Talking Heads: Gear doctors

Muzikanten zijn niks zonder hun instrument. En goeie instrumenten zijn het resultaat van het vakmanschap van hun schepper, of verbouwer. Ta-ta-talking heads!


Kris Delacourt

– electronics –

Stel jezelf eens voor.
Ik ben muzikant (9 jaar Meuris/Monza en Condor Gruppe) en ontwerp, bouw, repareer en modificeer elektronica voor collega-muzikanten en bevriende kunstenaars. Dat gaat van effectpedalen over synths en versterkers naar heel specifieke custom jobs.

Kris-DelacourtHoe ben je in het vak terechtgekomen?
Ik ben autodidact, maar ik wil al heel mijn leven weten ‘hoe dingen werken’. En als je begrijpt hoe dingen werken, kan je ook proberen ze te repareren als ze niét meer werken. Voor je het weet krijg je dan alle kapotte rommel van vrienden op je nek.

Je krijgt een instrument binnen; hoe ga je te werk?
Eerst kijken of de eigenaar de juiste adapter gebruikt, haha. Daar is al veel mee opgelost geweest, geloof het of niet. En dan: wat doet het wel, wat doet het niet, en is de fout consequent? Sommige dingen wijzen zichzelf wel uit – losse contacten, of brom uit de voeding – maar voor andere dingen is een schema een must. En dan is het testen, meten en elimineren. En hardop nadenken, daar betrap ik mezelf vaak op.

Wat was de meest memorabele instrumentklus die je al deed?
Voor Floris Van Hoof hebben we ooit met een sensor die hersengolven meet de snelheid van een 16 mm projector aangestuurd. Die projector draaide sneller als Floris zich dieper concentreerde. Dat was waanzin! En een van zijn andere installaties bestond uit 40 speakers, die automatisch in en uit moesten kunnen faden. Daar heb ik toen 20 tremolopedalen voor gemodificeerd. Per set speakers konden ze in sync, in tegenfase of onafhankelijk faden – en het kon nog lichtgestuurd ook, voor liveperformances met een zaklamp. Die installatie was fenomenaal. Voor kunstenares Michèle Matyn heb ik een lachorgel gebouwd: dat was een draaiorgel waar het geluid van een lachband uitkwam. Volledig van nul gebouwd rond een oude bandopnemer waarvan ik de motor vervangen had door handaandrijving. En dan een tapeloop met een opname van een dame op leeftijd die zich smakelijk kreupel lachte – heel aanstekelijk!

Welke geartips heb je voor startende muzikanten?
Les één: Alles Kan Kapot. :)


Maks Konings

— Turnlab —

Stel je job eens voor.
Met Turnlab verkopen we studiogear en elektronische instrumenten. Nieuw materiaal, maar we zijn ook wereldwijd bekend om onze inkoop, verkoop, verhuur en herstelling van vintage gear. We hebben al de eer gehad materiaal te mogen leveren aan grote internationale namen. Ik denk bijvoorbeeld aan Pete Townshend van The Who, of Jamie Cullum, Simple Minds, MGMT, Portishead … Omdat we ook distributeur zijn van Modor Music leverden we ook synths aan Apple voor hun musiclab. En ook in België weten ze ons te vinden, van dj’s tot livebands.

Maks-KoningsHoe ben je in het vak terechtgekomen?
Dat is heel naturel ontstaan. Begonnen doordat ik zelf drummer/producer en echt een gearfreak was, en mensen die me daardoor om raad kwamen vragen. Doordat ik zelf vaak dingen kocht en verkocht, ben ik ook steeds vaker mensen beginnen voorzien op dat vlak.

Hoe belangrijk is gear voor een muzikant?
Ik ben van mening dat creativiteit en talent nog altijd veel belangrijker zijn. Maar gear kan zeker inspireren, en daar draait het om. Vaak staren mensen zich blind op specs en mogelijkheden, terwijl je gevoel bij een bepaald toestel ook enorm belangrijk is. Zeker bij een te bespelen instrument, zoals een synthesizer, maar ik vind dat evengoed tellen bij pakweg een mengtafel.

Je krijgt een instrument binnen; hoe ga je te werk?
We bouwen aan een leuk team van techniekers, elk met hun eigen specialiteiten. Zij doen al het technische werk. Vaak zijn dit routinejobs, maar heel vaak komt er een hoop fout-zoeken bij kijken, zeker bij meer exotische of zeldzame toestellen. Dan is een engelengeduld een groot voordeel.

