Talking Heads: Muziekfotografen

De besten zijn in staat om een volledig concert te vatten in één stilstaand beeld. Heerlijk, vinden wij dat. En ’t zijn doorgaans bijzonder fijne mensen, de muziekfotografen.


Koen Bauters

Stel jezelf eens voor.
Ik ben afkomstig van ‘rockcity’ Poperinge, de stad waar Metallica voor het eerst voet aan grond zette in België en AC/DC de Westhoek deed daveren. Ik studeerde aan Sint-Lukas Brussel, waar ik me snel aangetrokken voelde tot muziek. Tijdens mijn opleiding las ik een interview met Anton Corbijn. Dat ‘punky’ kantje van hem trok me aan, veel meer dan het perfecte beeld.

Koen-BautersWelke straffe concerten staan in je fotografisch geheugen gegrift?
Toen Bono van U2 op armlengte neerknielde voor een foto in het Koning Boudewijnstadion, Lily Allen die mij een glas appeljenever gaf tijdens een concert, Brandon Flowers die na zijn show in de AB de foto’s kwam goedkeuren, en het concert van Skunk Anansie op Pukkelpop 2011. Verslag maken van de Pukkelpopapocalyps was een soort bubbel, achteraf drong pas door wat er precies was gebeurd.

Hebben sociale media een impact op concertfotografie?
De foto’s worden zichtbaarder, niet alleen lokaal. Het ergerlijke momenteel is dat iedereen fotograaf is. Het publiek staat met zijn smartphone slechte foto’s en filmpjes te maken in plaats van te genieten van het concert. Soms zitten die toestellen ook gewoon in je beeld als je vanaf de PA foto’s moet maken.

Welke elementen moet een goede concertfoto voor jou bevatten?
Een goede concertfoto moet de dynamiek en emotie van de artiest kunnen vastleggen. De sfeer van het concert en het publiek weergeven. Een beeld moet iets unieks bevatten dat de hele vibe van de avond weergeeft.

Welke impact kan een goede foto hebben op de carrière van een artiest?
Ik denk dat de impact tegenwoordig sterk verminderd is, deels door het overaanbod aan beelden en kanalen. Als een livefoto nu bekend wordt, is het meestal om verkeerde redenen. Ik denk aan de ‘nippelgate’ van Janet Jackson op de Superbowl. Artiesten gaan daarom steeds meer bepalen wat wel en niet gefotografeerd mag worden. 

koenbauters.be 


Illias Teirlinck

Stel jezelf een voor.
Ik wil liefst geen concertfotograaf genoemd worden. Wat ik doe, beperkt zich niet tot concertzalen of festivals. Ik probeer alle aspecten binnen het concept ‘muziek’ vast te leggen. Een reportage over een optreden van Paul Severs of backstage bij Nils Frahm, ik doe het allemaal even graag!

Ilias-TeirlinckHoe rolde je in het vak?
Wat doe je als je graag naar optredens gaat maar geen geld hebt om ze te kunnen betalen? Dan word je toch gewoon recensent of fotograaf. Ik begon bij enkele kleine magazines. Daar heb ik in de loop der tijd heel veel ervaring opgedaan. Terwijl mijn klasgenoten zich voor een toets Latijn voorbereidden, hing ik rond in de Botanique. Je kan al raden wie er met een minder goed rapport naar huis ging … 

Welke elementen moet een goede concertfoto voor jou bevatten?
Ik hou niet van foto’s die er perfect uitzien. Geef mij maar beelden die wat flou, korrelig of ongewoon belicht zijn. Op die manier kan je het moment overstijgen en jouw ervaring van het concert vatten in enkele beelden.

Welke impact kan een goede foto hebben op de carrière van een artiest?
Een imago is tegenwoordig alles. Ook al heb je een dijk van een schijf gemaakt, platenlabels of muziekzenders zullen je pas contacteren wanneer je ook online een interessant verhaal vertelt. Je moet origineel en creatief uit de hoek komen met je content; dat is een must om je te onderscheiden van andere bands én om zelf op te vallen.

