Mathias-Kerckhof-en-Tijs-Vandenbroucke-KBL2

Mathias Kerckhof & Tijs Vandenbroucke

Nasty Mondays

Think big or sail home! Nasty Mondays (“Iedereen is stikkapot op maandag.”) profileert zich niet langer in Club 69, maar met een uiteenlopende waaier aan concepten als Kozzmozz, Age Of Love, Star Warz, Retro Acid, Hindu Nights, City Queens, Funky Fabric, Cargo, Cirque Magique … houdt het Gentse partyplatform het vizier nog altijd bijzonder breed. Managing directors Mathias Kerckhof en Tijs Vandenbroucke zijn geboren ondernemers die geen geheim maken van hun ambitie, daadkracht en wilde plannen. The Ark, een elektronisch muziekevent op zee, is zelfs een groots opgezet Europees verhaal.

Eerst nog even terug naar het prille begin. Mathias Kerckhof organiseerde sinds 1995 in ware pioniersstijl en op eigen kracht feestjes in Gent. Kozzmozz – samen met z’n toenmalige partner Leo Bruynoghe aka DJ Kozz – was zijn eerste stap als organisator in het Gentse nachtleven.

Mathias: “Toen ik in Brussel klank en licht studeerde, heb ik tijdens de weekends ook menig uur in de Fuse gesleten. Ik vond het fantastisch om in die sfeer ondergedompeld te worden. Het inspireerde me. Zelf feestjes organiseren: dat wou ik doen. In Gent was er op dat moment niets. Iedereen ging in die tijd uit naar Café d’Anvers in Antwerpen of de Fuse. Die hard feesters kwamen niet aan hun trekken in Gent. Dan zijn we maar op avontuur gegaan door zelf op een unieke manier een feest te organiseren op een boot in Gent. We ontwierpen zelf onze affiches en met Kozzmozz hadden we al snel een tot de verbeelding sprekende naam. Universeel, tijdloos, de ruimte … die sfeer. En we waren vertrokken. Het eerste feestje was er meteen bonk op. De boot zat stampvol. Daarna hebben we een tweede Kozzmozz-party met twee boten georganiseerd.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

“Nu kan je je dat niet meer voorstellen. Alles is tegenwoordig meer georganiseerd en gestructureerd. Vroeger was het eerder: we gaan ervoor en zien wel waar we belanden. We hadden nul komma nul businessplan. We hebben heel veel gewonnen maar ook veel verloren in die periode.”

“Geschikte locaties vinden was niet zo eenvoudig. Zo hadden we de Amerikaanse technoproducer Kenny Larkin geboekt voor een evenement op het gemeenteplein van Ledeberg. Een week op voorhand kregen we echter te horen dat het event niet mocht plaatsvinden. Als noodoplossing zijn we dan uitgeweken naar Vooruit. Kunstencentrum Vooruit was toen nog een bastion van de concertorganisatoren Live Nation en On The Rocks. Daar raakte je niet snel binnen. Gelukkig kenden mijn vader (Johan Kerckhof, manager van Raymond Van Het Groenewoud, red.) en Rik Vandecaveye, één van dé pioniers van Vooruit, elkaar goed. Anders was er geen sprake geweest van een feestje met Kenny Larkin. Je moet je voorstellen: we hadden net onze eerste Amerikaanse act geboekt. We lieten hem invliegen. Alles was betaald op voorhand. Vandaag zou ik daar ook nog op stressen maar het is toch anders. Ik was toen negentien jaar.”

“Via de feesten in Vooruit zijn we aan een parcours begonnen dat ons vervolgens naar ’t Kuipke bracht. Daar werkten we altijd met verschillende zalen waarin andere muziek aan bod kwam: drum & bass, techno, house. Op die manier zijn nadien de sub-events ontstaan. Het moederschip Kozzmozz was lange tijd een groot evenement met veel verschillende muziekgenres maar tegenwoordig zijn we in allerlei nichemarkten aan het werken. Dat is historisch zo gegroeid. Op een bepaald moment was het niet meer haalbaar om Kozzmozz in ’t Kuipke te organiseren. Kozzmozz was huge. We kregen 5.000 à 7.000 bezoekers over de vloer. De buurt kwam wat in opstand en de uitbater van het gebouw liep zelfs een veroordeling op voor geluidsoverlast. We konden daar niet blijven. Een andere geschikte locatie was er niet in Gent. Flanders Expo was al geclaimd door een andere partij en genoot mijn voorkeur niet. Noodgedwongen zijn we de muziekgenres dan gaan opsplitsen om verschillende kleinere feesten te kunnen organiseren.”

“Samen sterk met de juiste mensen: daar geloven we heel erg in.”

“Zo’n negen jaar geleden heb ik Tijs ontmoet. Na wat vallen en opstaan was er de nood om de krachten te bundelen. Tijs en ik zijn er samen ingevlogen om alles uit te bouwen en organisch te laten groeien.”

