Tom-Barbier-47Head

Tom Barbier

Amps for dummies

Als beginnend gitarist heb je vrij snel een idee welk type gitaar je graag in je handen zou hebben. Een geschikte versterker vinden, dat is vaak een ander paar mouwen. We trokken naar Tom Barbier, gitarist van o.a. Zornik en Headphone, en troffen hem te midden een zee van gitaren, synths, pedalen en uiteraard versterkers om hem de oren van het lijf te vragen over de ins en outs van de gitaarversterker.

Ben je als beginnend gitarist met een beperkt budget beter af met een goede gitaar en een slechte versterker of met een slechte gitaar maar een goede versterker?
Tom: “Ik ben geneigd om voor de goede gitaar te opteren omdat je nu eenmaal op die gitaar moet leren spelen. Naarmate je vordert, zal je dan sowieso die versterker door iets beters vervangen. Anderzijds bestaan er voorbeelden van gitaristen die op een slechte gitaar hebben leren spelen en net daarom erg goed zijn geworden. Maar toch: eerst leren spelen en dan aan je klank denken.”

Als je je goede gitaar en slechte versterker hebt, kan je dan op een podium een geloofwaardig geluid neerzetten?
Tom: “Een slechte amp zal je alleszins niet helpen. Al hangt het er ook van af welk soort muziek je brengt. Maar als je versterker niet in staat is om datgene wat jij wil spelen goed over te brengen, zal het niet werken. Er zijn wel bepaalde versterkers die ik vroeger slecht vond, maar nu wel apprecieer omdat ze een bepaald karakter hebben. Ik probeer te geloven in het feit dat alles, zelfs de meest slechte zaken, op een bepaalde manier gebruikt kunnen worden. Je hebt er soms wel fantasie voor nodig.”

“Hoe meer ingebouwde effecten, hoe meer die je basisklank kapot maken. Als je effecten wil, kies dan voor pedalen.”

Waar moet ik bij een aankoop van een versterker vooral op letten?
Tom: “Ik zou zeker voor een lampenversterker gaan omdat het geluid ervan een stuk zuiverder is. Met uitzondering van bijvoorbeeld Line 6-versterkers, vind je niet zo veel nieuwe transistorversterkers meer omdat de fabrikanten ook wel weten dat gitaristen kiezen voor het betere geluid van een lampenversterker. Op het volume moet je ook letten. Het moet nu eenmaal luid genoeg gaan zodat je je naast een drumstel kan horen in je repetitiehok.”

Over welk vermogen hebben we het dan?
Tom: “Je kan een versterker van 100 Watt gaan kopen, maar dat is eigenlijk overkill. Zoiets kan je toch nooit ten volle benutten. Alles boven de 50 Watt vind ik persoonlijk in principe overbodig. Ik heb nog nooit opgetreden met een 50 Watt versterker volledig opengedraaid. Ik heb het wel al geprobeerd, maar dat duurde nooit lang. Ik ben ook van mening dat als je iets stevigs wil spelen, een versterker onder de 20 Watt de juiste punch mist. Voor akoestisch spel of rustige dingen heb je niet zo veel nodig. Daarvoor speel ik graag op mijn twee kleine low wattage combo’s: een Magnatone Troubadour en een Ampeg Jet.”

Is een combo handiger dan een stack (met losse onderdelen)?
Tom: “Voor een beginnend gitarist doet dit er niet echt toe. Zorg gewoon dat je versterker in de koffer van de auto van je vader kan. (lacht) Een grote versterker met vier speakers is behoorlijk duur en klinkt indrukwekkend als je ervoor gaat staan, maar valt vaak door de mand als je er een microfoon voor zet. In veel gevallen is het zo dat een kleine versterker met één twaalf inch speaker met een microfoon ervoor beter klinkt. Grote versterkers zijn nu eenmaal moeilijker te mic’en.”

