Nosedrip-KBL4

Nosedrip

Geen copy-paste uit het verleden

Het is snel gegaan voor NosedripZiggy Devriendt voor de burgerlijke stand, en voor de vrienden. Op enkele jaren tijd is deze jonge dj-god uitgegroeid van een underground fenomeen met een kleine aanhang tot een internationale bijna-gevestigde waarde. Alles begon in 2013, bij de lancering van ​​stroom.tv​​, een online streamingplatform voor dj-sets en visuals, maar ook voor slipmats, een powerbank, radioshow, full moon healing events, en … fast forward naar nu: het toonaangevende label Stroom.

Belangrijk: Ziggy heeft lak aan genres en aan zo’n beetje alles in het algemeen, behalve aan muziek, mensen en de zee – die van Oostende weliswaar, de andere wateren tellen minder mee. Op de dag van dit gesprek is de achttiende release op Stroom net uit. Negen releases per jaar sinds het begin van het label, en volgend jaar wordt de frequentie verdubbeld: voor 2019 staan maar liefst achttien platen op de planning! Pas terug uit Australië en alweer onderweg naar een ander buitenland, vragen we Ziggy hoe het zover is kunnen komen, en wat de toekomst brengt. De pot schaft worst, patatjes en wortels, vakkundig bereid door Victor De Roo, die tijdens het interview zijn pas verschenen Vanderschrick 7” bestellingen tot postpakketten zal maken.

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Stroom lijkt de wereld te veroveren, en zelf ben je net terug van Australië. Heb je nog onvervulde ambities met het label, en als dj?
Ziggy: ​​“Vraag mij niet naar mijn ambities, want ik geloof dat als je een wens doet en die uitspreekt, dan jinx je die. Maar, ik ben er wel groot voorstander van om je dromen te delen met andere mensen, want zij zijn het die je dromen zullen doen uitkomen. Ik draai graag, maar ik heb daar totaal geen ambities mee. Ik wil niet ​per se​ dj zijn; het nachtleven op zich is niets voor mij. Met het label ben ik 200% op de weg die ik wil en ik hoop dat aan te houden.”

Vroeger was dj’en toch net wel je grootste ambitie?
Ziggy: ​​“Natuurlijk wel, uit onzekerheid! (lacht) Maar dat is veranderd sinds ik doorheb dat ik enkel mezelf kan zijn, meer kan ik echt niet. En dat is blijkbaar ook het enige wat de mensen van mij verwachten, dat ik mezelf ben. Versta me niet verkeerd, ik heb wel altijd exact geweten wat ik wou. Met iedere set wil ik een verhaal vertellen; het gaat om dingen uit hun context halen en in een ander kader of een andere sfeer plaatsen. Daar gaat het draaien voor mij om, zowel live als op de radio.”

“Ik wil niet ​per se​ dj zijn; het nachtleven op zich is niets voor mij.”

Had je die attitude in je begindagen als Nosedrip niet al vrij snel?
Ziggy: ​​“Jawel, maar toen was dat anders, het was meer ‘punk’ – bij gebrek aan een beter woord. Soms wist ik dat mensen wat ik draaide niet tof zouden vinden, en dat er waarschijnlijk weer een paar kwaad zouden weglopen. Ik zat toen eerder in een anti-attitude, maar niet opzettelijk. Ik was me wel bewust van de kansen die ik kreeg, maar ik deed er eigenlijk weinig mee. Nu zie ik meer de weg die het uit kan gaan. En dat is: kunnen leven van wat ik doe, mijn eigen job uitvinden en daar gewoon goed in zijn. Momenteel is die job platen uitbrengen, dj’en en radioshows maken. Nu, zoveel jaar later, ben ik veel minder tégen de dingen. Sterker nog, ik geloof keihard in de nieuwe generatie. Dat was indertijd wel anders, moet ik toegeven.”

