Talking Heads: Festivalmixers

Je merkt ze zelden op tijdens de festivals maar ze hebben een enorme invloed op jouw beleving: de mensen die de klank regelen. Helden zijn het. We gingen praten met vier doorwinterde festival mixers.


Jan De Rycke

– o.a. Rock Werchter –

Stel jezelf eens voor.
Ik ben Jan De Rycke, ondertussen 17 jaar fulltime freelance PA-geluidstechnicus.

Jan-De-RyckeHoe ziet jouw dag eruit tijdens een festival?
Tijdens het festival “babysit” ik op de FOH als er een gastmixer is of – als er geen gastmixer is – mix ik zelf. Het meeste werk zit hem wel in de voorbereiding: het bouwen van de PA en het afregelen ervan. Voor mij zijn een FOH PA-mix en het systeem één ding. Je kan die twee zaken niet los zien van elkaar. Kennis en ervaring in het systeem zorgt ervoor dat je automatisch betere mixen maakt, en dat geldt uiteraard ook vice versa.

Vast één tourende band of een volledig festivalpodium mixen?
Als je vasthangt aan één band kan je veel specifieker gaan werken aan je mix omdat je de nummers veel beter kent. Als je op een festival een band mixt die je nog nooit gehoord hebt dan zet je dat gewoon in balans en doe je meer standaard zaken.

Zaal of festival mixen: wat zijn de verschillen?
De tijd die je krijgt om te soundchecken is op een festival aanzienlijk kleiner of onbestaande. Dikwijls speelt er tijdens je change-over een dj (waarschijnlijk veel te luid). Soms mag je zelfs niet op de PA soundchecken en moet je een koptelefoon gebruiken.

Heb je tips voor jonge muzikanten die op een festival spelen?
Wees voorbereid en kom op tijd. Zorg dat je technische fiche klopt (podiumplan en inputlist). Gebruik de (korte) change-overtijd ten volle.

Is je job veranderd de voorbije jaren?
Tegenwoordig heeft bijna elke groep zijn eigen mixer mee. 15 jaar geleden mixte ik op sommige festivals 80 procent van de groepen.

Wat is je favoriete festival?
Voor de omvang van de PA en het systeem: Werchter main stage. Voor de sfeer: Boomtown.


Steven Jansen

– o.a. Dour Festival –

Stel jezelf eens voor.
Steven Jansen, sinds kort freelance geluidstechnieker, maar voorheen zes jaar vast voor EML/PRG.

Steven-JansenHoe word je vaste mixer op een festival?
Soms boekt de organisatie van het festival een technieker rechtstreeks in om voor hen te werken, maar in de meeste gevallen spreekt de organisatie een licht-/geluidfirma aan en zullen zij kiezen welke techniekers ze aan welke functie toewijzen.

Hoe ziet jouw dag eruit tijdens een festival?
Dat is afhankelijk van het festival en je functie. Als FOH-technieker begint de dag altijd met het aanzetten van alle toestellen en het testen van de speakers. Vaak komen er ’s morgens bands binnen met eigen mengtafels die reeds aangesloten en getest worden. Verder stel ik de mengtafel en eventuele randapparatuur in naar de wensen van de technieker die mee is met de band, indien ze niemand bijhebben voorzie ik de mix zelf. ’s Avonds wordt alles weer afgesloten en ingepakt tegen condens en/of stof.

Vast één tourende band of een volledig festivalpodium mixen?
Als vaste mixer ben je er om enkel de noden van jouw band 100 procent in te lossen. Er zal dan iemand zijn om jou te begeleiden. Als vaste festivalmixer ben jij die persoon die andere mixers dient te assisteren. Je moet het materiaal dus perfect kennen en alle vragen kunnen beantwoorden. Als je dan zelf moet mixen, kan je instructies vragen, maar zal je de sound naar jouw eigen gevoel maken.

Zaal of festival mixen?
Het grootste verschil is de akoestiek. Als je op een buitenpodium mixt, kan je last hebben van wind die de hoge tonen van je geluid doet wegwaaien. De klank zal ook afhankelijk zijn van de temperatuur.

Is je job veranderd de voorbije jaren?
De grootste verandering is de komst en verdere implementatie van digitale mengtafels. Ook brengen steeds meer bands zelf eigen materiaal mee.


