Talking Heads: Promomeisjes

Vier promomeisjes aan het woord

Mocht je bij promodames spontaan denken aan de pitspoezen op het Autosalon, think again! Deze Talking Heads zijn sterke vrouwen in de muziekindustrie die artiesten vertegenwoordigen bij pers en media.


Annemie Arnouts

– Kardini –

Stel jezelf eens voor.
In december 2008 deed ik mijn eerste ervaring op bij LC Music, waar ik onder meer werkte met Axl Peleman, Dolfijntjes, Levellers, Michel Bisceglia, Ojos de Brujo, Sven Van Hees, Starfucker … Na enkele jaren besliste ik als freelancer verder te gaan.

Annemie-ArnoutsWat houdt de job van promoter precies in?
Een independent promoter plugt en promoot een artiest. ‘Pluggen’ betekent airplay verkrijgen bij de verschillende radiozenders en tv-stations. Ik bied de plaatjes persoonlijk aan bij de muzieksamenstellers, met de nodige uitleg. Verder regel ik interviews, tv-optredens en organiseer ik persdagen. Belangrijk zijn ook de contacten met organisatoren, festivals, boekers en labels. Het draait vooral om een goed netwerk.

Op welke manier werk je samen met een artiest?
Dat is afhankelijk van artiest tot artiest. Het start meestal met een single, gevolgd door een album. Er wordt in overleg met de artiest een promoplan opgemaakt, en we proberen een verhaal te brengen. Met sommige artiesten is er wel een ‘klik’ – een speciale band van vertrouwen – en werk ik al jaren samen. Dat is uiteraard het leukst.

Is het lastig om als vrouw te opereren in een muziekwereld die nog steeds overwegend mannelijk is?
In België zijn er gelukkig veel vrouwelijke promoters. Ik heb ook een tijdje intensief gewerkt in Nederland, en daar moest ik meer opboksen tegen de mannelijke pluggers. Het valt wel op dat er weinig vrouwen zitten in de playlistvergadering van de Belgische radiozenders. Daar mag gerust verandering in komen.

Welke criteria zijn van belang om met een artiest in zee te gaan?
Ik promoot enkel artiesten waar ik honderd procent in geloof. Muziek moet mij raken. Als je achter een project staat, kan je het ook beter promoten. Ik heb eenmaal gezondigd tegen dat principe met de single ‘Dos Cervezas’ van Tom Waes, maar dat was dan ook een geval apart. Erna heb ik mij nooit meer gewaagd aan een schlager.

kardini.be


Minnie Bussels

– V2 Records – 

Stel jezelf eens voor.
Ik ben Minnie, @zmeanie voor de vrienden van de sociale media. Ik ben label manager bij V2 Records, fan van Frank in Thuis, parmesaanse kaas, La Chouffe en verliefd op Brussel.

Minnie-BusselsWat houdt je job precies in?
Bij V2 werken we met ‘label managers’: die staan in voor de marketing én de promotionele taken voor alle artiesten onder een bepaald label. Concreet betekent dat: advertenties plaatsen, interviews organiseren (en de publicatie ervan opvolgen), zorgen dat er reviews verschijnen, dat de singles op de radio spelen en dat het album opvalt in de winkels. Kortom: ervoor zorgen dat het publiek weet dat een album eraan komt.

Is het lastig om als vrouw te opereren in een muziekwereld die nog steeds overwegend mannelijk is?
Kom maar eens kijken bij de radio’s op een dinsdagnamiddag, wanneer de platenmaatschappijen hun nieuwe singles komen voorstellen. Je moet bijna moeite doen om een man te vinden tussen alle promovrouwen. Ik wil maar zeggen: dat valt allemaal best mee.

Is een promoter een interessant gegeven voor iedere artiest, ongeacht zijn leeftijd, niveau of genre?
In principe wel. Uitgebreid promowerk neemt best veel tijd in beslag, en op die manier kan de artiest zich helemaal focussen op de muziek. Pas op, dat geldt natuurlijk enkel als je je project wil opentrekken naar de brede media. Als je muziek maakt voor de liefhebbers van panfluit op een achtergrond van televisieruis en bosmaaiers, kan je die kleine nichemarkt misschien wel op je eentje bereiken.

Hoe belangrijk is een verhaal?
Iedereen houdt van een goed verhaal, maar in de eerste plaats moet je een goede plaat maken.