Tijs: “Ik werkte sinds 1997 in de horeca in Flanders Expo. Ik was de leverancier van horecapersoneel en was verantwoordelijk voor de catering tijdens de evenementen van Make It Happen en On The Rocks. Daardoor had ik een goed contact met die concertpromotoren. In die periode was ik ook betrokken bij Galgrock, een gratis minifestival in Gent centrum en iets later bij Kinky People, met o.a. Bart Van Neste aka Red D. Kort erna ben ik zelf gestart met een eigen concept: Rendez-Fou, in de Vlaamse Opera in Gent, wat direct een groot succes was.”

“Met Star Warz, Kozzmozz en Beats Of Love mikte Mathias eerder op de niche van drum & bass, techno en elektro. Op een bepaald moment heb ik gezegd: ‘Kom, laat ons met elkaar in zee gaan.’ De plakker die ik ken, kan net zo goed ingezet worden voor de andere feesten. Net als het barpersoneel. Optimalisatie, zeg maar.”

Mathias: “De overname van Pop Life was ons eerste echte wapenfeit onder een nieuwe entiteit: Nasty Mondays. Zo is de firma ontstaan. Met als bedoeling een platform te zijn voor verschillende muziekevenementen die we in eigen beheer organiseren. Daarnaast werken we ook samen met veel partners. Voor Age Of Love zijn dat bijvoorbeeld DJ Quincy en Nik Vandenberghe en Gerald Claes van Charlatan. Jurgen Vanhessche alias One87 is de promotor van Star Warz en Peter Verbeke is de bezieler van Hindu Nights. Samen sterk met de juiste mensen: daar geloven we heel erg in.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

 “Elk concept is een apart event met een specifiek verhaal qua community, doelpubliek, niche en artwork. Onze structuur bestaat erin dat elke medewerker zijn eigen poule van projecten heeft die hij of zij verder uitbouwt. Tijs en ik adviseren, ondersteunen en helpen bij de promotie en de zoektocht naar sponsors. We werken samen met jonge dynamische mensen en met onze bookers houden we de vinger aan de pols.”

Tijs: “Er komt wel meer planning bij kijken dan vroeger. De wereld is veel groter geworden. Artiesten vliegen vandaag naar Amerika en reizen morgen door naar Azië om drie dagen later terug in Europa te zijn. Hun afzetmarkt is veel groter geworden waardoor de fees gestegen zijn. Een club in Hongkong met een capaciteit van 2.000 mensen kan meer betalen dan wij die 1.000 tickets verkopen voor een event in Vooruit. Los van gages is alles overigens duurder geworden. Dat is vandaag de problematiek.”

Mathias: “In het rock-’n-rollverhaal is dat enigszins anders. We steken evenveel voorbereiding in Hindu Nights en Funky Fabrik maar de artistieke kost van die concepten ligt veel lager. In de elektronicasector moet je veel verder vooruitplannen en dan nog is er geen zekerheid dat je een artiest kan strikken. De markt is zo groot geworden en België is een klein landje waar veel organisatoren dezelfde artiest willen boeken. Er is een beetje wildgroei maar dat is niet onlogisch. We mogen er wel prat op gaan dat we heel vaak dj’s voor het eerst in België geplaatst hebben. First Time In Belgium is lange tijd ons handelsmerk geweest. Het was heel tof dat we dat konden doen …”

Tijs: “… maar je kan er niet op teren. Een agent of een booker beslist wie waar draait. En het is opbod in heel veel gevallen.”

Mathias: “Daarom investeren we ook in jonge talenten en blijven we inzetten op nieuwe sounds.”

“De merknaam en de credibiliteit zijn er, we zijn de goede, nieuwe stromingen blijven volgen en we zijn niet de commerciële weg ingeslagen.”

Tijs: “We hebben de juiste keuze gemaakt om altijd te vernieuwen maar nooit onze basis te verloochenen. Drum & bass hebben we bijvoorbeeld altijd netjes en consequent opgevolgd. We zijn ook meteen op dubstep gesprongen. Het genre is heel snel groot geworden om daarna tegen de verwachting in als een pudding compleet in elkaar te stuiken. Dat was ongezien. Maar je moet rekening houden met dat soort zaken.”

Mathias: “Daarom zoeken we samen met ons team en onze bookers altijd naar een evenwicht. Een eigen koers uitstippelen is belangrijk. Met Kozzmozz hebben we al meer dan drie generaties overleefd. 23 jaar aan de top staan is echter niet mogelijk. Ik zou liever zeggen van wel, maar dat bestaat niet. In deze business combineer je topjaren met moeilijke jaren. Tien jaar geleden stonden we op een punt waarbij ik dacht: moeten we hier wel mee verder gaan? Is het sop de kool nog waard?”

Tijs: “Drum & bass heeft ons toen gered.”

Mathias: “Ik blijf erbij: je moet volharden. Dat is de reden waarom Kozzmozz nog altijd bestaat. We zijn er, samen met de bookers en alle creatievelingen in ons team, voor blijven gaan. De merknaam en de credibiliteit zijn er, we zijn de goede, nieuwe stromingen blijven volgen en we zijn niet de commerciële weg ingeslagen. Dat geldt voor al onze concepten.”

