WIE IS HET?! INZICHT KRIJGEN IN DE VLAAMSE MUZIEKCONSUMPTIE BIJ JONGVOLWASSENEN.

Onderwijsinstelling: Universiteit GentStudierichting: CommunicatiewetenschappenPromotor: Prof. Dr. Lieven De MarezStudent: Marijn Martens Muziekconsumptie gebeurt vandaag de dag op totaal verschillende manieren dan pakweg 15 jaar geleden. Digitalisering en het internet brachten illegaal downloaden en streamen met zich mee. Het percentage van de omzet waar digitale muziekconsumptie voor verantwoordelijk is wordt steeds groter door de populariteit van […]Meer lezen

Van analoog naar digitaal tot in de cloud

Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: Master Culturele StudiesPromotor: Tom WillaertStudent: Martijn Van Loo This thesis research focusses on our contemporary music industry, how we got there and what the future challenges will be. To understand the current situation in the music industry, this thesis zooms in to the shift from analogue, to digital and cloud. Specifically the […]Meer lezen

Beschouwingen over het dichten van de “value gap sensu stricto” in het auteursrecht

Onderwijsinstelling: KULeuvenStudierichting: Rechten Promotor: Prof. Dr. F. BrisonStudent: Janni Van Dam De muziekconsumptie loopt vandaag in grote mate “virtueel”. Tijdrovende downloads maken plaats voor snelle streams via websites zoals Youtube, Spotify, Deezer en Soundcloud. Meer dan ooit neemt de online virtuele muziekconsumptie de overhand. Sommige van deze websites genieten vandaag van het beperkte aansprakelijkheidsregime voor […]Meer lezen

Music streaming services and their path to financial viability

Onderwijsinstelling: Universiteit Gent Studierichting: Toegepaste Economische Wetenschappen Promotor: Prof. Dirk Van Den Poel Student: Matthias De Rouck The music industry is a volatile industry and has known many technological innovations over the past decades. Through the introduction of radio, vinyl and CD, the industry has been forced to continually reinvent itself. All of these innovations […]Meer lezen

Communicatiemiddelen en selectiemechanismen in de nieuwe digitale wereld van muziek

Onderwijsinstelling: Howest Kortrijk Studierichting: Communicatiemanagement Promotor: Mr. Proot Student: Sarah Delarue Het onderzoek dat je zodadelijk zal lezen is tot stand gekomen na overleg met mijn promotor en met Jan Pauly van Poppunt, mijn stageplek. Mede ook doordat ik zelf muzikant ben en enorm nieuwsgierig ben naar hoe de muziekwereld er achter de schermen uitziet. […]Meer lezen

Why pay if it’s free?

Onderwijsinstelling: Universiteit GentStudierichting: CommunicatiemanagementPromotor: Tom EvensStudent: Jolien Nickmans Omschrijving:  Heel de entertainmentindustrie kreeg grote klappen te verduren door de komst van het internet. Vooral het ontstaan van piraterij en de ‘alles-is-gratis’ cultuur waren de grootste boosdoeners.Nu, een 20-tal jaar later na de commercialisering van het internet, lijkt de industrie te herstellen van de opgelopen schade. […]Meer lezen

Invloeden van streamingdiensten in de muziekindustrie

Onderwijsinstelling: Universiteit GentStudierichting: MusicologiePromotor: Micheline LesaffreStudent: Ilka Bardijn Omschrijving:  Mijn bachelor paper behandelt drie aspecten die mogelijk invloed ondervinden van het nieuwe fenomeen: muziek streamingdiensten. Het Zweedse bedrijf Spotify speelt een hoofdrol in deze scriptie daar het in België het meest wordt gebruikt. Eerst ga ik in op in welke mate streamingdiensten een alternatief bieden […]Meer lezen

Online (streaming) muziekdiensten vs klassieke radio

Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: CommunicatiewetenschappenPromotor: Prof. Dirk De GrooffStudent: Stijn Didden Omschrijving:  Door de opkomst van digitale media lijkt het alsof radio zijn plaats qua muziekconsumptie verloren heeft. De huidige studie focust zich op de relatie tussen (traditionele) radio en online streaming in het algemeen en de motivaties om deze media te gebruiken in het bijzonder. […]Meer lezen

Toekomst van het muziekalbum

Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: Schakelprogramma Culturele StudiesPromotor: Prof. Jan BaetensStudent: Esther Artois Omschrijving:  Sociale media als iTunes, Spotify, YouTube en Deezer zorgen ervoor dat onze muzikale ervaring mobieler wordt dan ooit. We zijn geëvolueerd naar mensen die altijd en overal muziek willen downloaden, kopen, streamen en beluisteren. Het gaat niet goed met de fysieke muziekverkoop, wat […]Meer lezen

Online streaming

Online streaming. De redding van de muziekindustrie?Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: CommunicatiewetenschappenPromotor: Gust De MeyerStudent: Joke VrijensOmschrijving: Met deze masterproef hebben we getracht een verkennend onderzoek te voeren om het fenomeen online streaming van muziek in de muziekindustrie te situeren. In het eerste deel wordt een korte geschiedenis gegeven over de muziekindustrie en het ontstaan van online streaming. […]Meer lezen