Music streaming services and their path to financial viability

Onderwijsinstelling: Universiteit Gent Studierichting: Toegepaste Economische Wetenschappen Promotor: Prof. Dirk Van Den Poel Student: Matthias De Rouck The music industry is a volatile industry and has known many technological innovations over the past decades. Through the introduction of radio, vinyl and CD, the industry has been forced to continually reinvent itself. All of these innovations […]Meer lezen

De werking van sponsoring in de Belgische festival context

Onderwijsinstelling:Universiteit GentStudierichting: CommunicatiemanagementPromotor: Gino VerleyeStudent: Naima Delaere Omschrijving:  “Subsidies voor cultuur zijn de laatste jaren sterk verminderd en organisaties moeten steeds meer werk steken in tijdrovende subsidieaanvragen die dikwijls niets opleveren. Daarom is sponsoring voor veel culturele instellingen een aantrekkelijk alternatief geworden om inkomsten te vergaren. Jammergenoeg zijn ook de sponsoringbudgetten sterk vermindert en verwachten […]Meer lezen

Let’s make music! Crowdsourcing en de muziekindustrie.

Onderwijsinstelling: Universiteit GentStudierichting: CommunicatiewetenschappenPromotor: Alexander De WaeleStudent: Tillia Eestermans Omschrijving:  Let’s make music! Crowdsourcing en de muziekindustrie: de motivationele aspecten van participatiegedrag.In dit werk onderzoeken we waarom mensen participeren aan het crowdsourcen van muziekprojecten. De digitalisering van onze maatschappij, en als dusdanig ook van de muziekindustrie, heeft een significante impact gehad op het verdienmodel binnen […]Meer lezen

We’re only in it for the money. Over de financiële situatie van de Vlaamse muzikant, dj en producer.

Onderwijsinstelling: Universiteit AntwerpenStudierichting: CultuurmanagementPromotor: Dirk De CorteStudent: Evelien Dockx Omschrijving:  “Muziek en economie, het blijft een tweestrijd. Ondanks het feit dat muzikanten doorgaans hoog aanzien verdienen, hangt daar niet altijd een evenredig financieel kaartje aan. Daarbij komt ook dat vele muzikanten zich liever niet bezig houden met de financiële kant van hun kunst. De romantische […]Meer lezen

A critical assessment of the resource-based view of the firm.

Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: BedrijfseconomiePromotor: Bart Van LooyStudent: Robin Clerckx Omschrijving:  The resource-based view of the firm is a widely accepted and acknowledged theory in the management literature. However, the empirical support for the theory remains rather limited due to problems in empirical research. This master thesis analyses the validity of the resource-based view by doing […]Meer lezen

Technologische ontwikkelingen van muziekdistributie en hun impact

Onderwijsinstelling: PXL MusicStudierichting: MuziekmanagementPromotor: Fréderic BusscherStudent: Yannick Van Nuffel Omschrijving:  Het onderzoek behandelt, zoals de titel het zelf zegt, de technologische ontwikkelingen op vlak van muziekdistributie en de impact die ze hebben op de muziekindustrie.Al sinds de oprichting van de iTunes Music Store is er een constante verschuiving van een fysieke muziekmarkt naar een digitale. […]Meer lezen

Deleting borders: rol van internet voor direct-to-fan business modellen

Onderwijsinstelling: Universiteit GentStudierichting: CommunicatiewetenschappenPromotor: Tom EvensStudent: Diederik Van Eetvelde Omschrijving:  De opkomst van digitalisering en internet in de jaren 1990-2000 zorgde voor een nieuwe wind binnen de muziekindustrie. De meeste literatuur hierover focust op de muziekindustrie in het algemeen en op zijn consumenten. Deze paper zal echter de producenten, muzikanten en producers, als uitgangspunt nemen. […]Meer lezen

Why pay if it’s free?

Onderwijsinstelling: Universiteit GentStudierichting: CommunicatiemanagementPromotor: Tom EvensStudent: Jolien Nickmans Omschrijving:  Heel de entertainmentindustrie kreeg grote klappen te verduren door de komst van het internet. Vooral het ontstaan van piraterij en de ‘alles-is-gratis’ cultuur waren de grootste boosdoeners.Nu, een 20-tal jaar later na de commercialisering van het internet, lijkt de industrie te herstellen van de opgelopen schade. […]Meer lezen

Toekomst van het muziekalbum

Onderwijsinstelling: KU LeuvenStudierichting: Schakelprogramma Culturele StudiesPromotor: Prof. Jan BaetensStudent: Esther Artois Omschrijving:  Sociale media als iTunes, Spotify, YouTube en Deezer zorgen ervoor dat onze muzikale ervaring mobieler wordt dan ooit. We zijn geëvolueerd naar mensen die altijd en overal muziek willen downloaden, kopen, streamen en beluisteren. Het gaat niet goed met de fysieke muziekverkoop, wat […]Meer lezen

Strategische analyse muziekindustrie & business modellen livesegment

Onderwijsinstelling: Universiteit AntwerpenStudierichting: Toegepaste Economische Wetenschappen – BedrijfskundePromotor: Prof. Dr. Paul MatthyssensStudent: Inès Op de Beeck Omschrijving:  Deze masterthesis tracht een analyse te creëren omtrent de muziekindustrie anno 2013/2014, alsook business modellen op te stellen van het live segment van de industrie. Een analyse van de muziekindustrie anno 2014 vormt een complexe studie gezien de […]Meer lezen