Welke tips wil je meegegeven aan jonge muzikanten, dj’s en producers?
Denk na over waar je met je project heen wil in de toekomst. Wees ambitieus maar niet arrogant. Ga ervoor en vooral: don’t forget to have fun!

v2benelux.com


Carolien De Bie

– Listenup –

Stel jezelf eens voor.
Ik ben Carolien De Bie aka “die lange Hollandse”. Ik begon ooit als promoter bij platenfirma [PIAS], in 2008 werd ik zelfstandig onder de naam Listenup. Inmiddels is Listenup uitgegroeid tot een volwaardig PR-bureau in Antwerpen waar we naast muziek ook klanten hebben uit de mode, lifestyle en beauty.

Carolien-De-BieWat houdt de job van promoter precies in?
Ik onderhoud alle contacten met de media (radio/tv/pers/online), plug daar ook muziek, maak een mediaplan, adviseer bij de planning van een release, en ik denk graag mee over de profilering van een artiest. Ik zoek interessante invalshoeken voor de pers en bekijk of er samenwerkingen mogelijk zijn met stylisten, fotografen, merken … Ik begeleid artiesten uiteraard ook zoveel mogelijk tijdens promomomenten, zodat ik kan bijsturen indien nodig.

Op welke manier werk je samen met een artiest?
In mijn geval is de samenwerking vaak structureel en dat vind ik prettig. Ik hou wel van de langetermijnsamenwerkingen, waarbij je toch een soort vertrouwensband opbouwt met de artiest in kwestie en met zijn of haar team.

Is het lastig om als vrouw te opereren in een muziekwereld die nog steeds overwegend mannelijk is?
Ik ervaar daar geen moeilijkheden mee, en in Vlaanderen zijn er net veel vrouwelijke promoters. Ik moedig sterke, onafhankelijke vrouwen in eender welke business aan.

Hoe kom je in contact met de artiesten die je promoot?
Meestal vinden zij de weg wel naar ons.

Welke criteria zijn van belang om met een artiest in zee te gaan?
Het is een team effort, dus de samenstelling van het team dat een artiest rond zich verzamelt, vind ik belangrijk. Naast de manager, boeker, platenfirma, ben ik slechts een onderdeel in een groter geheel.

Moet je fan zijn van de muziek die je vertegenwoordigt?
Ik denk dat respect belangrijker is, en iets naar waarde kunnen schatten. Ik moet overtuigd zijn om te kunnen vechten voor iets, niet noodzakelijk fan.

listenup.be


Amélie Van Hoorebeke

– Gentlepromotion –

Stel jezelf eens voor.
Ik werk nu bijna twintig jaar in de muziekwereld. De eerste tien jaar deed ik dat bij platenfirma V2 Records en daarna ging ik aan de slag bij Gentlemanagement, waar ik het management deed van Lady Linn en The Subs. Tegelijkertijd richtte ik met twee collega’s Gentlepromotion op, een onafhankelijk promotiebedrijf dat ondertussen de meeste tijd opeist.

Amelie-Van-HoorebekeIs het lastig om als vrouw te opereren in een muziekwereld die nog steeds overwegend mannelijk is?
Het feit dat er meer mannen aan het werk zijn, dat die mannen hogere posities bekleden of beter verloond zijn, of dat er seksisme bestaat bij sommige mannen, is niet eigen aan de muziekwereld. Als vrouw moet je daar tegenin gaan, geloven in en werken aan een betere toekomst. Die laat volgens mij niet te lang meer op zich wachten: steeds meer vrouwen vinden hun plek in de muziekwereld.

Welke criteria zijn van belang om met een artiest in zee te gaan?
De muziek in kwestie moet onze cup of tea zijn, of we moeten er potentieel in horen. Als geen van beide aanwezig is, passen we liever. Daarnaast moeten we natuurlijk rekening houden met onze agenda.

Wat moet iedere jonge artiest zeker doen om te zorgen dat z’n promo in orde is?
Wat wij als indie promoters van een jonge band verwachten, zijn – naast uiteraard de muziek – een degelijke bio, artwork, persfoto’s, promo-exemplaren van de plaat, een Facebookpagina, eventueel een Twitteraccount en een website. We verwachten ook dat ze een boeker hebben die de release van een plaat ondersteunt met een liveverhaal, en dat ze een distributienetwerk hebben, hetzij in eigen beheer, hetzij via een distributiedeal.

Welke andere tips wil je meegegeven aan jonge muzikanten, dj’s en producers?
Neem je tijd om alles mooi voor te bereiden. Eens de muziek klaar is, sta je al ver, maar zorg ervoor dat ook je hele structuur in orde is: distributie, boeker, management als je het niet zelf kan/wil, enzovoort. Soms stel je beter een release uit om alles op orde te krijgen, dan overhaast en met een half verhaal naar buiten te komen.

gentlepromotion.be