Does Good Music Sell Itself? The Effect of Prestige on Music Appreciation

Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: BedrijfseconomiePromotor: Siegfried DewitteStudent: Pieter Schrevens Omschrijving:  Marketeers often say that a good product sells itself, but whether this also applies to music is debatable. Both content and context play an important role in our music appreciation; yet context can sometimes overshadow content, as research has shown that people tend to like songs […]Meer lezen

Product placement in muziekvideo’s

Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: Culturele StudiesPromotor: Thomas Van ParysStudent: Morien Raeymakers Omschrijving:  In de 21ste eeuw is reclame overal, of we dat nu willen of niet. Heel wat tv-kijkers van nu zoeken zo veel mogelijk manieren om advertenties te kunnen ontlopen. De huidige zapgeneratie zorgt dat bedrijven op zoek gaan naar andere mogelijkheden om hun merken […]Meer lezen

Positionering voor Flamenco Festival Gent

Onderwijsinstelling: Universiteit AntwerpenStudierichting: CultuurmanagementPromotor: Frank CuypersStudent: Danique Moonen Omschrijving:  In deze masterproef zoek ik naar een positionering voor het Flamenco Festival van Gent (FFG) dat in 2015 voor de tweede keer zal plaatsvinden. De organisatie wil deze editie meer inzetten op de marketing rond het festival, voornamelijk gericht op de samenwerking met mediapartners. De centrale […]Meer lezen

Muziekeducatie in Het Depot vzw

Onderwijsinstelling: Universiteit AntwerpenStudierichting: CultuurmanagementPromotor: Prof. Dr. Katia SegersStudent: Ilse Mahieu Omschrijving:  Als muziekcentrum biedt Het Depot een educatiewerking aan in Leuven die bestaat uit instrument- en zanglessen, workshops, softwarecursussen, infosessies en trajectbegeleiding. De meesterproef Muziekeducatie in Het Depot VZW. Een participatieonderzoek naar de educatiewerking van het Leuvense muziekcentrum biedt een antwoord op de onderzoeksvraag: ‘Op […]Meer lezen

Conceptalbum als veelzijdig theatraal object

Onderwijsinstelling: Universiteit GentStudierichting: TheaterwetenschappenPromotor: Prof. Dr. Katharina PewnyStudent: Romina Cucchiara Omschrijving:  Met deze thesis tracht ik vanuit een theaterwetenschappelijke invalshoek meer aandacht te vragen voor de opwaardering van pop- en rockconcerten als volwaardige theatrale discipline. Hiervoor focus ik me op het conceptalbum als een specifiek soort van album dat een groot dramatisch potentieel bevat. Het […]Meer lezen

Sociale media voor de Vlaamse muzikant

Hoe kunnen sociale media bijdragen tot het succes van de Vlaamse muzikant? Onderwijsinstelling: ArteveldehogeschoolStudierichting: Commerciële CommunicatiePromotor: Katheline De LembreStudent: Gaël Ghysels Omschrijving:  Ik zag het als een uitdaging om de Vlaamse artiest te helpen met een fenomeen dat vandaag de dag aan een heuse opmars bezig is, namelijk de sociale media. Om een idee te […]Meer lezen

Marketing activities for independent music bands

Identifying best marketing activities for independent music bands in today’s music industry Onderwijsinstelling: Coventry UniversityStudierichting: European Business ManagementPromotor: Stephen CastleStudent: Tanguy Peeters Omschrijving:  De thesis is marketing gerelateerd en toegepast op de muziek industrie. Het gaat over welke marketing activiteiten een zelfstandige band moet uitvoeren om in the picture te komen. Ook is er een […]Meer lezen

Duurzame muziekpodia

Pure marketingstrategie of bewust engagement? Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: Master Culturele StudiesPromotor: Heidi PeetersStudent: Elke De Beukelaer Omschrijving Dat er dringend iets aan de ecologische toestand van onze planeet moet worden, gedaan, wordt ook in het culturele wereldje steeds meer duidelijk. Dat uitte zich reeds in verschillende sectorale cultuurinitiatieven, zoals ‘Jonge Sla’ en ‘Kunst en Ecologie’, […]Meer lezen

GloKalisering van digitale marketing in de muziekindustrieën

Een vergelijkend kwalitatief onderzoek naar de digitale marketing strategieën van een aantal geselecteerde Amerikaanse en Europese/Belgische muzieklabels. Onderwijsinstelling: Vrije Universiteit BrusselStudierichting: CommunicatiewetenschappenPromotor: Katia SegersStudent: Sebastian Vangrunderbeek Omschrijving De nieuwe digitale media overheersen zichtbaar steeds meer de productie, distributie en consumptie van muziekproducten. Het probleem bij deze evolutie is, dat de lijn tussen culturele heterogenisering en […]Meer lezen

Generieke promotie in de muziekindustrie

De invloed van generieke promotie op de Vlaamse en Belgische muziekindustrie Onderwijsinstelling: Katholieke Universiteit LeuvenStudierichting: CommunicatiewetenschappenPromotor: Prof. Gust De MeyerStudent: Ward Cannaerts Omschrijving In deze masterproef werd onderzoek gevoerd naar de mogelijke invloed van generieke promotie op de Vlaamse en Belgische muziekindustrie. Allereerst werd op basis van enkele essentiële marketingprincipes het concept ‘generieke reclame’ duidelijk […]Meer lezen