Is het publiek dat je bereikt dan mee veranderd?
Ziggy: ​​“Ja en neen. Het beeld dat het publiek van iemand kan vormen, is beperkt. Op de een of de andere manier gunnen mensen iemand anders geen absolute vrijheid. Er zijn altijd verwachtingen over hoe je zal spelen. Sommigen vinden dat ik niet dansbaar genoeg speel, terwijl ik op andere momenten zware trance breng voor 500 man, en geeks teleurstel omdat ik die avond geen moeilijke ambient draai. Al moet ik zeggen dat het nu wel makkelijker geworden is om mij te contextualiseren. Vroeger kreeg ik constant de vraag van promotors of ik geen andere mixes online had dan mijn ondansbare ambient radioshows. Ondertussen snappen ze wel dat het heel logisch is om de dansmuziek in de club te spelen en niet op de radio.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Is het die dj-logica die je met het label verder uitbouwt?
Ziggy: ​​“Ik denk het wel. Jaren geleden ontdekte ik bijvoorbeeld Vazz, een eighties postpunk-wavey-modern-klassiek-ambient project uit Glasgow. Toen besefte ik voor het eerst dat muziek die niet als dansbaar beschouwd wordt, toch in de club gespeeld kan worden op peak time. En dat voelde superlogisch aan! Ondertussen hebben we op Stroom een Vazz compilatie uitgebracht; dat was trouwens een samenwerking met de man achter Morbus Gravis, Belgiës meest ondergewaardeerde platenwinkel.”

Radio speelt voor jou duidelijk een heel belangrijke rol. Waar komt die liefde vandaan?
Ziggy:​​ “De essentie is altijd dezelfde: muziek ontdekken en delen. Vanaf mijn eerste echte radioshow voelde het direct heel natuurlijk aan en wist ik dat radioshows ineensteken was wat ik moest doen”

Je Mixcloud heeft meer dan 30.000 volgers. Hoe ben je van een klein station als Villa Bota in Brugge tot bij NTS Radio in Londen geraakt?
Ziggy:​​ “Internet en consistentie. En uiteraard hopelijk ook omdat het een goeie show is. (lacht)

“Dj’en, het label, de radioshows … de essentie is altijd dezelfde: muziek ontdekken en delen.”

Is je manier van radio maken veranderd?
Ziggy:​​ “Nooit. De show wordt nog steeds met dezelfde intentie gemaakt en op hetzelfde moment de wereld ingestuurd.”

Hoe kijk je naar de huidige explosie aan onlineradiostations?
Ziggy:​​ “Onlineradiostations zijn de nieuwe voetbalploegen! Mensen kiezen hun team, en gaan dat helemaal volgen, merchandising inclusief. Op zich is het allemaal positief, alleen vind ik het spijtig dat de meeste dj’s geen radio maken; ze nemen een set op die ze eigenlijk gewoon zien als promomix om bookings te scoren. Voor mij is dat geen radio maken.”

Hoe is de tijdsverdeling tussen het label Stroom en dj Nosedrip momenteel?
Ziggy: ​​“Qua tijd is het label nu alles. Dag in, dag uit. Maar natuurlijk is financieel gezien het dj’en alles. Wat ik verdien met de dj-bookings, maakt de releases op het label mogelijk. Het zijn handjes die elkaar wassen, hoe beter de releases het doen, hoe beter de bookings worden en hoe verder we kunnen gaan. Vroeger vond ik het altijd lame als andere dj’s zeiden dat ik naast dj’en ook moest producen of een label runnen om meer bookings te krijgen. Nu moet ik toegeven dat het inderdaad een enorm verschil gemaakt heeft.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Nochtans staat er op de Stroom releases ‘compiled by Ziggy Devriendt’ en niet ‘compiled by Nosedrip’. Is dat een bewuste keuze?
Ziggy: ​​“Dat is gewoon omdat ik Ziggy Devriendt ben. Het hele Nosedrip verhaal is misschien een beetje uit de hand gelopen. (lacht)