Tijs: “Events voor 200 à 300 mensen organiseren we wel niet langer. Dat lukt gewoon niet meer omdat we nu eenmaal een te zware vaste kost hebben. Vrienden die een vzw oprichten om iets te organiseren: dat vinden we natuurlijk een goed gegeven. Zo kan je opbouwen. En zodra hun event groter wordt en ze willen professionaliseren, komen wij in the picture omdat we iets naar een next level kunnen brengen.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Mathias: “Age Of Love is daar een goed voorbeeld van. Op een correcte manier bepalen we dan een verdeelsleutel die voor alle partijen goed aanvoelt. Wij hebben de structuur en de juiste mensen. Nasty Mondays is een geoliede machine die tegen een stootje kan en met alles in regel is.”

Tijs: “We zijn geen cowboys.”

Mathias: “Natuurlijk is er de nodige rock-’n-roll en zijn we niet vies van kwajongensstreken. Dat moet ook zo blijven. Maar we worden geapprecieerd en we komen na wat we beloven. Dat is belangrijk. We krijgen veel controles van allerlei instanties. Meer en meer, eigenlijk. Gent is best streng op dat gebied. Dat zie ik als een goede leerschool. Ik heb altijd gezegd: als je events in Gent kan organiseren, kan je overal in België evenementen op poten zetten.”

“Hoe we omgaan met de concurrentie van Kompass Klub? Er is een extra speler op de markt in Gent. Ik denk dat iedereen zijn eigen parcours bewandelt. Wij doen ons ding en zij zijn ook met veel zaken bezig. Dat clasht soms eens. Het is wat het is. Ik denk dat we er verder weinig rekening mee mogen houden.”

Tijs: “We moeten uitgaan van onze sterkte en naar ons eigen verhaal kijken in plaats van te focussen op wat iemand anders doet. Ik denk dat Kompass Klub het ook niet altijd even gemakkelijk heeft. In deze business lijkt het soms allemaal mooier dan het in werkelijkheid is.”

Mathias: “Niet op maandag – want iedereen is stikkapot op Nasty Monday – maar op dinsdag hebben we een vaste interne meeting waarbij we alles evalueren met al onze medewerkers. Waar staan we? Waar willen we heen? Wat moet beter?”

“Elk feestje kan het laatste zijn. Je bent maar zo goed als je laatste evenement.”

Tijs: “Ik zeg het wel vaker: elk feestje kan het laatste zijn. Je bent maar zo goed als je laatste evenement. Er zijn veel factoren die een avond kunnen beïnvloeden maar hoe meer je structureert en plant, hoe minder er iets mis kan lopen. Met Nasty Mondays scheppen we een kader waarbij elk feest, ongeacht het genre, goed kan verlopen.”

Mathias: “Kwaliteit bieden is heel belangrijk. Toplicht en topgeluid: daar willen we voor staan. Daar besparen we dan ook niet op. Risico’s durven nemen en blijven investeren: dat is ons motto.”

Tijs: “Het voordeel is dat er dankzij onze portfolio met een breed gamma aan concepten al eens een mindere avond mag tussen zitten. Hopelijk zetten we dat dan een andere keer recht met een meer geslaagd event. We trekken niet zomaar de stekker uit een concept als het eens wat minder gaat. Panikeren doen we sowieso niet.”

Mathias: “We evalueren alles op jaarbasis. Na de zomer kondigen we aan dat we een concept waar we in het verleden met spijt in het hart afscheid van hebben genomen nieuw leven gaan inblazen. We hebben er destijds acht keer onze broek aan gescheurd. Maar het is een mooie merknaam. Nu is het moment aangebroken om het concept uit het vriesvak te halen. Dat vind ik echt cool. Het is geen dubstep-event, nee. (lacht)

“Opportuniteiten zien is voor ons heel belangrijk. In september organiseren we in de havenomgeving van Gent het nieuwe festival Cargo. We hebben ons ook geëngageerd in het concept Cirque Magique. En The Ark is een heel groot verhaal op zich.”

Tijs: “Vier dagen lang charteren we een van de grootste cruiseschepen ter wereld en varen we van Barcelona naar Marseille en vervolgens van Marseille naar Ibiza. The Ark is een elektronisch muziekevent met zeven podia (met o.a. Boys Noize, Sven Väth en 2manydjs op de affiche, red.). Aan boord is er ruimte voor 4.000 mensen. Het is een Europees verhaal. Dankzij de uitgebreide internationale campagne hebben we in meer dan 20 landen tickets verkocht. Het is bon ton om het te zeggen maar The Ark is echt wel een experience. Een pure belevenis. Zowel met Cirque Magique als met The Ark willen we een goede feestsetting creëren waarbij je een uniek moment beleeft dat je levenslang zal bijblijven. Denken we groots? Think big or sail home.

nastymondays.be


Nasty Mondays concepten

A Night With • Age Of Love • Beats Of Love • Cargo • Cirque Magique • City Queens • Date With The Night • Extreme Reunion • Funky Fabric • Hindu Nights • History Of Trance • Klankfest • Kozzmozz • Peep • Poplife • Remember The Past • Retro Acid • Star Warz • The Ark • The Greatest Switch • The Sound Of Belgium • Thrillers • Utopia Nye