Speelt het genre dat ik voor ogen heb een rol?
Tom: “Een metalgitarist heeft een andere versterker nodig dan iemand die blues speelt. Toch doet het er uiteindelijk allemaal niet zo veel toe omdat je uit een cleane versterker ook met pedalen voldoende distortion kan krijgen. Eigenlijk wordt er soms te veel over nagedacht. Koop een gitaar, koop een versterker – laat je in je keuze desnoods inspireren door je favoriete gitaristen – en begin gewoon. Dan leer je vanzelf bij en zie je wel hoe je evolueert en hoe je je materiaal moet aanpassen aan je smaken. Ik heb twee jaar lang op mijn eerste versterker gespeeld, een Novanex die verschrikkelijk klinkt.”

Hoe meer effecten op mijn versterker, hoe beter. Juist?
Tom: “Absoluut niet. Hoe meer ingebouwde effecten, hoe meer die je basisklank kapot maken. Als je effecten wil, kies dan voor pedalen. Heb je een delay- en distortionpedaal, dan maakt het al een verschil in welke volgorde je ze aansluit. Indien je een delay in je versterker hebt, ligt de volgorde al op voorhand vast. Experimenteren met zulke dingen is een deel van je leerproces.”

“In veel gevallen is het zo dat een kleine versterker met één twaalf inch speaker met een microfoon ervoor beter klinkt. Grote versterkers zijn moeilijker te mic’en.”

Waarom zou je kiezen voor een vintage versterker of waarom voor een moderne?
Tom: “Ik speel meestal op vintage versterkers omdat die volgens mij meer karakter hebben. De hedendaagse versterkers die je vandaag in de winkel aantreft, zijn soms in massale hoeveelheden in China geproduceerd met minderwaardige componenten en worden gewoon niet meer zo stevig gebouwd. Ga je voor een hogere prijsklasse, dan zit je sowieso in de prijsklasse van vintage versterkers. Maar ik moet toegeven, je moet geluk hebben bij de aankoop van een vintage exemplaar, en een oude amp vraagt soms wat onderhoud.”

Waarop moet ik letten als ik een tweedehands versterker koop?
Tom: “Of hij werkt uiteraard. Of hij geen vreemde bijgeluiden maakt. Soms zie je duidelijk dat er aan geprutst is. Dat de prijs in verhouding is met de leeftijd. Moderne versterkers verminderen snel in waarde omdat er altijd een opvolger klaar staat. Oude versterkers, van de jaren vijftig tot tachtig, stijgen in waarde omdat ze gegeerd zijn. En daar is een reden voor.”

Welke is jouw favoriete versterker?
Tom: “Voorlopig mijn nieuw aangekochte Hiwatt, een Custom Hiwatt 50 van midden jaren zeventig. Daarnaast mijn oude VOX AC30. In mijn Lemon-periode speelde ik enkel op een Marshall JCM 800. Mijn gitaarhelden speelden op Marshall dus ik zweerde daar ook bij. Tot ik eens een VOX getest heb: die vond ik fenomenaal. De afgelopen vijf jaar is dat mijn belangrijkste versterker geweest. Tegenwoordig speel ik meestal met twee versterkers in stereo om mijn sounds beter te kunnen manipuleren. Dat zijn nu dus mijn VOX en mijn Hiwatt.”

“Alles wat ik miste in mijn Marshall, vond ik terug in de Hiwatt. Die heeft erg veel karakter enerzijds en laat anderzijds mijn pedalen echt volledig tot hun recht komen, terwijl pedalen door een Marshall altijd ergens Marshall blijven klinken. Nu heb ik het gevoel dat die Hiwatt de versterker is die ik al mijn hele leven zoek. Vijf jaar geleden dacht ik hetzelfde over mijn VOX. Er is nooit een eindpunt. Je blijft niet dezelfde gitarist en je smaken veranderen. Koop dus nooit iets met het idee dat het voor altijd is.”