WIE IS HET?! INZICHT KRIJGEN IN DE VLAAMSE MUZIEKCONSUMPTIE BIJ JONGVOLWASSENEN.

Onderwijsinstelling: Universiteit GentStudierichting: CommunicatiewetenschappenPromotor: Prof. Dr. Lieven De MarezStudent: Marijn Martens Muziekconsumptie gebeurt vandaag de dag op totaal verschillende manieren dan pakweg 15 jaar geleden. Digitalisering en het internet brachten illegaal downloaden en streamen met zich mee. Het percentage van de omzet waar digitale muziekconsumptie voor verantwoordelijk is wordt steeds groter door de populariteit van […]Meer lezen

De amateur voorbij

Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: SociologiePromotor: Prof. Dr. Rudi LaermansStudent: Bregje Van Deun In deze thesis komen verschillende theorieën van Culturele Studies, Bourdieu en Actor-Netwerk Theorie aan bod om het fenomeen van de opkomende amateur die dankzij goedkopere en slimmere technologie het domein van de professional betreedt te onderzoeken. Meer precies wordt dit onderzocht in de muziekindustrie, […]Meer lezen

Sociale media killed the radio star?

Onderwijsinstelling: Universiteit GentStudierichting: CommunicatiewetenschappenPromotor: Prof. dr. Jeroen StragierStudent: Sigrid Vanraes Digitalisering heeft de muziekindustrie veranderd: er zijn niet alleen nieuwe manieren ontstaan om muziek te consumeren maar ook om muziek te ontdekken. Sociale media vormen één van de nieuwe kanalen die kunnen leiden tot ontdekking van muziek. Het publiek is niet langer beperkt tot de […]Meer lezen

Precariteit in de muziekindustrie

Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: Master Culturele StudiesPromotor: Prof. Anneleen MasscheleinStudent: Wim Boddin Het onderwerp van deze thesis is een onderzoek naar de precariteit in de Vlaamse muziekindustrie. Dit is gebeurd op basis van zeven kwalitatieve interviews met muzikanten die actief artistieke prestaties uitvoeren in Vlaanderen. De case studies worden gepresenteerd in het derde hoofdstuk. Aan de […]Meer lezen

Zet die plaat op

Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: CommunicatiewetenschappenPromotor: Prof. Dr. Cédric CourtoisStudent: Hélène Pauwels Vinyl, een audiodrager die tientallen jaren geleden een volledige neergang doormaakte, kent de laatste jaren een ware heropleving. Welke beweegredenen hebben verzamelaars nu juist om aan deze verouderde technologie vast te houden of deze opnieuw op te pikken? De muziekindustrie heeft door de jaren heen […]Meer lezen

Communicatiemiddelen en selectiemechanismen in de nieuwe digitale wereld van muziek

Onderwijsinstelling: Howest Kortrijk Studierichting: Communicatiemanagement Promotor: Mr. Proot Student: Sarah Delarue Het onderzoek dat je zodadelijk zal lezen is tot stand gekomen na overleg met mijn promotor en met Jan Pauly van Poppunt, mijn stageplek. Mede ook doordat ik zelf muzikant ben en enorm nieuwsgierig ben naar hoe de muziekwereld er achter de schermen uitziet. […]Meer lezen

De videoclip in het digitale tijdperk: YouTube als hybride veld van culturele productie

Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: Culturele StudiesPromotor: Jan BaetensStudent: Marijn Geluykens “The music video is dead! Long live the music video!” In de recente academische literatuur over de videoclip lijken tegenstrijdige opvattingen te bestaan. Sommige auteurs spreken van een crisis, terwijl andere het hebben over een heropleving van het medium. De plaats van de videoclip in de […]Meer lezen

Het sampling effect: De lijn tussen piraterij en promotie.

Onderwijsinstelling: Universiteit GentStudierichting: Nieuwe Media & MaatschappijPromotor: Lieven De MarezStudent: Olivier Dumont Omschrijving:  Het internet en p2p-netwerken maakten file-sharing in de jaren 2000 mogelijk. Dit zorgde ervoor dat de muziekverkoop zware klappen kreeg. De volledige industrie was opgebouwd rond de verkoop van CD’s. In de academische literatuur vertaalde dit zich in onderzoeken die het verband […]Meer lezen

Technologische ontwikkelingen van muziekdistributie en hun impact

Onderwijsinstelling: PXL MusicStudierichting: MuziekmanagementPromotor: Fréderic BusscherStudent: Yannick Van Nuffel Omschrijving:  Het onderzoek behandelt, zoals de titel het zelf zegt, de technologische ontwikkelingen op vlak van muziekdistributie en de impact die ze hebben op de muziekindustrie.Al sinds de oprichting van de iTunes Music Store is er een constante verschuiving van een fysieke muziekmarkt naar een digitale. […]Meer lezen

Deleting borders: rol van internet voor direct-to-fan business modellen

Onderwijsinstelling: Universiteit GentStudierichting: CommunicatiewetenschappenPromotor: Tom EvensStudent: Diederik Van Eetvelde Omschrijving:  De opkomst van digitalisering en internet in de jaren 1990-2000 zorgde voor een nieuwe wind binnen de muziekindustrie. De meeste literatuur hierover focust op de muziekindustrie in het algemeen en op zijn consumenten. Deze paper zal echter de producenten, muzikanten en producers, als uitgangspunt nemen. […]Meer lezen