Het Vlaamse clubcircuit in cijfers. Een onderzoek naar de economische impact van de Vlaamse muziekclubs.

Onderwijsinstelling: Universiteit AntwerpenStudierichting: Cultuurmanagement Promotor: Dirk De CorteStudent: Tom Declercq In tijden van besparingen wordt de vraag gesteld wat de economische impact is van de gesubsidieerde sectoren. Ook de muziekclubs krijgen te maken met de besparingen van de overheid. In deze scriptie wordt getracht de economische impact van de Vlaamse muziekclubs in kaart te brengen. […]Meer lezen

Muziek zonder grenzen. Voor een beter Belgisch muzieklandschap.

Onderwijsinstelling: Universiteit AntwerpenStudierichting: Cultuurmanagement Promotor: Annick SchrammeStudent: Nele Sels De muziek ondersteunende organisaties Poppunt, Court-Circuit, Clubcircuit en Club Plasma heb- ben vanuit een gebrek aan samenwerking tussen de Vlaamse en de Franstalige muzieksector het project BE For Music opgericht. Met dit project gaan ze het engagement aan om meer Vlaamse en Waalse artiesten, knowhow en […]Meer lezen

Evoluties in het Vlaamse pop- en rockfestival-landschap en festivalbeleving

Onderwijsinstelling: VUBStudierichting: CommunicatiewetenschappenPromotor: Prof. Dr. Katia SegersStudent: Franne Mullens Omschrijving:  Deze masterproef onderzoekt welke veranderingen en evoluties zich hebben voorgedaan bij grote pop- en rockfestivals en festivalbeleving in Vlaanderen vanaf de jaren 60 tot nu. Daarvoor werden vier festivals gekozen uit verschillende tijdvakken, zijnde Jazz Bilzen voor de periode jaren 60-70, Torhout/Werchter voor de jaren […]Meer lezen

Showcasefestivals in de muziekindustrie

Onderwijsinstelling: VIVES KortrijkStudierichting: Eventmanagement – Music & EntertainmentPromotor: Sylvie VanrenterghemStudent: Elien Rubben Omschrijving:  Ik wil met dit eindwerk een algemeen beeld schetsen rond wat een showcasefestival exact inhoudt en wat het kan betekenen voor de muziekindustrie. Ik wil met andere woorden de term meer hedendaags maken zodat niet alleen de professionals in de sector maar […]Meer lezen

Strategische analyse muziekindustrie & business modellen livesegment

Onderwijsinstelling: Universiteit AntwerpenStudierichting: Toegepaste Economische Wetenschappen – BedrijfskundePromotor: Prof. Dr. Paul MatthyssensStudent: Inès Op de Beeck Omschrijving:  Deze masterthesis tracht een analyse te creëren omtrent de muziekindustrie anno 2013/2014, alsook business modellen op te stellen van het live segment van de industrie. Een analyse van de muziekindustrie anno 2014 vormt een complexe studie gezien de […]Meer lezen

De evolutie van livemuziek in jeugdhuizen

Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: Culturele StudiesPromotor: Marijke MalfroidtStudent: Silke DenissenOmschrijving: Jeugdhuizen zijn een typisch Vlaams fenomeen, opgericht halverwege de 19e eeuw. Ze bieden een plaats waar de plaatselijke jongeren tijd kunnen doorbrengen met vrienden en zelf activiteiten kunnen organiseren. In onze perceptie lijken jeugdhuizen ook onlosmakelijk verbonden te zijn met de organisatie van concerten. Desondanks werd er […]Meer lezen

De Vlaamse muziekclubs

De Vlaamse muziekclubs. Een beschrijving van hun professionele ontwikkeling.  Onderwijsinstelling: Universiteit AntwerpenStudierichting: CultuurmanagementPromotor: Rita De GraeveStudent: Bernd Vanderheyden Omschrijving:  In deze scriptie worden de muziekclubs aangesloten bij Clubcircuit vzw aan verschillende analyses onderworpen. Op kwalitatief vlak wordt hun werking getoetst aan de toetredingscriteria van Clubcircuit, hier kwam naar voren dat de structuur van enkele muziekclubs […]Meer lezen

Inkleding bij concerten

Het oog wil ook wat: de rol van inkleding bij concerten Onderwijstinstelling: KU LeuvenStudierichting: Culturele StudiesPromotor: Heidi PeetersStudent: Marieke Pattijn Omschrijving As I noticed that decoration became commonly used in concert halls, I became interested why and how different aspects of decoration are used. Decoration contains a wide range of aspects: light on stage, atmospheric […]Meer lezen

Dance vs Rock

Imperialisme: Vlaamse cultuur = Belgisch? Festivalcase 2004-2010: Dance vs Rock Onderwijstinstelling: VU BrusselStudierichting: CommunicatiewetenschappenPromotor: Prof. Dr. Katia SegersStudent: Kirsten Hannaert Omschrijving Reeds decennia bestaat er een wetenschappelijk en maatschappelijk debat omtrent de Amerikaanse culturele dominantie in de wereld, hoofdzakelijk ontstaan door het dominante aandeel van Hollywood in de filmwereld. Recentelijk zijn er echter ook andere […]Meer lezen

Communicatie tussen muzikant en programmator

Hoe kan een beginnende muzikant zijn podiumkansen maximaliseren? Onderwijsinstelling: Artevelde Hogeschool GentStudierichting: Sociaal Cultureel WerkPromotor: Tom VerleyenStudent: Evert De Meyer Omschrijving In deze eindverhandeling wordt nagegaan hoe een beginnende muzikant zijn podiumkansen kan maximaliseren. Deze centrale vraag wordt beantwoord door twee daaruit afgeleide vragen. Welke kansen krijgt een beginnende band in het livecircuit en hoe […]Meer lezen