LTGL-KBL5

LTGL

“Quantity leads to quality.”

LTGL, voluit “Living The Good Life”, is een 19-jarige producer afkomstig uit Hasselt die dankzij zijn opvallend volwassen producties bezig is aan een opmars in binnen- en buitenland. Zijn future-hiphop sounds vonden support bij ronkende namen als Gilles Peterson, The Gaslamp Killer en Flume, en recent werd hij opgepikt door het Leuvense Tangram label voor zijn debuut-ep ‘Mountain Peaks And Temple Shields’. De man die schuilgaat achter dit project heet Ashley Morgan, en tot ons genoegen bleek hij meer dan gewillig om enkele sluiers op te lichten omtrent zijn productieproces.

Op welk ogenblik had je door dat het producersbestaan iets voor jou was?
Ashley: “Er is nooit echt een moment geweest waar ik dacht ‘oké, nu ga ik muziek maken.’ Dat gegeven is eerder onbewust mijn leven binnengeslopen. Ik weet bijvoorbeeld nog wel dat de eerste paar nummers van de band CHON en het hele album ‘Butter’ van Hudson Mohawke een grote impact hebben gehad op mijn muzieksmaak.”

Wat vond je zo interessant aan hun geluid?
Ashley: “De speelsheid. Het is muziek die gewoon flagrant alle regeltjes overboord gooit maar er toch in slaagt om fantastisch te klinken. Wat ze allemaal ook een beetje gemeen hebben is een zekere videogame-vibe, dat vond ik meteen wel iets hebben.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Hoe heb jij jouw eigen sound gevonden?
Ashley: “Door te stelen. Ik neem onbewust ideeën van overal en gooi het allemaal op een hoopje. Uiteindelijk is inspiratie opdoen gewoon een eufemisme voor stelen, vind ik. Let wel: ik heb er niks op tegen mits je genoeg verschillende invloeden combineert. Als je één iemands stijl kopieert, dan ga je nooit je eigenheid vinden. Het is pas wanneer je pakweg vijf verschillende elementen van verschillende invalshoeken samenbrengt dat je kan spreken van een origineel idee.”

Hoe ben je bij Tangram Records terecht gekomen?
Ashley: “Uit het niets stuurden ze me een berichtje via Soundcloud. Een tijdje later hielden ze een label night in Hasselt waar ik ook aanwezig was, en ik was meteen verkocht. Rond die periode kende ik ook helemaal niemand die naar dezelfde muziek luisterde als ik, dus toen ik daar heel de avond Samiyam en consorten hoorde, dacht ik ‘yup, hier moet ik zijn’. (lacht)

Wat is volgens jou de reden dat producers steeds jonger en meer technisch onderlegd worden?
Ashley: “Dat heeft volgens mij te maken met het internet. Er is tegenwoordig zo veel informatie voorhanden die ook heel makkelijk te verkrijgen is. Vroeger moesten producers het redden met wat ze van hun vrienden konden leren of eventueel door gespecialiseerde magazines uit te pluizen. Wij hebben geluk. De jeugd van vandaag krijgt ook op steeds jongere leeftijd een laptop en een internetverbinding, en meer heb je tegenwoordig niet nodig om te leren producen.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Wacht je als producer tot de inspiratie toeslaat of ga je er op een meer gedisciplineerde manier mee om?
Ashley: “Ik probeer een zekere vorm van discipline aan te wenden, maar als het niet lukt, dan lukt het nu eenmaal niet. Op zo’n moment heeft het volgens mij geen zin om de zaken te forceren, ook al zou ik liever 24/7 met muziek bezig zijn. Wanneer ik geen inspiratie heb, betekent dat meestal dat ik nood heb aan wat sociaal contact of dat ik eerst andere zaken in orde moet brengen. Ik kan echt geen muziek maken als ik te veel aan mijn hoofd heb. Ik volg geen vast stramien, ik ben geen routineuze kerel.”

Hoe begin je meestal aan een track?
Ashley: “Telkens ik naar een lege project file zit te staren voel ik me steeds weer een beginner. De laatste tijd probeer ik zo snel mogelijk te producen zonder er te veel bij na te denken. Eerst zorgen dat er wat geluid uit de speakers knalt, ook al is het dan nog heel abstract. Als ik in een te vroeg stadium al ideeën begin af te keuren, omdat ze naar mijn standaarden niet goed genoeg zijn, dan geraak ik gewoon geen meter vooruit.”

“Inspiratie opdoen is gewoon een eufemisme voor stelen, vind ik. Let wel: ik heb er niks op tegen mits je genoeg verschillende invloeden combineert.”

Werk je strictly in the box (enkel op je computer) of gebruik je ook outboard gear?
Ashley: “Ik werk inderdaad enkel en alleen met m’n laptop, afgezien van mijn elektrische gitaar, als je dat als outboard gear kan beschouwen.”