Welke geartips heb je voor startende muzikanten?
Neem de tijd en leer toestellen kennen. Vaak worden dingen veel te snel aan de kant gezet. Zelf ben ik ook niet zo’n manual diver, maar het is toch dikwijls de moeite om bepaalde dingen uit te zoeken, die dan weer veel sneller tot een resultaat kunnen leiden. En tegelijk, haaks daarop: bekijk alles ook weer niet té technisch. Minder is vaak beter, en eenvoud troef. Zowel op vlak van muziek als gear.

turnlab.be


Geert Kuyken

– NEL Amps –

Stel jezelf eens voor.
Ik ben Geert Kuyken, en werk samen met mijn zoon Sander en collega Kenny Bastiaens bij NEL Amps. We doen hoofdzakelijk reparaties van lampenversterkers, maar sinds kort zijn we ook bezig met het ontwikkelen van onze eigen amp. En we hebben natuurlijk ook nog onze eigen gitaarpick-uplijn Heartbreaker Pickups. Gitaren herstellen doen we ook wel, maar dan vooral het elektronicagedeelte. Het houtwerk later we over aan de luthiers.

Geert-KuykenHoe belangrijk is gear voor een muzikant?
Dat is erg verschillend van muzikant tot muzikant. Sommigen zijn obsessief met hun gear bezig en willen altijd het nieuwste en het beste. Als je prof bent, is dat dikwijls te rechtvaardigen, maar anders vind ik het soms een beetje te ver gaan en is men soms te weinig bezig met de muziek zelf. Als je een mooie song speelt, klinkt dat zowat overal mooi op.

Je krijgt een instrument binnen; hoe ga je te werk?
Eerst noteren we wat de klachten zijn over de amp, en wordt hij ingeschreven in onze planning. De klant krijgt dan een datum wanneer zijn amp klaar gaat zijn; meestal is de doorlooptijd één week. Als er onvoorziene dure reparatiekosten opduiken – buiten het vervangen van versleten lampen etc. – dan contacteren we eerst de klant alvorens verder te gaan. Na de reparatie krijgt de klant een uitgebreid testrapport en prijsberekening en kan hij de amp ophalen. Heel belangrijk: de klant kan bij het ophalen zijn amp ook altijd hier eerst uitgebreid testen om zich ervan te vergewissen dat alles weer naar wens functioneert.

Wat was de meest memorabele instrumentklus die je al deed?
Te veel om op te noemen, maar het meeste ben ik nog altijd onder de indruk van al die oude vintage amps uit de jaren 50, 60 en 70 die nog altijd, na een liefdevolle opknapbeurt, grandioos klinken, en waarmee je met enkele akkoorden meteen de hele rockgeschiedenis door je huis kan laten knallen.

n-e-l.be


Gert Breugelmans

– Lignum Drums –

Hoe ben je in het vak terechtgekomen?
Ik ben een geschoold houtbewerker, had een voorliefde voor fijne houtbewerking en was al van jongs af aan intens met muziek bezig. Tijdens een periode van werkloosheid kwam ik op het idee om voor mezelf eens een drumstel te bouwen. In 1996 werd mijn drumstel gebruikt voor een drumclinic van levende legende Jim Chapin. Die avond kreeg ik zoveel positieve reacties dat het idee begon te groeien om mijn eigen bedrijfje te starten. In 1999 werd Lignum Drums geboren.

Gert-BreugelmansMet/voor wie werkte je al?
Gekende namen als Stéphane Galland (Aka Moon), Jordi Geuens (Selah Sue), Dré Pallemaerts (Melanie De Biasio) en Antoni Foscez (Meuris), en jonge talenten als Jesse Dockx , Mathias Dewaele en Natan Goessens. Verder heb ik klanten over heel de wereld, tot in Tokyo, Indonesië, Australië, VS en Canada.

Hoe belangrijk is gear voor een muzikant?
Gear is dat ene instrument dat de muzikant doet spelen vanuit zijn/haar ziel. Wat de ene kan op een oude afgetrapte vintage drum, daar heeft een ander een instrument compleet op maat voor nodig. Ik ben er mij door de jaren heen bewust van geworden dat geen enkel instrument heilig is. Simpelweg omdat het nog steeds de muzikant zelf is die het moet doen.

Je krijgt een instrument binnen voor herstelling; hoe ga je te werk?
Ik luister eerst naar de opmerkingen van de klant, draai de volledige trommel binnenstebuiten, en probeer hem dan eens even te stemmen. Meestal zie ik heel snel wat het euvel is en kan ik aan de slag.

Welke geartips heb je voor startende muzikanten?
Het moet niet te duur zijn! Wanneer je toe bent aan betere spullen zal je dat wel voelen, en daar zijn goede drumspeciaalzaken voor. En voor wie zich echt niet meer geholpen voelt bij de drumzaak: die mag gerust met mij contact opnemen voor een complete verpersoonlijking van zijn/haar sound. Want ik begin daar waar alle fabrikanten stoppen.

lignumdrums.com