The Paradoxical Position of the White Rapper in Hip-Hop Music

Onderwijsinstelling:Universiteit GentnStudierichting: Taal- en LetterkundePromotor: Stef SlembrouckStudent: Sofie Balliu Omschrijving:  The Paradoxical Position of the White Rapper in Hip-Hop Music: A Genre Fixated on Authenticity An Analysis of the Use of African-American English in the Music of Eminem, Iggy Azalea, and Classified In mijn thesis ben ik op zoek gegaan naar antwoorden op vragen zoals: […]Meer lezen

Een tekstuele analyse rond de representatie van mannelijkheid in het muziekgenre ‘emo’

Onderwijsinstelling:Universiteit GentStudierichting: Film- en TelevisiestudiesPromotor: Frederik DhaenensStudent: Renée De Smet Omschrijving:  My sad, sorry, selfish outcry: Een tekstuele analyse rond de representatie van mannelijkheid in het muziekgenre ‘emo’ Emo is een subcultuur die vaak geassocieerd wordt met een discours van vrouwelijkheid en metroseksualiteit vanwege de androgyne kledingstijl en het belang dat aan authentieke emoties wordt […]Meer lezen

Tomorrow Never Knows: Technostalgie en Retro Branding in Hedendaagse Muziekproducties

Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: Culturele StudiesPromotor: Jan BaetensStudent: Roel D’Hont Omschrijving:  “Considering the contemporary trend of advancing retro consumption within varying fields of popular culture, this master’s thesis examines the specific case of technostalgia – the longing for outdated technologies – within the music industry’s current practices of record production. Drawing on a cautiously widening body […]Meer lezen

Is Punk Dood?

Onderwijsinstelling: Vrije Universiteit BrusselStudierichting: CommunicatiewetenschappenPromotor: Nico CarpentierStudent: Gilles Wijckmans Omschrijving:  Is Punk Dood? Een kwalitatief onderzoek naar de constructie van de sociale identiteit van de ‘punker’ door punk-muzikanten en hun fans In dit onderzoek trachten we een beeld te schetsen van wat de sociale identiteit van de punker anno 2015 inhoudt. Sociale identiteiten komen immers […]Meer lezen

Sociale media voor de Vlaamse muzikant

Hoe kunnen sociale media bijdragen tot het succes van de Vlaamse muzikant? Onderwijsinstelling: ArteveldehogeschoolStudierichting: Commerciële CommunicatiePromotor: Katheline De LembreStudent: Gaël Ghysels Omschrijving:  Ik zag het als een uitdaging om de Vlaamse artiest te helpen met een fenomeen dat vandaag de dag aan een heuse opmars bezig is, namelijk de sociale media. Om een idee te […]Meer lezen

Love will tear us apart

De verandering in representatie van het destructieve punkkoppel in film.Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: Culturele StudiesPromotor: Anneleen MasscheleinStudent: Eva VerbeekOmschrijving: Love will tear us apart, The changing representation of the destructive punk couple in film. In the many studies on subculture, themes as style or music have been very common. The way of living of such subcultural groups […]Meer lezen

Het belang van mediaberichtgeving (dEUS)

Het belang van de mediaberichtgeving voor het uitbouwen van een muzikale carrière. Case: dEUSOnderwijsinstelling: Universiteit GentStudierichting: JournalistiekPromotor: Annelore DeprezStudent: Jonas BruyneelOmschrijving: We onderzochten het belang van de mediaberichtgeving op de vorming van een muzikale loopbaan. Dit onderzoek kaderden we in vier theoretische concepten: symbolic boundary work, mediadiscours, relational critical discourse space en betekeniscreatie en legitimatie. Die […]Meer lezen

Dandyisme van het heden en het verleden

Tickling your fancy while pouring out the charms. Dandyisme van het heden en het verleden.Onderwijsinstelling: Universiteit GentStudierichting: Engels/NederlandsPromotor: Jürgen PietersStudent: Ine De JongeOmschrijving: Mijn thesis is een onderzoek dat verschillende gebieden met elkaar verbindt. Ik vertrek vanuit een cultureel fenomeen dat weerklank vindt in de literatuur en zich zo verder uitbreidt naar de muziekwereld. Er zijn […]Meer lezen

De onsterfelijkheid van pop- en rockiconen

Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: CommunicatiewetenschappenPromotor: Prof. Dr. Gust De MeyerStudent: Nele Minten Omschrijving Wanneer men iconen uit de muziekwereld opsomt, is het opvallend hoeveel van deze artiesten reeds gestorven zijn. Dit blijkt tevens uit de literatuur. Daardoor lijkt het soms alsof iemand haast vroeg moet sterven om een icoon te worden. De centrale vraag van dit […]Meer lezen

Limburg: geografische naam of sterk merk?

Wat bieden de concepten ‘creatieve industrie’ en ‘citymarketing’ voor de ontwikkeling van Limburg als creatieve regio?  Onderwijsinstelling: Vrije Universiteit BrusselStudierichting: Letteren en Wijsbegeerte – optie CommunicatiewetenschappenPromotor: Prof. Dr. Katia SegersStudent: Astrid Simon Omschrijving Het onderzoek wat besproken wordt in dit werkstuk is gefocust op de ontwikkeling van Limburg als creatieve regio. De probleemstelling die steeds […]Meer lezen