Gebruik je vooral samples of synths, of een combinatie van beiden?
Ashley: “Ik heb nooit echt veel samples gebruikt omdat ik copyright claims wil vermijden. Ik gebruik dan ook voornamelijk synths, of samples die niet per se uit een bestaande track komen. Al denk ik dat ik het in de toekomst niet ga kunnen laten om te beginnen samplen van vinyl.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Wat zijn de voornaamste VST’s die typisch zijn voor jouw geluid?
Ashley: “Voor synthesis gebruik ik Massive met presets die ik overal een beetje heb opgescharreld. SQ8L is ook een coole gratis VST die ik vaak gebruik. Dat is een software versie van een oude Ensoniq synth uit 1980. Heel simpel VST’tje eigenlijk, maar bij de presets zitten veel geluiden met een echte vintage feel. Trouwens ook gratis, dus dat scheelt.”

Kan je enkele voorbeelden geven van effecten die je soms gebruikt voor dingen waar ze eigenlijk niet voor bedoeld zijn?
Ashley: “De native EQ3 van Ableton zet ik soms vijf keer achter elkaar op één kanaal. Ik heb al experimenterend gemerkt dat dat een fijn effectje geeft. De noise functie op een vocoder gebruik ik soms op een ritmische sample als een soort van hihat. Ik zou eigenlijk niet weten waarvoor dat normaal wordt gebruikt. (lacht)

In jouw genre is het belangrijk om samples authentiek en vuil te laten klinken. Wat zijn jouw go-to technieken hiervoor?
Ashley: “Daar heb ik niet meteen een technische uitleg voor. Laten we zeggen dat contrast en dynamiek belangrijk zijn. Je hebt rustige elementen nodig om de harde elementen te benadrukken. Bepaalde samples of synths kunnen helemaal van vibe veranderen naargelang de context waarin ze zitten.”

LTGL
© Koen Bauters

Heb je een muzikale opleiding genoten?
Ashley: “Ik heb vroeger notenleer en wat gitaarlessen gehad maar ik kan niet zeggen dat ik daar veel nuttige bagage aan heb overgehouden. Mijn feitelijke opleiding was het internet, daar heb ik zo goed als alles geleerd. Verder ben ik net begonnen als student bij de PXL-Music hogeschool in Hasselt, waar ze een muziekopleiding aanbieden. Ik hoop daar ook nog wat nuttige zaken op te steken.”

Denk je dat een opleiding tegenwoordig een must is?
Ashley: “Ik kan er niet van echt meespreken maar volgens mij is een muzikale opleiding altijd mooi meegenomen. Je moet gewoon zien dat je een manier vindt om die toe te passen. Er zijn zo veel muzikanten voor ons geweest die jaren onderzoek hebben gedaan en hun resultaten hebben bijgehouden zodat wij het harde werk niet meer hoeven te doen. Waarom zou je zelf nog via trial and error de akkoorden of noten in een toonladder zoeken als het gewoon ergens in een boekje neergeschreven staat? Muziek is een taal: hoe meer woorden je kent, hoe beter je jezelf kan uitdrukken.”

“Muziek is een taal: hoe meer woorden je kent, hoe beter je jezelf kan uitdrukken.”

Welke revelatie heeft het meeste invloed gehad op jouw vooruitgang als producer.
Ashley: “Quantity leads to quality. Hoe meer je maakt, hoe sneller je vooruitgang boekt. Het maakt écht niet uit hoe slecht je tracks zijn, want je wordt stap voor stap steeds nét dat ietsje beter. Iemand die maanden aan één nummer werkt zal véél trager vooruitgang boeken dan iemand die niet te veel stilstaat bij kwaliteit en gewoon tune na tune afwerkt.”

Wat zijn jouw bronnen om up-to-date te blijven als dj? Waar haal je nieuwe muziek?
Ashley: “Wel, Ik ben eigenlijk zelf nog op zoek naar een tool die me daarbij kan helpen, want ik hou me daar niet genoeg mee bezig. Ik beperk me vooral tot social media. Via Soundcloud – pagina’s van artiesten en mixen van bepaalde dj’s – leer ik nieuwe platen kennen.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Wat zijn volgens jou de essentiele zaken waarover een beginnende producer moet beschikken voor hij aan de slag kan met muziek?
Ashley: “Mijn belangrijkste tip: stuur je muziek nog niet rond voor je honderd nummers hebt afgewerkt. Als je je muziek voor jezelf houdt, ga je veel meer een unieke stijl ontwikkelen, én blijf je gefocust op de essentie: het schrijven van muziek. Social media is leuk, maar tegelijk ook een gigantische afleiding. Je geraakt moeilijk in de zone als je om de vijf minuten je likes aan het checken bent. Wat gear betreft, kom je volgens mij al een heel eind met een laptop en een simpel MIDI-keyboard.”

Van welk nummer snap je totaal niet hoe het gemaakt is?
Ashley: “‘Jameszoo’ van The Clumtwins. Ik zou bijlange niet weten hoe hij al die crazy sounds in elkaar heeft gestoken. Ik heb al vaak geprobeerd om dat na te bootsen maar het is me nog nooit gelukt.”

Met welk Amerikaans of Brits popicoon zou je graag eens samenwerken? Hoe zou dat klinken?
Ashley: “Missy Elliot, Busta Rhymes, Danny Brown of Soulja Boy. Scheef, hard en wonky.”

Staat genoteerd!

soundcloud.com/ltglofficial