Raving-George-KBL1

Raving George

“Ik weet nu veel sneller wat ik wil.”

Het is op een woensdag dat we Raving George treffen in de Gentse binnenstad. Na een fotoshoot voor Elle maakt Charlotte De Witte (22) graag tijd voor een lunch met Poppunt. Sinds haar eerste interview in 2011 gaat het hard voor deze ‘high priestess of Belgian dancehalls’. Vijf jaar lang timmerde ze aan de weg die haar nu tot ver buiten België brengt. “‘You’re Mine’, de samenwerking met Max Colombie, is net wereldwijd verschenen”, vertelt Charlotte trots. Raving George over de weg naar het succes …

Op festivals en in clubs speel je steevast techno, maar dat was ooit anders. Wat voor elektronische muziek heeft jou voor het eerst geraakt?
Charlotte: “Het was het nachtleven dat me raakte en mij een nieuw soort muziek leerde kennen. Zoals zovelen ging ik zelf heel graag uit; eerst naar fuiven in en rond Evergem, nadien raakte ik als student in Gent meer in de ban van de elektronische muziek die je in de Make Up Club kon horen. De elektrohype die heerste met artiesten als MSTRKRFT of The Bloody Beetroots … Ik vond dat heerlijke muziek dus ging ik op zoek naar die tracks op het internet. Met Virtual DJ maakte ik er dan mixtapes mee die ik online plaatste op MySpace – toen nog erg hip.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Had je een eigen playground waar je jouw ding kon doen?
Charlotte: “Ik ben begonnen in het jeugdhuis van Evergem. Ik had nog nooit gedraaid toen ik er voor het eerst achter twee Numarks stond. Ik heb het geluk gehad om vrij snel twee Pioneer CDJ’s en een degelijke mixer te kunnen kopen. Die eigen set-up gaf me de kans om thuis eindeloos te oefenen met materiaal dat je ook in clubs als Decadance vindt. Toen ik daar een feestje gaf, mocht ik al snel terugkeren. Er volgden bookings op fuiven in gemeentelijke zalen, en zo ging de bal aan het rollen.”

Hoe reageerde je toen alles in een stroomversnelling kwam?
Charlotte: “De Tomorrowland-contest van vi.be (het kansenplatform van Poppunt, red.) en Switch was natuurlijk een turning point. Het was zeer cool om de main stage van zo’n festival te openen, maar ik ben niet plots alles anders gaan bekijken toen ik als winnaar uit de bus kwam. Ik herinner me nog dat mijn manager en ik die dag maar net op tijd aankwamen in de regen – ik bijzonder nerveus. Gelukkig zag ik pas nadien de omvang van de stage.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Maakt jouw manager je leven lichter of net zwaarder door meer dingen aan te reiken?
Charlotte: “Mijn manager mag het steeds zwaarder maken. (lacht) Nee, hij heeft me vooral geholpen de juiste beslissingen te nemen. Ik heb nogal de neiging om dingen te doen die achteraf gezien niet altijd even verstandig zijn. Zeker vijf jaar geleden, toen ik nog een kind was. Hij denkt meer op lange termijn, terwijl ik eerder ongeduldig van aard ben. Als de effectieve release van ‘You’re Mine’ meer dan een jaar op zich laat wachten, dan word ik ambetant.”

“De Tomorrowland-contest van vi.be en Switch was een turning point.”

Is zo’n manager een voorwaarde om het internationaal te maken?
Charlotte: “Het helpt je een aantal stappen over te slaan. Ik heb niet de arrogantie om mezelf als Raving George te verkopen terwijl het net zijn job is om me aan zijn connecties voor te stellen. Zo zit ik dankzij mijn manager bij de betere boekers in Duitsland, Nederland en Frankrijk. Zonder hem zat ik op dit moment wellicht nog niet bij Live Nation noch was er een track met Max, die als Oscar And The Wolf ook onder zijn hoede zit.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Is België te klein voor jou?
Charlotte: “Dat valt best wel mee. Op zich is het relatief om in een warehouse in Zuid-Afrika te spelen. Je kan aan de andere kant van de wereld zitten en toch hetzelfde gevoel hebben dat Decadance teweegbrengt. Of promotors komen je ophalen aan de luchthaven en leiden je rond in Kaapstad alsof je hen al vijf jaar kent. Dat is best raar, maar op zich zijn we allemaal creatievelingen die op een of andere manier bezig zijn met muziek. Wel jammer dat ik er zo snel weg moest; ik heb mijn hart verloren aan die stad.”

