Kim Mathijs (Studio Brussel, Ed & Kim) en Tim De Vogel (Ephonk)

Discover Kim & Tim: Two manly dj's

Discover the DJ, het DJ-project van Studio Brussel/Switch, Poppunt en Partyguide, rust in goede handen. Kim Mathijs (27) draait in het weekend technoplaatjes, samen met vriend en collega Ed. Hij werkt ook voor Switch en is daardoor nauw betrokken bij Discover the DJ. Tim de Vogel (24) verovert de housescene onder het pseudoniem Ephonk. Daarenboven selecteert hij mee jong talent dat aan bod komt in Switch. Poppunt vroeg dit fijne duo waar het allemaal om draait.

“Van september tot nu zijn er al zo’n tweehonderd demo’s binnengekomen,” zegt Tim. “Wie geselecteerd wil worden, moet eigenlijk iets extra’s in huis hebben.  Het is belangrijk om voor inhoud te zorgen en een brede platenkeuze te maken. We kunnen geen half uur non-stop beats aan 170BPM draaien. Voor Discover The DJ zijn we op zoek naar originele, leuke sets.”

Kim: “De boodschap is: opvallen. Als ik in een set iets onverwachts hoor, blijft dat hangen. Tot nu toe hebben we heel verschillende sets gekregen. Redelijk veel house, maar ook techno. Drum ’n bass krijgen we verbazend genoeg erg weinig.”

Tim: “Het nadeel aan de meeste technosets is dat ze vrij zwaar en loopy klinken. Luisteraars vinden dat over het algemeen niet erg aangenaam klinken. Housesets selecteren is makkelijker omdat ze radiovriendelijker klinken. Wat we ook enorm vaak te horen krijgen, is een mix van alle hits van vorig jaar. En vreemd genoeg heb je zelfs ex-deelnemers die hun set van vorig jaar weer opsturen. Ze begrijpen niet goed dat diezelfde inzending dan wordt uitgezonden.”

Ellebogen

Tim: “Vóór dit seizoen had je op Switch één Discover the DJ-weekend per jaar. Jan van Biesen liet een aantal opvallende DJ’s een set van een uur draaien. De DJ’s werden niet officieel geselecteerd: het ging om jong talent dat Jan zelf aan het werk had gezien.

Kim: “Sinds september hebben we dat hele idee uitgebreid. Al langer wilden we in Switch iets doen met de vele demo’s die we binnenkregen. Elke zaterdagnacht van twaalf tot één komen er in Discover The DJ twee DJ’s aan bod. Op de Stubru-website vind je een biootje, een foto en een persoonlijke platen-top-tien. Om ons werk wat te verlichten, hebben we Poppunt en Partyguide gevraagd om de DJ’s mee te selecteren. Het niveau van de deelnemers ligt vrij hoog. Logischerwijze zakken de luistercijfers na twaalf uur op zaterdagavond, maar de geselecteerde DJ’s zijn enorm dankbaar voor de extra aandacht.”

Tim: “Iedereen begint immers klein. De DJ’s die nu ergens staan, hebben dat voor een groot deel te danken aan de vele DJ-contests die er vroeger waren.”

Bedroom DJ

Tim: “Een jaar of acht geleden was ik helemaal gek van Daft Punk. Een deel van hun nummers verscheen niet op CD, dus kocht ik een platenspeler. Wat later vroeg een cafébaas me om een keer plaatjes te draaien, en zo is het stilaan gegroeid. Nu ga ik in het weekend ofwel draaien, ofwel feesten.”

Kim: “Toen ik twaalf was, ontdekte ik wat je kunt doen met een cassettespeler. Als je iets opneemt, terugspoelt en opnieuw opneemt, loopt alles als één groot stuk aan elkaar. Toen al hield ik me bezig met cut-and-tapemixen (lacht). Een paar jaar later draaide ik op de platenspelers van een vriend. Op een dag nam ik Edwin mee. En zo werden we een duo, al begonnen we het pas na een jaar of twee serieus te menen.”

Tim: “De beste manier om iets te bereiken, is heel lokaal beginnen. Ook moet je redelijk breed gaan als je platen koopt, zodat je zowel op een feestje van je vrienden als in het dorpscafé kunt draaien. Je doet enorm veel ervaring op door ergens in een tweede zaal te spelen of een warming-up te doen voor een grotere naam. In je slaapkamer krijg je het half onder de knie. Maar een DJ die nog nooit voor een publiek heeft gedraaid, weet niet waar het echt om draait. Kwaliteit nastreven is belangrijk. Je moet je eigen stijl proberen te vinden en niet gaan na-apen. Ik heb al jongens gezien die tijdens een set alle platen noteerden die ze hoorden. Ik ken zelfs techno-DJ’s die nog nooit een stap in de Fuse gezet hebben. Hoe kan je dan techno-DJ zijn? Als het publiek uit de bol gaat, moet je je afvragen hoe dat komt. Qua techniek brengt dat je veel bij.”

Verwend

Kim: “Ik zou het fijn vinden mochten organisatoren wat meer oog hebben voor initiatieven als Discover the DJ. Meestal zetten ze enkel grotere namen op de affiche. Jaren aan een stuk kwam het volk enkel voor buitenlandse DJ’s. Die vragen echter belachelijk veel geld. Tegenwoordig geven Kozmozz en Fuse ook beginnend talent een kans en daar sta ik volledig achter. Ook kleinere feestjes met lokale DJ’s hebben meer en meer succes.”

Tim: “De party’s die we met Red Room organiseren, zijn daar een bewijs van. In het begin hadden we zo’n honderd trouwe bezoekers, de laatste tijd draaien we vaak voor vierhonderd man. En dat is goed. Het is er immers niet makkelijker op geworden. Zowel platenspelers als platen worden duurder. Hier moet je het in het begin vooral hebben van kleine organisatoren en jeugdhuizen. Wat niet wil zeggen dat Discover The DJ dé springplank is om het te maken. Wie geselecteerd wordt, krijgt vooral bevestiging. Na je set in Switch krijg je niet direct vijf telefoontjes van boekers, maar het is wel een teken dat je goed bezig bent. Erkenning krijgen voor je werk kan heel motiverend zijn.”