Beo Van Haver

– o.a. Lokerse Feesten –

Stel jezelf eens voor.
Beo, monitormixer zonder opleiding (want dat bestond indertijd nog niet). Veel trial and error-ervaring, wat wel een goeie bagage is om ten strijde te trekken. Heb ondertussen die ervaring ook gedeeld door middel van cursussen.

Beo-Van-HaverHoe word je vaste mixer op een festival?
Een organisator kiest niet voor materiaal maar voor mensen. Dikwijls is dat een mondelinge voorwaarde voor het sluiten van een contract. Het is dus al gebeurd dat een organisator voor een ander verhuurbedrijf kiest, maar ‘eist’ dat die en die freelancer ingehuurd worden, of dat zelfs zelf doet.

Hoe ziet jouw dag eruit tijdens een festival?
Dat hangt van de grootte van het festival af. Op Boomtown, bijvoorbeeld, wordt om de geluidsoverlast voor de omwonenden te beperken enkel de eerste band gesoundcheckt. De andere bands krijgen enkel een korte linecheck. Op de Lokerse Feesten komen veel bands ’s morgens aan met eigen mixtafels en in-ears. Dan wijzen we een plaats toe in de FOH, geven we stroom, en integreren we eventueel de sidefills (grote monitorboxen aan de zijkant van het podium) en monitors. En we kijken of hun frequentieplan voor de in-ears en de draadloze zenders wel legaal is.

Heb je tips voor jonge muzikanten die op een festival spelen?
Discipline! Stel je gerief al zoveel mogelijk naast het podium al op zodat je snel klaar bent eens je het podium op kan. Stel op, blijf op je plek en doe niets tot je gevraagd wordt om te spelen. Steek je hand op als je iets dat gesoundcheckt wordt in je monitor wil horen. Laat zakken als dat oké is. En bezorg ons op voorhand een duidelijke en juiste technische fiche.

Wat is not done voor een band op een festivalpodium?
Te laat komen, aan andermans gerief zitten, met micro’s gooien, drank of voedsel op het podium laten slingeren …

Wat is je favoriete festival?
Mijn carrrière is eigenlijk echt begonnen op de Lokerse Feesten in 1993. Sindsdien nog maar één editie gemist. Het is thuiskomen bij vrienden!


Jimmy Van Rietvelde

– o.a. Pukkelpop –

Stel jezelf eens voor.
Ik ben een geluidsman die zijn tijd verdeelt tussen liveshows en studiowerk. De laatste jaren ligt de focus meer op livemixen. Ik werk meestal vast voor bands (Illuminine, Ansatz der Maschine, Lili Grace, La Muerte, Jamie Lidell …), maar werk ook vaak in Het Depot, STUK en op festivals als Pukkelpop.

© Myra Fotografie
© Myra Fotografie

Vast één tourende band of een volledig festivalpodium mixen?
Vast met één band touren is dagelijks een ander podium met andere speakers, en als je zonder eigen mengtafel tourt elke dag een andere mengtafel. Veel variatie, maar toch moet je proberen om een consistentie in het geluid van de band te krijgen. Vast op een festival werken is net het omgekeerde: je leert het podium wel kennen, maar je krijgt telkens een andere band. Er kunnen bands bij zijn die je niet kent (ik probeer op voorhand de meeste bands al eens online te beluisteren) en soms ook bands die je helemaal niet goed vindt.

Is er voor de artiest een groot verschil tussen een zaal- of festivalshow?
Het publiek reageert anders op festivals. Artiesten spelen vaak een ‘festivalset’ die bestaat uit de bekendste nummers. Muzikaal wordt er dus minder risico genomen op festivals. Zaalshows zijn vaak intiemer met meer ‘muzikale ruimte’, omdat het publiek er doorgaans al vertrouwder is met het repertoire.

Wat zijn de verschillen voor een mixer?
Het verschil zit voor mij vooral in de akoestiek. Festivaltenten hebben zelden een goede akoestiek, en in openlucht is er helemaal geen akoestiek.

Wat is ‘not done’ voor een band op een festivalpodium?
Langer spelen dan de tijd die je krijgt, en vooral tegen het publiek zeggen dat je niet langer “mag” spelen. Vragen aan het publiek of het goed klinkt. Vertrouw de crew en toon respect voor de mensen die er al uren voor jou waren en nog uren blijven nadat jij gespeeld hebt.