Bestov-KBL1

Lut Hendrix & Sam Muyllaert

BESTOV bookings & management

Bestov weet wat te doen in 2016. In februari verscheen het nieuwe album van Blackie & The Oohoos, in het najaar is er een verse worp van Dans Dans en Bestov bereidt ook de release voor van een nieuwe plaat van Lyenn. Best veel engagementen voor een klein Antwerps managementbureau dat zonder arty of hipster te willen zijn een smaakvolle voorliefde heeft voor muziek met een artistiek karakter. De workload is sinds de oprichting van het kantoor acht jaar geleden aanzienlijk toegenomen maar Lut Hendrix en assistent Sam Muyllaert laten tijdens hun eerste gezamenlijke interview weten dat ze met veel passie blijven werken op hun bands. Of om het met hun eigen woorden te zeggen: “Intensief en in de diepte”. 

Lut (boekingen, management, boekhouding): “Ik ben altijd een muziekliefhebber geweest. Beroepsmatig is muziek echter een verhaal dat nog maar acht jaar geleden is begonnen. Alles valt samen met Bestov. In de beginperiode boekte ik, naast de huidige bands, groepen als In-Kata, The Valerie Solanas, Work en Lo-an. Na een jaar puur boekingen kreeg ik van Blackie & The Oohoos, Flying Horseman en Dans Dans de vraag om ook hun management te verzorgen. Later heb ik dan besloten om enkel nog de combinatie boekingen én management te doen. Niet het een of het ander. Naast Flying Horseman, Dans Dans en Blackie & The Oohoos hebben nadien ook nog Strand en recent Lyenn, in co-management met Gentlemanagement, de Bestov rangen vervoegd.”

“De inkomsten van Bestov volstonden net om onze vaste kosten te dragen. Tot september 2014 deed ik alles op vrijwillige basis. Ik had een restaurant maar was er in de loop der jaren in geslaagd minder en minder in de zaak te staan. Op die manier kwam er meer tijd vrij om me met Bestov bezig te houden. Een belangrijke stap in onze groei was de goedkeuring van projectsubsidies. Door de toegenomen workload besloot ik een nieuwe kracht aan te werven. Ik had immers zelf nog de inkomsten uit mijn restaurant. Sinds de zomer van 2013 is Sam deeltijds in dienst.”

“Ondertussen is het restaurant verkocht en daar ben ik blij om. De combinatie van deze twee intensieve jobs was echt te zwaar geworden. Ik kan me nu voltijds op Bestov concentreren en Sam deeltijds. Bestov is nu structureel gesubsidieerd tot eind 2016 en heeft een aanvraag ingediend voor de volgende subsidieronde.”

Sam (productie, communicatie, administratie): “Daarvoor werkte ik in een marketingbedrijf. Dat was te veel geworden. Ik wou echt iets anders. Ik kon me niet meer vereenzelvigen met de principes van de firma. Toen ik weet had van de vacature bij Bestov, ben ik daar meteen op gesprongen. Bert Dockx is een jeugdvriend van me. Ik volgde Flying Horseman en Dans Dans al een tijdje. Zelf heb ik ook een muzikale achtergrond. Op mijn veertiende speelde ik bij Stifled Cries, een bandje dat een plaat heeft uitgebracht op Conspiracy Records. Ik heb ook getoerd met de punkgroep The Heartaches. Die ervaringen speelden ook mee in mijn beslissing om te solliciteren bij Bestov.”

Lut Hendrix © Koen Bauters
Lut Hendrix © Koen Bauters

Zonder afbreuk te willen doen aan jullie roster: Bert Dockx lijkt me de centrale figuur te zijn van Bestov. Hij speelt bij Dans Dans, Flying Horseman en Strand.
Lut: “We hebben inderdaad een intensieve samenwerking met Bert. Doorheen de jaren hebben we samen iets heel sterks opgebouwd. We hebben beiden hard gewerkt om dit te realiseren. Strand is zijn soloproject maar Dans Dans is niet enkel het project van Bert: de drie muzikanten hebben artistiek evenveel inbreng en ook Flying Horseman evolueert steeds meer in die richting.

Sam: “Het werkt langs twee kanten. We zijn wederzijds loyaal. Dat heeft tot dusver altijd goede resultaten opgeleverd. Ik zie geen reden om dat te veranderen in de toekomst. De groepen zijn ook ontzettend productief en leveren telkens kwaliteit af.”

