Beschouwingen over het dichten van de “value gap sensu stricto” in het auteursrecht

Onderwijsinstelling: KULeuvenStudierichting: Rechten Promotor: Prof. Dr. F. BrisonStudent: Janni Van Dam De muziekconsumptie loopt vandaag in grote mate “virtueel”. Tijdrovende downloads maken plaats voor snelle streams via websites zoals Youtube, Spotify, Deezer en Soundcloud. Meer dan ooit neemt de online virtuele muziekconsumptie de overhand. Sommige van deze websites genieten vandaag van het beperkte aansprakelijkheidsregime voor […]Meer lezen

Visualizr.

Onderwijsinstelling: Thomas Moore Mechelen Studierichting: Informatiemanagement en multimedia Promotor: de heer W. Fransen Student: Glen Geldhof, Vincent Taylor en Ruben Pauwels Tegenwoordig moeten festivals niet alleen goede artiesten boeken. Ze moeten hun podia ook vaak voorzien van visuele lekkernijen om hun publiek te verwennen. Hiermee grijpen ze dan ook sneller naar grote LED-walls of vuurwerk […]Meer lezen

De videoclip in het digitale tijdperk: YouTube als hybride veld van culturele productie

Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: Culturele StudiesPromotor: Jan BaetensStudent: Marijn Geluykens “The music video is dead! Long live the music video!” In de recente academische literatuur over de videoclip lijken tegenstrijdige opvattingen te bestaan. Sommige auteurs spreken van een crisis, terwijl andere het hebben over een heropleving van het medium. De plaats van de videoclip in de […]Meer lezen

The music movement

Onderwijsinstelling:Erasmus Hogeschool BrusselStudierichting: RadioPromotor: Tom De CockStudent: Sarah Mylle Omschrijving:  Thuis luisterden mijn ouders niet naar de muziek die je wou ontdekken, op school kreeg ik muziek van mijn vrienden aangereikt maar voor mijn dertienjarige zelf was muziek eigenlijk niet belangrijk. Ik luisterde gewoon naar elke hitparade die ik kon vinden. Muziek had toen ook […]Meer lezen

Technologische ontwikkelingen van muziekdistributie en hun impact

Onderwijsinstelling: PXL MusicStudierichting: MuziekmanagementPromotor: Fréderic BusscherStudent: Yannick Van Nuffel Omschrijving:  Het onderzoek behandelt, zoals de titel het zelf zegt, de technologische ontwikkelingen op vlak van muziekdistributie en de impact die ze hebben op de muziekindustrie.Al sinds de oprichting van de iTunes Music Store is er een constante verschuiving van een fysieke muziekmarkt naar een digitale. […]Meer lezen

Why pay if it’s free?

Onderwijsinstelling: Universiteit GentStudierichting: CommunicatiemanagementPromotor: Tom EvensStudent: Jolien Nickmans Omschrijving:  Heel de entertainmentindustrie kreeg grote klappen te verduren door de komst van het internet. Vooral het ontstaan van piraterij en de ‘alles-is-gratis’ cultuur waren de grootste boosdoeners.Nu, een 20-tal jaar later na de commercialisering van het internet, lijkt de industrie te herstellen van de opgelopen schade. […]Meer lezen

Scored

Onderwijsinstelling: Thomas More MechelenStudierichting: Informaticamanagement en multimedia Promotor: K. Rutten & D. HeerinckxStudent: Stijn Van Peborgh & Silke Van den Broeck Omschrijving:  Dit eindwerk vertelt hoe Scored van een heel pril idee werd uitgewerkt tot een volwaardig en relevant product. De allereerste stap in dat proces was die van de marktanalyse. Na een grondig onderzoek naar […]Meer lezen

Sociale media voor de Vlaamse muzikant

Hoe kunnen sociale media bijdragen tot het succes van de Vlaamse muzikant? Onderwijsinstelling: ArteveldehogeschoolStudierichting: Commerciële CommunicatiePromotor: Katheline De LembreStudent: Gaël Ghysels Omschrijving:  Ik zag het als een uitdaging om de Vlaamse artiest te helpen met een fenomeen dat vandaag de dag aan een heuse opmars bezig is, namelijk de sociale media. Om een idee te […]Meer lezen

Online streaming

Online streaming. De redding van de muziekindustrie?Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: CommunicatiewetenschappenPromotor: Gust De MeyerStudent: Joke VrijensOmschrijving: Met deze masterproef hebben we getracht een verkennend onderzoek te voeren om het fenomeen online streaming van muziek in de muziekindustrie te situeren. In het eerste deel wordt een korte geschiedenis gegeven over de muziekindustrie en het ontstaan van online streaming. […]Meer lezen

Live is Live?

Live is Live? Een case study van de online community van de Anciene Belgique.Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: Culturele StudiesPromotor: Heidi PeetersStudent: Lisette Visser en Lana TrochOmschrijving: De toenemende digitalisering heeft zijn sporen nagelaten in de maatschappij als geheel en ook de muziekindustrie ondervindt hier nog steeds veranderingen door. De versmelting van culturen verandert de manier waarop consumenten […]Meer lezen