Mike-KBL4

Mike Keirsbilck

Consouling — De grote sprong voorwaarts

Consouling, de Gentse platenzaak-annex-label, heeft grootse plannen. Het vehikel van Mike Keirsbilck en zijn lifelong partner en eega Nele Buys is niet enkel een indie-stronghold met een hart voor duistere muziek, maar ook een creatieve hub die zorgt voor prachtige kruisbestuivingen over verschillende disciplines heen. Bij Consouling kan een artiest binnenstappen voor een babbel met een kopje koffie en de deur achter zich dichttrekken met het vooruitzicht op een boeiende samenwerking, een aparte release en een wereldwijde distributie. Mike Keirsbilck vertelt, tussen het stockbeheer door, over de plannen …

“Ik denk dat we op een punt staan waarop Consouling aan het vervellen is. Toen we de winkel openden, hadden we niet meteen een welomlijnd plan. Het moest een platenzaak annex label worden, maar verder? Vandaag rust Consouling op meer dan enkel die twee pijlers. In de loop der jaren kwam er het platform ‘Consouling Agency’ bij, waarmee we bands ondersteunen die in eigen beheer iets uitbrengen. Vijf releases per jaar, dat is het absolute maximum. Aanvankelijk ondersteunden we die bands enkel met persing, maar na een tijdje kwam er een goed uitgebouwd promoluik bij. Voor veel bands was het aanbod van Consouling Agency te veel: niet iedere artiest heeft nood aan een volledige ondersteuning. Hence, ‘Consouling Media’, een luik dat enkel het persen van platen aanbiedt.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Dat is alvast een verandering. Maar er is meer op til: een vernieuwde website.
Mike: “Die komt er eind september. Een absolute noodzaak. Wat je er nu vindt, is maar een schijntje van wat we in huis hebben. De catalogus moest dringend aangevuld, maar daar kruipt ontiegelijk veel tijd in. Mocht ik alle platen uit onze cataloog eigenhandig in de nieuwe database stoppen, dan ben ik drie jaar bezig. De website-update moet de terugvallende platenverkoop in de zomer wat counteren. Met de uitbreiding van de website en vooral de catalogus willen we meer mensen bereiken, ook internationaal.”

Jullie breien nog een extra mouw aan het Consouling-verhaal met ‘Circuits’, een subdivisie die zal focussen op elektronische muziek. Niet meteen een genre dat je zou associëren met de muziek die jullie doorgaans aanbieden …
Mike: “Neen, maar het past wel perfect bij wat we nu doen. Tien jaar geleden had je een boom van kleine labeltjes waar ‘knispermuziek’ en elektronica op verscheen, met Boards of Canada als bekendste exponent. We hebben toen gekozen om daar niet mee aan de slag te gaan. Ondertussen is de wereld van de elektronische muziek veranderd en zijn er talloze artiesten bijgekomen die donkere en duistere elektronica maken, wat perfect aansluit bij onze filosofie. Het is altijd onze visie geweest dat Consouling diverse artiesten in huis mag hebben, zolang er een duidelijke lijn in zit. Je moet het als het ware horen dat het hier is uitgebracht. Vandaar het idee om een ‘merkje’ binnen Consouling te starten waarin we de elektronische muziek onderbrengen.”

“Klanten kopen een object en downloaden de muziek. Waarom focussen we zo hard op die drager?”

“We hebben ondertussen al gepraat met Bert Libeert (Goose, red.) en dat was echt een zeer aangenaam contact. Een van de eerste namen op Circuits wordt Fär, met Tim De Gieter en Ann-Sofie De Meyer. Donker, duister, dreigend, en op plaat zuivere elektronica. Dat heeft het Circuits-verhaal in een stroomversnelling gebracht. Een andere band die ons daartoe geïnspireerd heeft, is paper hats, van wie ik de eerste ep dagenlang op repeat beluisterd heb. Maar wat moesten we ermee? Voor Consouling was het té elektronisch. Toen hebben we er een Consouling Agency project van gemaakt, zodat we het wel konden ondersteunen. En zo was het zaadje geplant. We hebben nieuwe krijtlijnen gezet, en toen kwamen Fär, Bert Libeert en nu ook nog nieuw werk van Barst. Circuits is alive.”

Consouling Media: spijkers met koppen

Niet voor één gat te vangen, Consouling. Ook niet in de manier waarop ze hun releases op de mensheid loslaten. Met Consouling Media wil Consouling releases anders gaan aanpakken.

