Zet die plaat op

Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: CommunicatiewetenschappenPromotor: Prof. Dr. Cédric CourtoisStudent: Hélène Pauwels Vinyl, een audiodrager die tientallen jaren geleden een volledige neergang doormaakte, kent de laatste jaren een ware heropleving. Welke beweegredenen hebben verzamelaars nu juist om aan deze verouderde technologie vast te houden of deze opnieuw op te pikken? De muziekindustrie heeft door de jaren heen […]Meer lezen

Dead Format Guidelines

Onderwijsinstelling: PXL-MusicStudierichting: Muzikant Elektronica Promotor: Micha VoldersStudent: Gill Princen In 2016 kwam Gill Princen met het idee om zelf vinyl te releasen. Na het treffen van alle voorbereidingen kwamen er twijfels opsteken over de meerwaarde ervan. Deze twijfels werden doorgetrokken in zijn eindwerk waar hij uitgebreid onderzoek voert naar de positieve en negatieve kanten van […]Meer lezen

Het sampling effect: De lijn tussen piraterij en promotie.

Onderwijsinstelling: Universiteit GentStudierichting: Nieuwe Media & MaatschappijPromotor: Lieven De MarezStudent: Olivier Dumont Omschrijving:  Het internet en p2p-netwerken maakten file-sharing in de jaren 2000 mogelijk. Dit zorgde ervoor dat de muziekverkoop zware klappen kreeg. De volledige industrie was opgebouwd rond de verkoop van CD’s. In de academische literatuur vertaalde dit zich in onderzoeken die het verband […]Meer lezen

Technologische ontwikkelingen van muziekdistributie en hun impact

Onderwijsinstelling: PXL MusicStudierichting: MuziekmanagementPromotor: Fréderic BusscherStudent: Yannick Van Nuffel Omschrijving:  Het onderzoek behandelt, zoals de titel het zelf zegt, de technologische ontwikkelingen op vlak van muziekdistributie en de impact die ze hebben op de muziekindustrie.Al sinds de oprichting van de iTunes Music Store is er een constante verschuiving van een fysieke muziekmarkt naar een digitale. […]Meer lezen

Deleting borders: rol van internet voor direct-to-fan business modellen

Onderwijsinstelling: Universiteit GentStudierichting: CommunicatiewetenschappenPromotor: Tom EvensStudent: Diederik Van Eetvelde Omschrijving:  De opkomst van digitalisering en internet in de jaren 1990-2000 zorgde voor een nieuwe wind binnen de muziekindustrie. De meeste literatuur hierover focust op de muziekindustrie in het algemeen en op zijn consumenten. Deze paper zal echter de producenten, muzikanten en producers, als uitgangspunt nemen. […]Meer lezen

Why pay if it’s free?

Onderwijsinstelling: Universiteit GentStudierichting: CommunicatiemanagementPromotor: Tom EvensStudent: Jolien Nickmans Omschrijving:  Heel de entertainmentindustrie kreeg grote klappen te verduren door de komst van het internet. Vooral het ontstaan van piraterij en de ‘alles-is-gratis’ cultuur waren de grootste boosdoeners.Nu, een 20-tal jaar later na de commercialisering van het internet, lijkt de industrie te herstellen van de opgelopen schade. […]Meer lezen

Online streaming

Online streaming. De redding van de muziekindustrie?Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: CommunicatiewetenschappenPromotor: Gust De MeyerStudent: Joke VrijensOmschrijving: Met deze masterproef hebben we getracht een verkennend onderzoek te voeren om het fenomeen online streaming van muziek in de muziekindustrie te situeren. In het eerste deel wordt een korte geschiedenis gegeven over de muziekindustrie en het ontstaan van online streaming. […]Meer lezen

Digital music business models in the US and Europe

Digital music business models in the US and Europe. The emergence of streaming services and the subsidization of music.Onderwijsinstelling: Vrije Universiteit BrusselStudierichting: CommunicatiewetenschappenPromotor: Valérie-Anne Bleyen en Olivier BraetStudent: Chad EmeryOmschrijving: The main issue facing the music industry is finding a sustainable way of generating revenue online. Streaming services emerged as a consequence of this and are […]Meer lezen

Technologie vs economie: de digitale muziekindustrie

Onderwijsinstelling: K.U. LeuvenStudierichting: Toegepaste Economische WetenschappenPromotor: Prof. Dr. R. De BondtStudent: Olivier Van Haver Omschrijving De muziekindustrie is zoals elke sector onderhevig aan allerhande veranderingen. Deze veranderingen zullen de vorm krijgen van bedreiging of kansen. De manier waarop kansen worden benut en bedreigingen worden omgevormd in kansen zal de sterkte van een product, een bedrijf […]Meer lezen