken te koesteren. Vanuit deze gedachte heerst er sinds de uitvinding van het internet een hevige […]Meer lezen