Online communicatie Inside Jazz Management

Onderwijsinstelling: Arteveldehogeschool GentStudierichting: Communicatiemanagement Promotor: Stan LammensStudent: Laura Lierman Ik heb deze bachelorproef geschreven door de combinatie van mijn twee passies: muziek en online communicatie. Na 3 maanden stage gelopen te hebben bij Inside Jazz VZW, merkte ik jammer genoeg dat de muzikanten die aangesloten zijn bij Inside Jazz niet dezelfde passie deelden. Uiteraard was […]Meer lezen

Het online podium

Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: Bedrijfscommunicatie Promotor: prof. dr. Cédric CourtoisStudent: Joran Bloemen België leeft. Het aantal kwaliteitsvolle elektronische muziekevenementen is de laatste jaren in ons land volgens veel ingewijden nog nooit zo hoog geweest. België moet op het gebied van elektronische muziekevenementen wel nog de duimen leggen tegen buurland Nederland, maar we benen bij. Vaak sta […]Meer lezen

Communicatiemiddelen en selectiemechanismen in de nieuwe digitale wereld van muziek

Onderwijsinstelling: Howest Kortrijk Studierichting: Communicatiemanagement Promotor: Mr. Proot Student: Sarah Delarue Het onderzoek dat je zodadelijk zal lezen is tot stand gekomen na overleg met mijn promotor en met Jan Pauly van Poppunt, mijn stageplek. Mede ook doordat ik zelf muzikant ben en enorm nieuwsgierig ben naar hoe de muziekwereld er achter de schermen uitziet. […]Meer lezen

Communicatie over het aanbod ‘nieuwe muziek’ van Muziekcentrum De Bijloke

Onderwijsinstelling: HowestStudierichting: CommunicatiemanagementPromotor: Evelien MartensStudent: Ariane De Wildeman Mijn eindstage bij Muziekcentrum De Bijloke in Gent (voorjaar 2015) gaf me de kans om een uiterst interessante bachelorproef te schrijven rond een onderwerp waar het communicatieteam van deze organisatie al een tijdje mee worstelde. Op 9 mei 2015 organiseerde het Muziekcentrum voor het eerst ‘Ear_to_the_ground’. Dit […]Meer lezen

De werking van sponsoring in de Belgische festival context

Onderwijsinstelling:Universiteit GentStudierichting: CommunicatiemanagementPromotor: Gino VerleyeStudent: Naima Delaere Omschrijving:  “Subsidies voor cultuur zijn de laatste jaren sterk verminderd en organisaties moeten steeds meer werk steken in tijdrovende subsidieaanvragen die dikwijls niets opleveren. Daarom is sponsoring voor veel culturele instellingen een aantrekkelijk alternatief geworden om inkomsten te vergaren. Jammergenoeg zijn ook de sponsoringbudgetten sterk vermindert en verwachten […]Meer lezen

Smartphonegebruik bij concertgangers

Onderwijsinstelling:KU LeuvenStudierichting: CommunicatiewetenschappenPromotor: Michael OpgenhaffenStudent: Alexander Cornelis Omschrijving:  Smartphonegebruik tijdens sociale activiteiten: een kwalitatief onderzoek bij concertgangers In het verleden is er reeds onderzoek gevoerd naar het gebruik van smartphones in sociale contexten bij jongeren en ouderen. Deze masterproef gaat het gebruik van smartphones na tijdens optredens, wat de beweegredenen zijn om ze te gebruiken, […]Meer lezen

Why pay if it’s free?

Onderwijsinstelling: Universiteit GentStudierichting: CommunicatiemanagementPromotor: Tom EvensStudent: Jolien Nickmans Omschrijving:  Heel de entertainmentindustrie kreeg grote klappen te verduren door de komst van het internet. Vooral het ontstaan van piraterij en de ‘alles-is-gratis’ cultuur waren de grootste boosdoeners.Nu, een 20-tal jaar later na de commercialisering van het internet, lijkt de industrie te herstellen van de opgelopen schade. […]Meer lezen

How beginning indie bands should promote themselves using social media

Onderwijsinstelling: Hogeschool West-VlaanderenStudierichting: Communicatiemanagement – Public RelationsPromotor: Jan DauweStudent: Shari Ramaut Omschrijving:  Je kan nog zo goed muziek spelen als The Rolling Stones en The Beatles samen, als niemand je kent, dan geraak je niet ver. Als muzikant is het een kunst om op te vallen. Als je zorgt dat jouw muziek opvallend is, zullen […]Meer lezen

Muziekeducatie in Het Depot vzw

Onderwijsinstelling: Universiteit AntwerpenStudierichting: CultuurmanagementPromotor: Prof. Dr. Katia SegersStudent: Ilse Mahieu Omschrijving:  Als muziekcentrum biedt Het Depot een educatiewerking aan in Leuven die bestaat uit instrument- en zanglessen, workshops, softwarecursussen, infosessies en trajectbegeleiding. De meesterproef Muziekeducatie in Het Depot VZW. Een participatieonderzoek naar de educatiewerking van het Leuvense muziekcentrum biedt een antwoord op de onderzoeksvraag: ‘Op […]Meer lezen

What are we protesting for?

What are we protesting for? Onderzoek naar de interpretatie van protest songs bij Oost-Vlaamse jongeren.Onderwijsinstelling: Universiteit GentStudierichting: CommunicatiewetenschappenPromotor: Hans VerstraetenStudent: Ben GhyselinckOmschrijving:In deze masterproef staat de interpretatie van protest muziek centraal. In deel 1 schetsen we aan de hand van een literatuurstudie het ontstaan en de evolutie van de protest song, waarbij we ook aandacht […]Meer lezen