Charts en concertbezoek

In hoeverre zijn die nog gelinkt?

Onderwijsinstelling: Universiteit Antwerpen Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen
Studierichting: Sociaal Werk
Promotor: Prof. dr. A. Schramme
Student: Birgit Soetewey

Omschrijving

De medewerkers van Muziekcentrum Vlaanderen stelden vast dat het programmeren van groepen die hoog genoteerd staan in de hitlijst op basis van verkoop niet meer automatisch leidt tot een hoge opkomst bij muziekconcerten. Ze vermoeden dat er vroeger binnen het clubcircuit en de cultuurcentra een relatieve zekerheid bestond om succes te boeken bij de programmatie van een artiest. Wanneer artiesten hoog genoteerd stonden in de toenmalige charts (hitlijsten gebaseerd op verkoop) kon je er als programmator op rekenen dat de zaal goed gevuld zou zijn. Een kwantitatief en kwalitatief onderzoek naar de invloed van de verschillende hitlijsten op het huidige Vlaams live circuit zou tot interessante conclusies hieromtrent kunnen leiden. Binnen het beperkte tijdsbestek van een eindwerk van drie maanden kan dergelijk grootschalig onderzoek niet ten gronde uitgevoerd worden. Daarom werd in overleg met het Muziekcentrum Vlaanderen beslist om als vooronderzoek de programmatoren van muziekclubs en cultuurcentra te bevragen. In hoeverre laten zij zich nog leiden in hun programmatie door de verschillende soorten hitlijsten. Naast de hitlijst op basis van verkoop zijn er de laatste twintig jaren een aantal hitlijsten bijgekomen die werken op basis van nieuwe en andere methodes (zoals airplay of stemmen van lezers of luisteraars). Deze scriptie biedt hiervan een overzicht van deze verschillende selectiemethodes.

Birgit Soetewey

  De charts en het concertbezoek: in hoeverre zijn die nog gelinkt?