Creatie- en presentatiemogelijk-heden voor jongeren in jeugdhuizen
19/12/2016
Onderwijsinstelling: PXL-MusicStudierichting: Muziekmanagement Promotor: Fréderic BusscherStudent: Elise Platteau In dit onderzoek wordt bekeken hoe de jeugdhuissector zich verder kan ontwikkelen als aanbieder van ruimte voor jonge creatievelingen. Jongeren hebben ruimte nodig om zich te ontplooien. De mogelijkheden die hier eventueel voor handen zijn in onze jeugdhuizen werden nog onvoldoende bestudeerd. Dit onderzoek start met een […]Meer lezen
Het Vlaamse clubcircuit in cijfers. Een onderzoek naar de economische impact van de Vlaamse muziekclubs.
19/12/2016
Onderwijsinstelling: Universiteit AntwerpenStudierichting: Cultuurmanagement Promotor: Dirk De CorteStudent: Tom Declercq In tijden van besparingen wordt de vraag gesteld wat de economische impact is van de gesubsidieerde sectoren. Ook de muziekclubs krijgen te maken met de besparingen van de overheid. In deze scriptie wordt getracht de economische impact van de Vlaamse muziekclubs in kaart te brengen. […]Meer lezen
Blurred Lines: de troebele grens tussen inspiratie en plagiaat
02/12/2015
Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: RechtenPromotor: Marie-Christine JanssensStudent: Inge Alberti Omschrijving: Aanleiding voor deze thesis was de veroordeling van Pharrell Williams en Robin Thicke voor het al dan niet plagiëren van “Got to give it up” van Marvin Gaye met hun hit “Blurred Lines”. Het is echter de vraag of de compositorische elementen die Williams en Thicke […]Meer lezen
Technologische ontwikkelingen van muziekdistributie en hun impact
02/12/2015
Onderwijsinstelling: PXL MusicStudierichting: MuziekmanagementPromotor: Fréderic BusscherStudent: Yannick Van Nuffel Omschrijving: Het onderzoek behandelt, zoals de titel het zelf zegt, de technologische ontwikkelingen op vlak van muziekdistributie en de impact die ze hebben op de muziekindustrie.Al sinds de oprichting van de iTunes Music Store is er een constante verschuiving van een fysieke muziekmarkt naar een digitale. […]Meer lezen
Showcasefestivals in de muziekindustrie
15/12/2014
Onderwijsinstelling: VIVES KortrijkStudierichting: Eventmanagement – Music & EntertainmentPromotor: Sylvie VanrenterghemStudent: Elien Rubben Omschrijving: Ik wil met dit eindwerk een algemeen beeld schetsen rond wat een showcasefestival exact inhoudt en wat het kan betekenen voor de muziekindustrie. Ik wil met andere woorden de term meer hedendaags maken zodat niet alleen de professionals in de sector maar […]Meer lezen
Strategische analyse muziekindustrie & business modellen livesegment
15/12/2014
Onderwijsinstelling: Universiteit AntwerpenStudierichting: Toegepaste Economische Wetenschappen – BedrijfskundePromotor: Prof. Dr. Paul MatthyssensStudent: Inès Op de Beeck Omschrijving: Deze masterthesis tracht een analyse te creëren omtrent de muziekindustrie anno 2013/2014, alsook business modellen op te stellen van het live segment van de industrie. Een analyse van de muziekindustrie anno 2014 vormt een complexe studie gezien de […]Meer lezen
Scored
01/09/2013
Onderwijsinstelling: Thomas More MechelenStudierichting: Informaticamanagement en multimedia Promotor: K. Rutten & D. HeerinckxStudent: Stijn Van Peborgh & Silke Van den Broeck Omschrijving: Dit eindwerk vertelt hoe Scored van een heel pril idee werd uitgewerkt tot een volwaardig en relevant product. De allereerste stap in dat proces was die van de marktanalyse. Na een grondig onderzoek naar […]Meer lezen
Facing the music
01/09/2013
Facing the music. het naburig recht van uitvoerende muzikanten in de digitale wereld. Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: RechtenPromotor: Marie-Christine JanssensStudent: Jozefien Vanherpe Omschrijving: Deze thesis doet een poging om de rol van muzikanten in het artistiek proces en het juridisch kader hierrond op inzichtelijke wijze voor te stellen. Eerst volgt een algemeen overzicht van de naburige […]Meer lezen
Karaoke in de Engelse les: een meerwaarde?
01/09/2012
Onderwijsinstelling: Katholieke Hogeschool KempenStudierichting: Lerarenopleiding Secundair OnderwijsPromotor: Werner StijnenStudent: Katrien Anthonis & Charlotte Smekens Omschrijving Ons afstudeerproject bestaat uit twee grote luiken, het theoretische en het praktische. In het theoretische luik hebben we geprobeerd te achterhalen wat muzische vorming nu juist inhoudt en waarom het gegeven wordt. We hebben de vijf deelaspecten uit het lager […]Meer lezen
Intellectuele eigendom en digitale sociale netwerken
01/09/2012
In welke mate kan een digitaal sociaal netwerk aansprakelijk gesteld worden voor een auteursrechtelijke inbreuk? Onderwijstinstelling: KULeuvenStudierichting: RechtenPromotor: Prof. M-C. JanssensStudent: Diane De Moor Omschrijving Creatieve personen beschikken over een specifiek intellectueel eigendomsrecht met name het auteursrecht om hun werken te koesteren. Vanuit deze gedachte heerst er sinds de uitvinding van het internet een hevige […]Meer lezen
Tags
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2017
auteursrechten
bachelorscriptie
businessmodel
communicatie
concertindustrie
digitaal
digitaal platform
digitalisering
economie
educatie
eerste prijs
festivals
identiteit
imagovorming
jongerencultuur
live
marketing
masterscriptie
media
muziek
muziekanalyse
muziekbeleving
muziekcompositie
muziekindustrie
muzieklandschap
muzikant
ondersteuning
onderwijs
podiumlandschap
popcultuur
streaming
subcultuur
subsidies
Vlaanderen