Lut: “We werken momenteel met een releatief kleine groep artiesten. De muzikanten van Blackie & the Oohoos spelen ook allen bij Flying Horseman en Lyenn is de bassist van Dans Dans, maar de groepen zelf zijn geheel op zich staande projecten die elk een andere benadering vereisen. Die diversiteit is heel fijn. Bij Strand zetten we bijvoorbeeld vooral in op het kleine Nederlandstalige literatuur- en poëziecircuit en Dans Dans kunnen we zowel in het alternatieve rock- als in het jazzcircuit plaatsen.”

Vijf sterren van Focus Knack, een lyrische review in Humo, de cover van de RifRaf: de geschreven pers kon ‘Night Is Long’ van Flying Horseman absoluut smaken vorig jaar.
Sam: “Het doet enorm deugd om te merken dat de groep meer en meer erkenning krijgt.”

Lut: “Zeker! Dankzij hun ijzersterke livereputatie en hun hoge productiviteit hebben ze langzaamaan een stevige plaats verworven in het alternatieve circuit, niet evident om dat te realiseren zonder airplay”.

Sam: “We zijn er heilig van overtuigd dat hun publieksbereik nog stevig kan toenemen. Flying Horseman is er muzikaal sterk genoeg voor.”

Lut: “Zolang er geen airplay is, moet je het verhaal van onderuit blijven opbouwen door live sterk te zijn, door veel te spelen, door sociale media ten volle te benutten, door goede supports te doen zoals bijvoorbeeld onlangs voor Balthazar in Vorst …”

“Zolang er geen airplay is, moet je het verhaal van onderuit blijven opbouwen door live sterk te zijn, veel te spelen, sociale media ten volle te benutten, goede supports te doen …”

Zien jullie een stop op de groei van Bestov?
Lut: “Kwaliteit primeert sowieso boven kwantiteit. En we werken nu al superhard; we kloppen beiden enorm veel uren.”

Sam: “We zouden veel baat hebben bij een extra deeltijdse kracht voor het administratieve luik.”

Lut: “Dan kan Sam puur de productie en promotie opvolgen en kan ik me nog meer op management en boekingen toeleggen. Dat geeft ons meer ademruimte en tijd om verder op het buitenland in te zetten.”

Sam: “Inderdaad, we willen de status die onze groepen hier hebben ook in het buitenland bereiken.”

Lut: “In Nederland werken we bijvoorbeeld samen met Marije van Lexicon Bookings. Een superstraffe dame die het heel goed doet. Die samenwerking loont. We hebben meer en meer partners in andere landen maar het blijft toch moeilijk, die buitenlandse verhalen.”

Sam: “Het is niet simpel om een groep als Flying Horseman, die het in Vlaanderen zo goed doet, in het buitenland verkocht te krijgen. Daar schrik ik echt van. Een band die de AB Club, twee keer Het Bos en bijna De Handelsbeurs heeft uitverkocht, zou toch iets moeten kunnen betekenen in pakweg Duitsland en Frankrijk, waar een bloeiende muziekscene is. Maar dat blijkt zo moeilijk en hard te zijn.”

Wat kan daar de oorzaak van zijn?
Lut: “Het onbekend-is-onbemind-verhaal, hé. De kip en het ei ook. Potentiële buitenlandse boekers vragen logischerwijze naar het plan op promotievlak en daar ontbreken de financiële middelen helaas dikwijls voor. Daarnaast zijn onze muzikanten ook niet meer superjong. De huurt dient betaald te worden, de kinderen opgevangen. Om in hun levensonderhoud te voorzien, spelen de meeste van hen in vele andere bands en/of hebben ze een job. Dat kan niet zo makkelijk opzij gezet worden om in het buitenland te touren, zeker als je weet dat zulke tournees meestal nuloperaties zijn, met weinig of geen gage voor de artiesten. Maar we blijven zoeken naar mogelijkheden om op het buitenland in te zetten. Moedeloos worden we daar niet van. Integendeel: we blijven knokken. Tegenover de beginjaren hebben we nu meer nood aan structuur en langetermijnplanning. De agenda’s voor bijvoorbeeld repetities en opnames worden maanden op voorhand vastgelegd. Last minute verhalen zijn steeds minder aan de orde.”

