Sociale media killed the radio star?

Onderwijsinstelling: Universiteit GentStudierichting: CommunicatiewetenschappenPromotor: Prof. dr. Jeroen StragierStudent: Sigrid Vanraes Digitalisering heeft de muziekindustrie veranderd: er zijn niet alleen nieuwe manieren ontstaan om muziek te consumeren maar ook om muziek te ontdekken. Sociale media vormen één van de nieuwe kanalen die kunnen leiden tot ontdekking van muziek. Het publiek is niet langer beperkt tot de […]Meer lezen

Muziek zonder grenzen. Voor een beter Belgisch muzieklandschap.

Onderwijsinstelling: Universiteit AntwerpenStudierichting: Cultuurmanagement Promotor: Annick SchrammeStudent: Nele Sels De muziek ondersteunende organisaties Poppunt, Court-Circuit, Clubcircuit en Club Plasma heb- ben vanuit een gebrek aan samenwerking tussen de Vlaamse en de Franstalige muzieksector het project BE For Music opgericht. Met dit project gaan ze het engagement aan om meer Vlaamse en Waalse artiesten, knowhow en […]Meer lezen

Quota voor Vlaamse, Nederlandstalige muziek op de radio

Onderwijsinstelling: Vrije Universiteit BrusselStudierichting: CommunicatiewetenschappenPromotor: Karen DondersStudent: Paulien Van der Jeugt Omschrijving:  Quota voor Vlaamse, Nederlandstalige muziek op de radio: Waarom wel, waarom niet, of hoe anders?Sinds het ontstaan van de publieke omroep in Vlaanderen neemt Vlaamse muziek een centrale plaats in. De politieke ontvoogdingsstrijd die Vlaanderen had gevoerd, werd doorgetrokken in de publieke radio […]Meer lezen

De oorsprong van conformisme in muziekkritiek

Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: Culturele StudiesPromotor: Anneleen Masschelein Student: Ruben Arnaerts Omschrijving:  Heden ten dage wordt melomanen een ongeziene hoeveelheid muziek voorgeschoteld. Die muziek wordt grondig gekeurd en besproken door muziekmagazines en blogs. Ondanks de diversiteit van het aanbod, lijkt er een eentonigheid ingeslopen in de beoordeling van muziek. Verschillende magazines en blogs hypen telkens weer […]Meer lezen

Invloeden van streamingdiensten in de muziekindustrie

Onderwijsinstelling: Universiteit GentStudierichting: MusicologiePromotor: Micheline LesaffreStudent: Ilka Bardijn Omschrijving:  Mijn bachelor paper behandelt drie aspecten die mogelijk invloed ondervinden van het nieuwe fenomeen: muziek streamingdiensten. Het Zweedse bedrijf Spotify speelt een hoofdrol in deze scriptie daar het in België het meest wordt gebruikt. Eerst ga ik in op in welke mate streamingdiensten een alternatief bieden […]Meer lezen

Online (streaming) muziekdiensten vs klassieke radio

Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: CommunicatiewetenschappenPromotor: Prof. Dirk De GrooffStudent: Stijn Didden Omschrijving:  Door de opkomst van digitale media lijkt het alsof radio zijn plaats qua muziekconsumptie verloren heeft. De huidige studie focust zich op de relatie tussen (traditionele) radio en online streaming in het algemeen en de motivaties om deze media te gebruiken in het bijzonder. […]Meer lezen

Sociale media voor de Vlaamse muzikant

Hoe kunnen sociale media bijdragen tot het succes van de Vlaamse muzikant? Onderwijsinstelling: ArteveldehogeschoolStudierichting: Commerciële CommunicatiePromotor: Katheline De LembreStudent: Gaël Ghysels Omschrijving:  Ik zag het als een uitdaging om de Vlaamse artiest te helpen met een fenomeen dat vandaag de dag aan een heuse opmars bezig is, namelijk de sociale media. Om een idee te […]Meer lezen

Het belang van mediaberichtgeving (dEUS)

Het belang van de mediaberichtgeving voor het uitbouwen van een muzikale carrière. Case: dEUSOnderwijsinstelling: Universiteit GentStudierichting: JournalistiekPromotor: Annelore DeprezStudent: Jonas BruyneelOmschrijving: We onderzochten het belang van de mediaberichtgeving op de vorming van een muzikale loopbaan. Dit onderzoek kaderden we in vier theoretische concepten: symbolic boundary work, mediadiscours, relational critical discourse space en betekeniscreatie en legitimatie. Die […]Meer lezen

De ramp op Pukkelpop

Onderzoek naar de berichtgeving  Onderwijsinstelling: Hogeschool Universiteit Brussel Studierichting: JournalistiekPromotor: Rozane De CockStudent: Tineke Wellens In deze meesterproef werden 259 artikelen over de storm op Pukkelpop aan een kwantitatieve inhoudsanalyse onderworpen. De artikelen werden geselecteerd uit De Standaard, Het Laatste Nieuws en Het Belang van Limburg en vervolgens met behulp van een codeboek grondig bestudeerd. […]Meer lezen

Muziek als object van ‘merchandising’

Muziek als object van ‘merchandising’ en het bestaan van muziek als merk Onderwijsinstelling: Hogeschool-Universiteit BrusselStudierichting: Master in de Intellectuele RechtenPromotor: Prof. Dr. Frank GotzenStudent: Sam Wyns Omschrijving Muziek als object van “Merchandising” bespeelt een steeds groter terrein op de markt. Wat vroeger merchandising was “om” de artiest wordt nu zelfs merchandising van de muziek “om” […]Meer lezen