Het-Bos-KBL1

Peter Daems & Robin Hectors

Het Bos — Artistiek huis middenin de stad

Al drie jaar vind je Het Bos, de opvolger van kunstenwerkplaats Scheld’Apen, aan de Ankerrui in Antwerpen. Het is een open huis voor artiesten, bricoleurs, makers, denkers en anderen. Peter Daems en Robin Hectors zijn verantwoordelijk voor het muzikale luik van Het Bos. De eerste is een oudgediende van de legendarische Lintfabriek in Kontich en concertorganisatie Heartbreaktunes. Robin was muziekprogrammator bij Scheld’Apen. Beiden hebben een pak ervaring in de muziekwereld en een gezonde dosis idealisme. “In Het Bos is iedereen gelijk.”

Peter en Robin maken deel uit van het vaste Bos-team, “8 mensen die fungeren als tussenpersonen in een web van netwerken”, aldus Robin. Daarnaast zijn er ook 150 vrijwilligers actief onder wie een vaste kern van 30 à 40 personen. Zij zijn elke week druk in de weer met een reeks uiteenlopende activiteiten: van helpen in de zaal tot posters kleven in de stad. Het Bos werkt ook met vaste partners: freelancers, festivalcuratoren, keukenpersoneel, collectief The House of Indie (met game designers, curatoren en een houtbewerker) en lokale organisatoren zoals Hotsjumenas, Foot Juice en Ondergronds.

© Koen Bauters
© Koen Bauters

De concertwerking vormt een eigen geheel maar staat niet los van de rest van Het Bos. Programmeren is er meer dan een groepke aanbrengen en promotie voeren: de programmatoren moeten rekening houden met de activiteiten in het hele Bos. Hoeveel er kan georganiseerd worden, wordt al snel duidelijk bij een rondleiding in het complex. Bij het binnenkomen in het impressionante gerenoveerde stadsdepot, gelegen vlakbij ’t Eilandje, proef je bijna een Berlijnse sfeer. De Bosbar is kunstig en gezellig ingericht. In de rest van het gebouw overheersen beton, veel licht en véél (artistieke) ruimtes. Op het gelijkvloers is een concertzaal voor 200 man (een box in box met een uitstekend geluid) en het café. Op de eerste verdieping zijn de grote keuken en een tentoonstellingsruimte te vinden. Op de tweede verdieping werd dan weer een kleine theaterzaal voor 80 mensen ingericht. “Er is hier altijd wel iets te doen. Het is een gezellige chaos, maar het werkt.”

“We doen niet mee aan de opbodcultuur.”

Hoe krijgen deze programmatoren alle activiteiten gebolwerkt en gestroomlijnd? Ongetwijfeld is keuzes maken een deel van het antwoord. “Maar ook heel veel communiceren”, legt Robin uit. “We werken in een horizontale structuur, er is niet echt één leidinggevend persoon. Iedereen heeft zijn specialiteit maar we zijn goed op elkaar afgestemd en helpen elkaar. Daardoor wordt van iedereen ook wat flexibiliteit verwacht. Bands programmeren is hier iets complexer dan in andere zalen. Soms kan de puzzel pas een maand op voorhand gelegd worden, maar in the end komt alles goed.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Onder meer Sleaford Mods speelde er al voor een uitverkochte zaal. Maar ook black metalconcerten, een nieuw project van Rudy Trouvé, een labelnight van het eveneens experimentele Ekster of een avondje met funk-dj’s behoren tot de mogelijkheden. “Of het nu elektronica, een lo-fi folky optreden of slaapkamerelektronica is, iedereen hier heeft een zwak voor authenticiteit en dus voor artiesten die alles op een eerlijke manier doen.”

Zo herinneren we ons ook een optreden van Eagulls, een postpunkband uit Leeds. De passende support kwam van twee talentvolle bands uit Gent: Maze en Crowd Of Chairs. Die avond leek alles mooi samen te vallen. “In Het Bos moeten artiesten, medewerkers en publiek elkaar vinden. Dat geldt voor alle evenementen. Alles staat in het teken van een goede sfeer en een mooie avond. Zo worden niet alleen de mensen aan het huis verbonden, maar Het Bos ook aan die mensen: van bezoekers tot bookers.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

“Wij vinden ons als zaal even belangrijk als de artiest, er moet een wisselwerking zijn”, aldus Peter. “De zaal vraagt respect voor haar werkwijze en werkt niet met agenten die willen beslissen over toegangsprijzen of voorprogramma’s. We doen niet mee aan de opbodcultuur. En zo voelen we al heel snel of er al dan niet een vonk is tussen ons en de artiesten.” Het verbaast dus niet dat Het Bos het independent muziekcircuit wil ondersteunen. “Er wordt voor elk optreden een poster gemaakt, ook wanneer de bands of de bookers er zelf een willen aanleveren. Alles in Het Bos staat ten dienste van het geheel, en iedereen is er gelijk.”

“Ons programma gaat heel breed qua genres en muziekvormen, maar de rode draad is authenticiteit en experiment.”

En zo zijn we terug bij het begin. In Het Bos is er altijd beweging. Het is de place to be om over muzikale én artistieke grenzen heen ontdekkingen te doen. Als je de concertzaal begrijpt, begrijp je het hele Bos. Plan je er een optreden? Dan kan je eerst iets eten in de Boskeuken, “de kern van Het Bos, waar iedereen met elkaar in contact komt”, of pakweg een expo bezoeken. “Eigenlijk moet iedereen hier kunnen binnenlopen en zijn ding kunnen doen. Vandaar ook ons mission statement: een open huis in het midden van de stad.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Tot slot, wat kunnen lokale bands doen als ze zelf in Het Bos willen spelen? Heel gemakkelijk: mailen naar concerts@hetbos.be. “We krijgen hier heel veel voorstellen binnen, die we allemaal proberen te bekijken. Vergeet geen link mee te geven met wat informatie over jezelf en vooral opnames van je muziek, zodat we een beeld kunnen krijgen van je concept. Ons programma gaat heel breed qua genres en muziekvormen, maar de rode draad is authenticiteit en experiment.”

hetbos.be