Inclusief muziekonderwijs

Onderwijsinstelling: Universiteit GentStudierichting: Pedagogische wetenschappen, OrthopedagogiekPromotor: Prof. dr. Geert Van Hove Student: Eva Struyve Dit onderzoek verkent via een inclusief muziekonderzoeksproject met twee kinderen met een visuele beperking hoe inclusieve, muzikale en leerrijke ontmoetingen tussen kinderen, muziekleerkrachten, directeur en ouders kunnen plaatsvinden in het Conservatorium aan Zee (CaZ) in Oostende. Gestart vanuit de praktijkvaststelling dat […]Meer lezen

VLAAMSE POP- EN ROCKMUZIKANTEN ALS CREATIEVE ONDERNEMERS

Onderwijsinstelling: Universiteit AntwerpenStudierichting: Communicatiewetenschappen Promotor: Prof. Dr. S. Malliet Student: Ilse Van Steenlandt Het kleine Vlaanderen heeft een grootse muziektraditie en -beleving. Muziek vormt een onmisbaar onderdeel van het dagelijkse leven van bijna alle Vlamingen. Muziek heeft ook raakpunten met een aantal Vlaamse beleidsdomeinen, zoals cultuur en economie (Muziekcentrum Vlaanderen, 2014). Muziek is maatschappelijk relevant […]Meer lezen

Creativity is about the acceptable way of being weird

Onderwijsinstelling: UC Leuven-LimburgStudierichting: Geestelijke gezondheidszorg Student: Julie Jadoul In deze proef ben ik op zoek gegaan naar de effecten van muziek op de psyche en het ontstaan van de gevoelens die erbij horen. Aan de hand van dit onderzoek werkte ik een project uit voor de doelgroep (forensische) om concreet na te gaan wat ik […]Meer lezen

Blurred Lines: de troebele grens tussen inspiratie en plagiaat

Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: RechtenPromotor: Marie-Christine JanssensStudent: Inge Alberti Omschrijving:  Aanleiding voor deze thesis was de veroordeling van Pharrell Williams en Robin Thicke voor het al dan niet plagiëren van “Got to give it up” van Marvin Gaye met hun hit “Blurred Lines”. Het is echter de vraag of de compositorische elementen die Williams en Thicke […]Meer lezen

Young songwriters

Onderwijsinstelling: LUCA Campus LemmensStudierichting: MuziekpedagogiePromotor: Thomas De BaetsStudent: Zuleika Welham Omschrijving:  De titel van deze scriptie is Jonge Componisten. In deze scriptie staat song-writing met jonge kinderen centraal. Song-writing ligt aan de basis van muziek die in het dagelijkse leven omringt. De onderzoeksvraag is: Hoe komen verschillende benaderingen van song-writing tot uiting in de liedjes […]Meer lezen

Invloed van culturele globalisering

De invloed van culturele globalisering op de vorm en complexiteit van populaire muziek.Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: Culturele StudiesPromotor: Jan BaetensStudent: Michael TubexOmschrijving: De globalisering van popmuziek waar het in deze onderzoekspaper over gaat. Populaire muziek is waarschijnlijk de meest globale cultuurvorm, en deze kreeg de laatste decennia een stevige mondiale boost. Los van de economische gevolgen zijn […]Meer lezen

Jazz in België

Het belang van het ontstaan van het jazzonderwijs Onderwijsinstelling: Universiteit GentStudierichting: KunstwetenschappenPromotor: Prof. Dr. F. MaesStudent: Kim De Brabander Omschrijving ‘Jazz en België’ is voor velen een onbekende combinatie. Een beetje vreemd als je weet dat ons land altijd al een belangrijke rol heeft vervuld binnen de Europese jazzgeschiedenis. België was samen met Frankrijk en […]Meer lezen

Non-formele muziektechniekeducatie in Vlaanderen

Het concept creativiteit in de non-formele muziektechniekeducatie in Vlaanderen Onderwijsinstelling: VUB Studierichting: Agogische wetenschappen Promotor: Prof. Dr. Katia Segers Student: Lander Exelmans Omschrijving De laatste jaren worden er meer en meer cursussen muziektechniek ingericht in Vlaanderen. Deze cursussen worden buiten het formele (muziek)onderwijs ingericht en zijn meestal van korte duur. Het aanbod groeit enorm snel […]Meer lezen

De partituur voorbij

Naar een creatieve invulling van het vak begeleidingspraktijk Onderwijsinstelling: LemmensinstituutStudierichting: Muziek en podiumkunsten Promotor: Renaat Beheydt Student: Astrid Stockman Omschrijving In deze scriptie ga ik op zoek naar een mogelijkheid om het vak begeleidingspraktijk zodanig in te vullen dat in principe elke leerling piano uit het DKO (vanaf M1) het vak zou kunnen volgen, ongeacht […]Meer lezen