Sam: “We zijn afhankelijk van die drukke agenda’s van de groepen waar we mee werken. Het is niet anders. Het betekent soms dat we mooie kansen moeten laten liggen. Anderzijds, als er zich plots een mooie supportgelegenheid voordoet, zoals onlangs met drie concerten voor Baltahzar, doen we toch al het mogelijke om dit te realiseren. Als je op zo’n momenten kort op de bal moet spelen en de band bijeen moet zien te krijgen, zit je middenin de rock-’n-roll. Maar goed, het is gelukt.”

Sam Muyllaert © Koen Bauters
Sam Muyllaert © Koen Bauters

Wat is de sterkte van het verhaal van Bestov?
Lut: “We hebben doorheen de jaren bewezen dat we de groei van de groepen goed hebben ondersteund, denk ik. We zijn samen met de groepen gegroeid van een kleine onbekende nieuwkomer naar een professionele speler in een nichemarkt. We hebben vijf, zes jaar moeten opbouwen en nu begint het vele werk in eigen land eindelijk wat te lonen. Ik denk dat we tot nu toe al een mooi verhaal hebben geschreven.”

Sam: “En we blijven groeien. Dat merken we aan de workload. Ik denk niet dat we hadden kunnen inschatten dat Bestov zo’n proporties zou aannemen.”

Lut: “Het is een vicieuze cirkel, hé. Sinds ik het restaurant niet meer heb, kan ik nog veel meer tijd in Bestov steken waardoor er weer extra werk ontstaat. We kiezen bewust voor een klein roster en werken hier heel intensief mee samen, in de diepte, met het oog op een meerjarenplan. Vijf groepen, met daarnaast ook de zakelijke begeleiding van de zijprojecten van Bert Dockx in de film- en theaterwereld … We krijgen veel aanvragen van bands en beluisteren alle muziek die ons toegestuurd wordt, maar momenteel zie ik niet hoe we een nieuwe band op een kwaliteitsvolle manier kunnen begeleiden.”

Sam: “We zijn heel kritisch. Desondanks ontbreekt het ons niet aan de goesting om een jonge band van nul af aan mee op te bouwen, dat hebben we al regelmatig tegen elkaar gezegd. Gezien de huidige workload is het helaas niet mogelijk. We zouden in onze eigen voet schieten. Maar wie weet, met extra werkkracht is er misschien terug ruimte.”

Lut: “Het feit dat we samen met onze groepen zijn gegroeid, is het unieke aan Bestov. We hebben een heel hechte samenwerking met onze bands. Ik vind het heel belangrijk dat de groepen zelf ook hard werken. Op die manier voeden we elkaar. Van in het begin ga ik ook mee naar veel optredens en sta ik de band onderweg bij op alle vlak. Die optredens geven me energie. Bovendien wordt er onderweg en tijdens het vele wachten in de backstage veel besproken. Zeer handig want met die drukke agenda’s is vergaderingen vastleggen niet altijd evident.”

“We zijn samen met de groepen gegroeid van een kleine onbekende nieuwkomer naar een professionele speler in een nichemarkt.”

Zijn er zaken waar jullie niet in tussen komen?
Lut: “We moeien ons niet met de artistieke eigenheid van onze artiesten. Ze kunnen wel altijd rekenen op onze feedback.”

Sam: “Op verschillende vlakken: album, live, setlist, artwork …”

Lut: “We hebben wel al honderd keer aan Bert en Loes (één van de twee zangeressen van Blackie & The Oohoos en bandlid van Flying Horseman, red.) gevraagd: schrijf nou eens die hit. (lacht) Nee, we zijn de grootste fans van onze groepen. Van alle vijf. Wij waken er over dat hun muziek live in de juiste context geplaatst wordt, in de clubs en de op ‘juiste’ festivals. We willen niet dat de muziek van onze groepen verloren gaat voor een babbelend en feestend publiek.”

Sam: “We weten op welke festivals we moeten mikken. Het is ook fijn om te merken dat het publiek voor het totaalpakket en niet voor één bepaald nummer komt.” 

Lut: “Lyenn en Strand hebben nood aan een intiemer kader maar Flying Horseman en Blackie & The Oohoos hebben al een stevigere festivalset.”

Sam: “En Dans Dans kan de boel wel in brand zetten.”

Lut: “Dans Dans heeft vorig jaar Cactus geopend. Iedereen was meteen wakker!”

bestov.be