© Koen Bauters
© Koen Bauters

“De laatste jaren zie je een tendens om muziek steeds vaker enkel digitaal uit te brengen. Spotify, Deezer, Tidal en consorten hebben heel de digitale muziekmarkt ingepalmd, en de majors bepalen zowat de hele inhoud ervan. Independent labels mogen onderling nog uitvechten wie de kruimeltjes krijgt, wat enorm veel energie kost. Je raakt als indieband niet zomaar in een of andere playlist. Los van het digitale verhaal blijft er uiteraard een hele wereld aan echte dragers, maar aangezien niet alle muziek op cd, vinyl of tape hoeft uit te komen, wilden we dat verhaal voor een stuk herschrijven. We zien veel klanten bijvoorbeeld een tape kopen zonder dat ze die ooit zullen afspelen. Ze kopen een object en downloaden de muziek. Dat is niet duurzaam. Waarom focussen we zo hard op die drager? Toen Vonnis hun nieuwe ep wou releasen, vroegen we waarom ze dat precies op tape wilden. Een cassetje zou wel bij hun fans terechtkomen, maar het zou nooit gedraaid worden. En toen kwam het idee om enkel digitaal te releasen, maar er wel een object aan te koppelen: een doosje met spijkers, in een mooie vormgeving met een downloadcode.”

En dan moeten we het nog even hebben over de op stapel staande release van Amenra. ‘Mass VI’ staat in de steigers. Ook daar hebben jullie een aandeel in.
Mike: “‘Mass VI’ zal uitkomen op Neurot Recordings, het Amerikaans label van Amenra. Omdat de Europese release er ietwat anders zal uitzien, gaat Amenra in zee met Consouling. We treden op als distribiteur, volgen de productie op … Voor Amenra mag het ook allemaal wat meer zijn, zowel qua aanpak als esthetiek. Er bestaat tussen ons en hen al jaren een innige band.”

“Wat een avondje uit moest worden, mondde uit in een prachtige samenwerking en een release, met een uitverkochte eerste lp.”

Nog andere bands naar wie het uitkijken wordt?
Mike: “Jazeker! IIVII, bijvoorbeeld, het soloproject van Josh Graham (lid van Neurosis en stichtend lid van onder andere Red Sparowes, Storm Of Light en Battle Of Mice, red.). Zeer ambient, met tapeloops, synths … We hebben twee jaar geleden zijn debuutplaat uitgebracht. Dat bougeerde wel, maar heeft geen potten gebroken. Ondertussen is de soundtrack van de serie ‘Stranger Things’ een enorm succes geworden, met als gevolg dat bands als Pertubator, S U R V I V E etc. veel aandacht gekregen hebben. IIVII sluit daar bij perfect aan en de aandacht is navenant.”

“Een andere band is Barst, een soloproject van Bart De Smet, waar Nele en ik grote fan van geworden zijn na een huiskamerconcert bij hem thuis. Wat een avondje uit moest worden, mondde uit in een prachtige samenwerking en een release, met een uitverkochte eerste lp. Leuk verhaal toch, ook live, omdat een concert van Barst nooit hetzelfde is. Plaat en uitvoering zijn twee totaal verschillende dingen, wat door de fans en het publiek altijd enorm gewaardeerd wordt.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Tot slot: we hoorden dat jullie ook logistiek versterking zoeken. Klopt dat?
Mike: “Ja, we zijn aan het kijken of we het maken van pakjes en het versturen van platen en cd’s niet kunnen uitbesteden. We verliezen daar vandaag uren tijd mee. Enerzijds is het goed dat we er zoveel tijd aan moeten spenderen, omdat het betekent dat de zaken wel goed lopen. Anderzijds zouden we die tijd graag anders besteden, in wat er zich achter de schermen afspeelt. We weten nu al dat ‘Mass VI’ een bom zal zijn. We kunnen alle Consouling-vrienden vragen om te komen helpen met het maken van pakjes, maar dat zal veel tijd en energie kosten. We willen eens nagaan wie dat van ons kan overnemen. We zien verder boeiende partnerships met labels als het Amerikaanse Cryo Chamber, Utech Records, het Engelse Gizeh en het Belgische Hypertension. We willen hun bands ook hier vlot verkrijgbaar maken.”

consouling.be