Welke raad geef je beginnende artiesten mee, vanuit jouw perspectief?
Je zal waanzinnige momenten meemaken als jonge artiest; ik raad je aan om deze ten volle te beleven!

illias.herokuapp.com


Stefaan Temmerman

Hoe rolde je in het vak?
Ik begon met het fotograferen van optredens van vrienden die in bands zaten. Later ging ik lokale jeugdhuizen afschuimen. Via via geraakte ik binnen op festivals en zo was ik vertrokken. Online magazines waren lang mijn ‘dealers’ om concerten te kunnen fotograferen, de laatste vijf jaar is dat De Morgen. De voorbije twee jaar deed ik eigenlijk zo goed als alleen maar festivals.

Stefaan-TemmermanWelke impact kan een goede foto hebben op de carrière van een artiest?
Er zijn tal van beelden die artiesten groot hebben gemaakt. Kijk naar The Clash, The Beatles, Bowie … Iconische foto’s! Toen radio hét medium was om muziek te beluisteren sprak fotografie veel meer tot de verbeelding. Met de komst van videoclips en MTV, en later Facebook en Instagram, is die impact veel vluchtiger geworden. Er is nu misschien zelfs een overdaad aan foto’s van artiesten.

Hoe zie jij concertfotografie evolueren in de toekomst?
Ik merk dat er een verschuiving van ‘gedrukt’ naar ‘online’ plaatsvindt. Alles gaat digitaal, het wordt vluchtiger, mensen willen liever foto’s van zichzelf zien op festivals in plaats van foto’s van de artiesten op het podium. Wie weet worden we allemaal partyfotografen in plaats van concertfotografen.

Pas je je stijl aan aan het soort concert dat je fotografeert?
Er is een verschil tussen mijn persoonlijk zwart-witwerk en de concerten die ik bijvoorbeeld voor De Morgen in kleur fotografeer. Ik vind fotograferen in kleur een pak moeilijker. Wanneer ik in zwart-wit werk, kan ik makkelijker tot de essentie terugkeren, namelijk het onderwerp.

Welke straffe concerten staan in je geheugen gegrift?
Ik denk aan Pendulum in de AB, Iron Maiden op Graspop, Katy Perry in Vorst of het woonkamerconcert van Trash Talk in Gent. Recenter denk ik aan David Byrne op Rock Werchter, dat was ongezien.

stefaantemmerman.be 


Francis Vanhee

Stel jezelf een voor.
Ik ben Francis Vanhee, 23 jaar en woon in Gent. Twee jaar geleden volgde ik de band STUFF. en die foto’s zijn opgepikt door De Morgen. Daarna werd ik huisfotograaf van de AB en ik mag dat voor het concertjaar 2018-2019 ook nog zijn. Op dit moment werk ik dus vooral als concertfotograaf voor AB en freelance persfotograaf voor De Morgen. Daarnaast maak ik ook eigen werk.

Francis-VanheePas je je stijl aan aan het soort concert dat je fotografeert?
Dat doe ik nooit. Op dat vlak ben ik nogal koppig. Ik probeer mijn eigen wereld te creëren en muzikanten daarin een hoofdrol te geven. Ik heb het dan ook niet zo voor het woord ‘concertfotografie’; dat is voor mij te veel in hokjes denken.

Welke elementen moet een goede concertfoto voor jou bevatten?
Herkenning en eigenheid. Je moet je eigen stempel durven doortrekken bij alle concerten die je fotografeert, dat maakt alles iets persoonlijker. Er moet ook een bepaalde sfeer in de foto’s zitten die mij bij de keel grijpt. Een goede concertfoto moet een ‘mood’ creëren.

Hebben sociale media een impact op concertfotografie?
Ja, daar ben ik zeker van. Via sociale media kunnen fotografen en muzikanten elkaar leren kennen. Je komt snel in contact met het werk van een andere fotograaf. Ik vind de klassieke media zoals kranten ook wel nog steeds belangrijk voor een fotograaf.

Hoe zie jij concertfotografie evolueren in de toekomst?
Ik hoop dat we in de toekomst het hokjesdenken en de naam ‘concertfotografie’ achterwege kunnen laten. Er moet meer gewerkt worden vanuit eigen creatie en minder uit wat de artiest wil weergeven. Ik zou heel graag willen zien dat fotografen en muzikanten samenwerken, tenslotte zijn we allebei met kunst bezig.

instagram.com/vanheefrancis