Digitale piraterij en beleid: economische benadering

Onderwijsinstelling: Universiteit GentStudierichting: Algemene economiePromotor: Prof. dr. Dirk Van de gaerStudent: Mathieu Laridaen Omschrijving:  Bij het benaderen van digitale piraterij vanuit de economische theorie ontstaat de vraag of het plegen van digitale piraterij leidt tot een verschraling het culturele aanbod. De veronderstelling is namelijk dat bij digitale piraterij de inkomsten van de aanbieders (bv. muzikanten) […]Meer lezen

How beginning indie bands should promote themselves using social media

Onderwijsinstelling: Hogeschool West-VlaanderenStudierichting: Communicatiemanagement – Public RelationsPromotor: Jan DauweStudent: Shari Ramaut Omschrijving:  Je kan nog zo goed muziek spelen als The Rolling Stones en The Beatles samen, als niemand je kent, dan geraak je niet ver. Als muzikant is het een kunst om op te vallen. Als je zorgt dat jouw muziek opvallend is, zullen […]Meer lezen

Variable neighbourhood search algorithm for piano fingerings

Onderwijsinstelling: Universiteit AntwerpenStudierichting: HandelsingenieurPromotor: Dorien HerremansStudent: Matteo Balliauw Omschrijving:  A good piano fingering is essential for pianists to play a piece fluently. Some examples of algorithms to generate a piano fingering automatically can be found in the literature. However, the existing methods can only generate fingerings for small, monophonic piano pieces for the right hand, […]Meer lezen

Sociale media voor de Vlaamse muzikant

Hoe kunnen sociale media bijdragen tot het succes van de Vlaamse muzikant? Onderwijsinstelling: ArteveldehogeschoolStudierichting: Commerciële CommunicatiePromotor: Katheline De LembreStudent: Gaël Ghysels Omschrijving:  Ik zag het als een uitdaging om de Vlaamse artiest te helpen met een fenomeen dat vandaag de dag aan een heuse opmars bezig is, namelijk de sociale media. Om een idee te […]Meer lezen

Evolutie in de muziekmarkt en compilatiemarkt

Evolutie in de muziekmarkt en een handleiding over de compilatiemarkt. Onderwijsinstelling: HowestStudierichting: Entertainment MarketingPromotor: Linda CoopmanStudent: Eleni ChristodoulouOmschrijving: Mijn eindwerk is onderverdeeld in twee grote stukken, het eerste stuk beschrijft de evolutie in de muziekmarkt en het tweede stuk omvat een handleiding over de compilatiemarkt. De evolutie over de muziekmarkt bevat een theoretisch deel over de evolutie […]Meer lezen

Online streaming

Online streaming. De redding van de muziekindustrie?Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: CommunicatiewetenschappenPromotor: Gust De MeyerStudent: Joke VrijensOmschrijving: Met deze masterproef hebben we getracht een verkennend onderzoek te voeren om het fenomeen online streaming van muziek in de muziekindustrie te situeren. In het eerste deel wordt een korte geschiedenis gegeven over de muziekindustrie en het ontstaan van online streaming. […]Meer lezen

From music 1.0 to music 3.0

From music 1.0 to music 3.0: Nieuwe initiatieven, een veranderende gebruiker in een interactieve omgeving zorgen voor een nieuwe muziekbeleving.Onderwijsinstelling: Universiteit GentStudierichting: CommunicatiemanagementPromotor: Lieven De MarezStudent: Nick MonteOmschrijving: In deze scriptie hebben we ons toegespitst op een veranderende muziekgebruiker binnen een transformerende muziekindustrie. We wilden dan ook uitgebreid onderzoeken welke verschuivingen er zich recentelijk hebben voorgedaan […]Meer lezen

Live is Live?

Live is Live? Een case study van de online community van de Anciene Belgique.Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: Culturele StudiesPromotor: Heidi PeetersStudent: Lisette Visser en Lana TrochOmschrijving: De toenemende digitalisering heeft zijn sporen nagelaten in de maatschappij als geheel en ook de muziekindustrie ondervindt hier nog steeds veranderingen door. De versmelting van culturen verandert de manier waarop consumenten […]Meer lezen

Digital music business models in the US and Europe

Digital music business models in the US and Europe. The emergence of streaming services and the subsidization of music.Onderwijsinstelling: Vrije Universiteit BrusselStudierichting: CommunicatiewetenschappenPromotor: Valérie-Anne Bleyen en Olivier BraetStudent: Chad EmeryOmschrijving: The main issue facing the music industry is finding a sustainable way of generating revenue online. Streaming services emerged as a consequence of this and are […]Meer lezen

Gevolgen van muziek op het internet

Vloek of zegen?’ Een onderzoek naar de gevolgen van nieuwe communicatietechnologieën voor de verspreiding van muziek met focus op het internet Onderwijsinstelling: UGentStudierichting: Communicatiewetenschappen Promotor: Eric De Jonghe Student: Arne De Schepper Omschrijving De laatste nieuwe van Madonna downloaden en beluisteren op de iPod, een legendarische videoclip van The Beatles bekijken op Youtube of van […]Meer lezen