Je hebt nu vaste avonden in topclubs als Decadance en Fuse. Hoe belangrijk is het voor jonge dj’s om een residentie te bemachtigen?
Charlotte: “Het is belangrijk om op regelmatige basis je ding te kunnen doen, maar meteen een plek met het juiste profiel vinden is niet evident voor jonge dj’s. Die residentie dan ook nog eens behouden is zeker al niet gemakkelijk. Je moet jezelf echter ook durven afvragen of je groei als dj niet wordt beperkt door te lang op een plaats te blijven. Ik heb al het meest in Decadance gedraaid en keer er steeds met plezier terug. De residentie in Playground (op Studio Brussel, red.) geeft mij dan weer de kans om elke week een bredere kijk op techno te geven. Ik wil mezelf geen genrerestricties opleggen.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Dat merk je in je producties, die eerder slow tempo zijn. Is je eigen muziek een weerspiegeling van hoe je zelf in het leven staat?
Charlotte: “Ergens wel. De melancholie en duisternis die ik in mijn producties integreer, kloppen meer met mijn gevoel. Ik wil vrij zijn om zo’n melancholische muziek te maken en wil me niet laten limiteren door mensen die me enkel techno horen draaien. Trouwens, what’s in a name? ‘You’re Mine’ kan ook als techno worden beschouwd.”

“Ik heb veel meer inzicht gekregen in mijn dj-sets doordat ik meer in nummers kan ‘kijken’.”

Verrijkt het producen je als dj, of slokt het net te veel tijd op die je anders aan het selectieproces zou kunnen besteden?
Charlotte: “In het begin schuimde ik muziekblogs af en kwam ik tot een selectie nummers die ik goed vond, zonder meer. Nu heb ik veel meer inzicht gekregen in mijn dj-sets doordat ik meer in nummers kan ‘kijken’. Mijn overgangen zijn nu subtieler en winnen aan gevoel. Als een dj een verhaal wil vertellen met zijn platenkeuze, dan wil ik mijn verhaal ook op technisch vlak laten kloppen: mijn Playgroundsets zijn haast allemaal in key. Uiteindelijk blijft de sfeer die je ermee creëert nog steeds het belangrijkste. Op Pukkelpop hield ik me bijvoorbeeld ook lange tijd aan de key van mijn nummers, maar op een bepaald moment wijk je daarvan af door de energie die het publiek je geeft.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Over sfeer gesproken: is die melancholie uit jouw producties dan de gemeenschappelijke deler met Max Colombie?
Charlotte: “Zeker! Beiden vinden we duistere emoties veel interessanter om rond te werken. Happy muziek interesseert me echt niet. Max is dan weer heel filosofisch. Niet dat ‘You’re Mine’ een langgerekte filosofische avondsessie werd: de instrumentale versie was op drie uur klaar. Max heeft op de 808 en de baslijnen gezongen, waarna we naar Leo Abrahams zijn getrokken in Londen. Hij heeft ook ‘Entity’ van Oscar And The Wolf geproducet. Door zijn effecten werd het een echte song met een nieuwe dimensie. Al had ik de productie zelf wel veel droger gehouden.”

Aan het nummer hangt ook een sterk beeld vast dat perfect past in jullie sfeerschepping: een obsessieve kus tussen jou en Max.
Charlotte: “Dat kwam er door de samenwerking met Marie Wynants, een goede vriendin. Zij deed al een fotoshoot voor me en komt steeds met sterke ideeën, zoals die mondmaskers. De combinatie van het duistere en het controlerende van dat beeld sluit perfect aan bij de titel en de feeling van het nummer.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

In interviews word je vaak de vraag gesteld of je je looks hebt gebruikt op je weg naar succes. Denk je dat we eindelijk op een punt zijn dat die vragen achterwege kunnen worden gelaten?
Charlotte: “Na vijf jaar hoop ik dat oprecht, maar ik vrees dat het nog wel even zal blijven duren. Uiteraard heb ik mijn looks gebruikt, maar ik heb ze nooit misbruikt. Het is tenslotte mijn eigen hoofd en dat kan ik niet verbergen. Geen enkele vrouw kan dat. Gelukkig zijn er nu wel steeds meer vrouwelijke dj’s, maar dat collega’s zoals Niki Belluci wel ál hun troeven uitspelen tijdens hun sets helpt natuurlijk niet echt bij de beeldvorming.”

Wat brengt de toekomst voor Raving George?
Charlotte: “Ik heb een vrij rustige zomer gehad, maar achter de schermen wordt er al naar volgende zomer toegewerkt. Er is een nieuwe techno-ep klaar en op 4 september vindt een nieuwe KNTXT plaats in de Fuse. ‘You’re Mine’ is nu ook eindelijk wereldwijd gegaan. Het is jammer dat andere landen het nummer niet eerder konden kopen, maar als ze even goed reageren als België verwacht ik wel een internationale wending in mijn carrière. Wie weet zit er dan volgend jaar wel een USA-tour in …”

We wensen het je toe!

ravinggeorge.com


In 2011 verscheen Raving George voor het eerst op de radar in Poppunt Magazine 48. We schoten toen ook een DJ Vision video met de piepjonge Charlotte De Witte. Enkele maanden later won ze de Poppunt Switch DJ Contest, wat haar een spot op Tomorrowland en een Switch residency opleverde. Ook daar hebben we beelden van.