Evolutie van falsetstem doorheen popcultuur en -geschiedenis

Onderwijsinstelling: KASK School of Arts
Studierichting: Uitvoerend muzikant jazz zang
Promotor: Maarten Weyler
Student: Jimmy Colman

Omschrijving: 

In mijn thesis bespreek ik de evolutie in het gebruik van de falsetstem doorheen de tamelijk korte popgeschiedenis. De falset (hoge kopstem bij de man) is al sinds jaar en dag in gebruik in de popmuziek. Aan de hand van auteurs en stempedagogen ga ik op zoek naar de beste manier om falset aan te leren. De boeken leveren niet altijd het perfecte antwoord maar ergens tussenin wordt de zangmethode wel begrijpbaar omschreven. In bepaalde artikels spreken stemcoaches ook over het begrip. Zij geven hun ongezouten mening over de zangmethode en geven ook uitleg over de artiesten van vandaag en de mogelijke impact die de falset heeft op het gedrag van mensen. Ik ga in de thesis ook op zoek naar de oorsprong van het fenomeen. Daarom ga ik terug in de tijd toen castraten en contratenoren werden aangewend om de geweerde vrouwenstemmen te vervangen in de klassieke muziek. De vraag wordt ook gesteld waarom hoge mannenstemmen altijd in de belangstelling hebben gestaan in muziek en waarom ze tot op de dag van vandaag nog steeds zo vaak gebruikt wordt. Daarnaast tracht ik te onderzoeken of de zangmethode ook specifiek invloed heeft op de hitparade. Aan het einde maak ik een lijst van alle mogelijke zangers, bands en artiesten die met hun songs in de hitparade zijn beland dankzij het gebruik van de falsetstem. Deze lijst is verre van volledig maar schetst een goed beeld van hoe de vele muziekstijlen in de popmuziek gebruik maken van deze zangmethode.

Jimmy Colman

De evolutie van het gebruik van de falsetstem doorheen onze popcultuur en popgeschiedenis