Zoals de trademark smiley die we overal op je zwart-witte Instagram zien terugkeren?
Ziggy:​​ “Eigenlijk is ook dat een uit de hand gelopen grap, ja. Het onherkenbaar in beeld komen is een verlengde van hetzelfde idee dat aan de basis lag van Stroom als online radiostation: geen personen of ego’s centraal plaatsen. Uiteraard is dat met de smiley wel een beetje mislukt omdat het volledig een gimmick geworden is. Maar wel een waarmee ik mijn anonimiteit ergens blijf behouden.”

Sinds kort schuift Stroom steeds meer nieuwe, jonge namen naar voor.
Ziggy: ​​“Zeker! Kijk, A&R’s in de klassieke betekenis van het woord bestaan niet meer. Je merkt het zo vaak aan labels dat ze op zoek zijn naar muziek. Ik vind het een heel foute redenering om angstig rond te gaan zoeken om muziek te vinden om te kunnen releasen. Stroom zal nooit zomaar platen van nieuwe artiesten uitbrengen enkel en alleen om te kunnen blijven releasen. Er zijn genoeg andere labels die dat doen. Het is wel zo dat je momenteel niet ver komt als je niet de juiste mensen kent, want veel labels brengen dus gewoon platen uit van hun vrienden. Aan dat spel wilden wij niet meedoen. Qua nieuwe namen hebben we nu op Stroom Vanderschrick, Jason Kolàr, Annelies Monseré en binnenkort Aponogeton uit, en ik sta 300% achter die artiesten. Met Stroom wou ik eigenlijk een alternatieve belpopgeschiedenis schrijven. Terwijl anderen bezig waren elkaar te overtreffen met obscure exotische muziek, hielden wij ons bezig met onszelf exotisch te maken. Maar het is niet de bedoeling om een obscuur label te zijn; onze platen lijken misschien soms obscuur, maar de distributie gaat de wereld rond. Akkoord, de erfgoed releases verkopen gemakkelijker, maar die artiesten hebben dikwijls al een aanhang en er is nu ook een grote honger naar re-issues. Binnen Stroom zorgt dat er tegelijk ook voor dat bijvoorbeeld Oost-Indische fans van Alain Neffe pakweg de muziek van Annelies Monseré leren kennen.”

“​​Onlineradiostations zijn de nieuwe voetbalploegen! Mensen kiezen hun team, en gaan dat helemaal volgen, merchandising inclusief.”

Omgekeerd ook? Checkt de oude garde van het label de nieuwe namen?
Ziggy: ​​“Dat weet ik niet van iedereen, maar Jan Van Den Broeke, bijvoorbeeld, volgt alles op het label, en hij lijkt fan van de nieuwe artiesten.”

Blijf je in contact met de artiesten?
Ziggy: ​​“Zeker! Het label is vooral een sociaal verhaal voor mij. Het zou mooi zijn als iedereen het gevoel zou hebben deel uit te maken van een onzichtbare scene. Daarom ook dat we zo weinig mogelijk licenties doen via derde partijen die er niets mee te maken hebben. Het is altijd beter om rechtstreeks bij de artiest gaan.”

Hoe kijk je naar de huidige re-issue hype?
Ziggy: ​​“Je ziet tegenwoordig heel veel dingen opnieuw uitgebracht worden zonder meer. Daar geloof ik niet in. Artistiek gezien snap ik niet waarom je bijvoorbeeld een plaat met vijf nummers opnieuw uitbrengt, waarvan je weet dat maar twee ervan de tand des tijds doorstaan hebben. Stroom heeft tot nu toe nog geen enkele echte re-issue uitgebracht; altijd is er een selectie gebeurd en zijn er dingen veranderd – het artwork, de tracklist … Stroom doet geen copy-paste uit het verleden.”

mixcloud.com/nosedrip