Cashless payment: serving the stars better

Onderwijsinstelling: Universiteit AntwerpenStudierichting: Master in het cultuurmanagement Promotor: Prof. Rita De GraeveStudent: Karolien Van Helden De snel veranderende technologische ontwikkelingen en verschillende nadelen (zoals ongedifferentieerde prijzen) die het aloude bonnetjessysteem met zich meebrengt, maken dat muziekcentrum Trix eventueel wil overstappen van bonnen naar een cashless betalingssysteem. Deze masterscriptie behandelt daarom de onderzoeksvraag: “Hoe kan een […]Meer lezen

De flamingantische invloed van het Algemeen Nederlands Zangverbond op de kleinkunstsector in Vlaanderen in de jaren zeventig

Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: GeschiedenisPromotor: Prof. Dr. Johan Tollebeek Student: Niels Boutsen Deze studie onderzoekt de flamingantische invloed die het Algemeen Nederlands Zangverbond uitoefende op de kleinkunstsector in het Vlaanderen van de jaren zeventig. Het ontstaan van de kleinkunst kent eenzelfde tijdslijn als de politieke emancipatie van de Volksunie. Voor beide bewegingen was taal een essentieel […]Meer lezen

Too many Dj’s?

Onderwijsinstelling: Thomas Moore Hogeschool MechelenStudierichting: VideojournalistiekPromotor:Tim VerheydenStudent: Ben Van den Bempt, Jasper Donkers, Randy Lauwers Dj’s lijken wel de nieuwe rocksterren. Toch ziet het er niet zo moeilijk uit wat ze allemaal doen. Draaien aan wat knopjes en klaar. Iedereen kan tegenwoordig een dj worden. Met simpele software, sociale media en de nodige contacten. Daarom […]Meer lezen

De werking van sponsoring in de Belgische festival context

Onderwijsinstelling:Universiteit GentStudierichting: CommunicatiemanagementPromotor: Gino VerleyeStudent: Naima Delaere Omschrijving:  “Subsidies voor cultuur zijn de laatste jaren sterk verminderd en organisaties moeten steeds meer werk steken in tijdrovende subsidieaanvragen die dikwijls niets opleveren. Daarom is sponsoring voor veel culturele instellingen een aantrekkelijk alternatief geworden om inkomsten te vergaren. Jammergenoeg zijn ook de sponsoringbudgetten sterk vermindert en verwachten […]Meer lezen

Positionering voor Flamenco Festival Gent

Onderwijsinstelling: Universiteit AntwerpenStudierichting: CultuurmanagementPromotor: Frank CuypersStudent: Danique Moonen Omschrijving:  In deze masterproef zoek ik naar een positionering voor het Flamenco Festival van Gent (FFG) dat in 2015 voor de tweede keer zal plaatsvinden. De organisatie wil deze editie meer inzetten op de marketing rond het festival, voornamelijk gericht op de samenwerking met mediapartners. De centrale […]Meer lezen

Evoluties in het Vlaamse pop- en rockfestival-landschap en festivalbeleving

Onderwijsinstelling: VUBStudierichting: CommunicatiewetenschappenPromotor: Prof. Dr. Katia SegersStudent: Franne Mullens Omschrijving:  Deze masterproef onderzoekt welke veranderingen en evoluties zich hebben voorgedaan bij grote pop- en rockfestivals en festivalbeleving in Vlaanderen vanaf de jaren 60 tot nu. Daarvoor werden vier festivals gekozen uit verschillende tijdvakken, zijnde Jazz Bilzen voor de periode jaren 60-70, Torhout/Werchter voor de jaren […]Meer lezen

Showcasefestivals in de muziekindustrie

Onderwijsinstelling: VIVES KortrijkStudierichting: Eventmanagement – Music & EntertainmentPromotor: Sylvie VanrenterghemStudent: Elien Rubben Omschrijving:  Ik wil met dit eindwerk een algemeen beeld schetsen rond wat een showcasefestival exact inhoudt en wat het kan betekenen voor de muziekindustrie. Ik wil met andere woorden de term meer hedendaags maken zodat niet alleen de professionals in de sector maar […]Meer lezen

Een tendens naar postglobalisme?

Een explorerend onderzoek naar de rol van lokaliteit binnen de Vlaamse festivalprogrammering. Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: Culturele StudiesPromotor: Laurence Van NuijsStudent: Kevin Imbrechts Omschrijving:  Deze masterproef tracht door middel van een explorerend en kwalitatief onderzoek de rol van lokaliteit binnen de Vlaamse muziekfestivalprogrammering te beschrijven. Het eerste inleideinde theoretische luik besteedt bijzondere aandacht aan de kernconcepten […]Meer lezen

De beleving van een muzikale climax bij jongeren op pop/rockfestivals

Onderwijsinstelling: Universiteit GentStudierichting: MusicologiePromotor: Micheline LesaffreStudent: Sofie DhaenensOmschrijving: Elke zomer is het weer zover: duizenden jongeren vinden hun weg naar het grote aanbod festivals in Vlaanderen waar zij de tijd van hun leven hebben. Een onderzoek over de muzikale beleving van deze jongeren vergt een wetenschappelijk theoretische basis om resultaten te onderbouwen. In deze masterproef worden […]Meer lezen

Sociale media en de organisatie van evenementen

Het gebruik van sociale media als strategisch communicatiemiddel bij de organisatie van evenementen-Een case study bij Belgische muziekfestivals van de zomer van 2012 Onderwijsinstelling: KULeuvenStudierichting: CommunicatiewetenschappenPromotor: Michael OpgenhaffenStudent: Tom Vandevenne Het begon allemaal op donderdag 18 augustus ‘11 toen omstreeks 18 uur een desastreus onweer uitbrak boven de weide van het alternatief muziekfestival Pukkelpop in […]Meer lezen