VI.BE

Steunpunt voor artiest
en muzieksector

Coming Home van The Haunted Youth is Song of the Day bij KEXP - ben jij de volgende?

Coming Home van The Haunted Youth is Song of the Day bij KEXP - ben jij de volgende?

Hoe schop je het als Belgische artiest tot op één van de meest invloedrijke alternatieve radiozenders van de Verenigde Staten?

23.09.21

Nieuws

Vandaag, donderdag 23 september, kreeg Tony Vandenbogaerde van MayWay Records plots een melding dat ‘Coming Home’ van The Haunted Youth uitgeroepen was tot Song Of The Day bij KEXP, de populaire alternatieve radiozender in Seattle. Hoe krijg je als Belgische artiest op een onafhankelijk indie-label een plekje op dit gerenommeerd medium? 

Tony Vandenbogaerde geeft aan dat het natuurlijk allemaal start met goeie muziek. Daarnaast gaat het vooral over een goeie portie lef, stoute schoenen en doorzettingsvermogen. Je schrijft best een zo kort mogelijke mail van een zevental regels waarin je de dj en/of radiosamensteller warm maakt om naar jouw song te luisteren. Maak het hun zo eenvoudig mogelijk en geef alle relevante informatie alvast mee in het onderwerp van je mail. 

Tony Vandenbogaerde

Tony Vandenbogaerde

KEXP maakt er trouwens geen geheim van hoe je hen het beste bereikt: in dit artikel op hun site lijsten ze de belangrijkste tips op. Volgens John Richards, dj bij KEXP, doe je best eerst voldoende onderzoek en vorm je je een idee waarom je precies deze radiozender aanschrijft. Zij hebben namelijk een heel specifiek profiel en elke dj heeft dan zelf nog een andere radioshow. Natuurlijk krijgen ze bij KEXP een heleboel muziek toegestuurd, gaande van cassettes tot vinyls en downloads. John Richards geeft duidelijk aan dat een eenvoudige luisterlink én downloadlink de beste manier is om hen te overtuigen, cd’s - hoe tof ze ook mogen zijn - worden niet meer beluisterd.

John Richards, dj bij KEXP

John Richards, dj bij KEXP

De ultieme tip van Tony Vandenbogaerde: geef niet te snel op en durf reminders sturen. Soms duurt het enorm lang vooraleer je een antwoord krijgt, maar de aanhouder wint. Het is belangrijk dat je telkens heel vriendelijk blijft en niet te opdringerig wordt, maar een goeie opvolging wordt vaak beloond! Ook de Song Of The Day van The Haunted Youth kwam er niet vanzelf. Tony heeft hiervoor minstens 3 keer moeten mailen naar John van KEXP. Een antwoord op zijn mail heeft hij nooit gekregen, maar een aantal weken later staat The Haunted Youth wel mooi te blinken op hun website. Ook John Richards geeft aan dat geduld en beleefd zijn de beste formule voor succes is!

Klinkt dit als veel te veel werk, dan kan je altijd samenwerken met een externe promo-agent in de VS. In het artikel van KEXP deelt John Richards zijn favoriete promo-agenten om mee samen te werken. Onderaan het artikel staat zelfs een rechtstreeks e-mailadres naar één van de belangrijkste dj’s van deze radiozender. Zeker checken dus! 

En hoe zit het dan precies met airplay op een Belgische zender? Lees ons adviesartikel met de tips van Kevin Moens, samensteller bij Radio Willy. 

Je muziek op de radio krijgen

JBL: Martin Garrix Music Academy

Reclame