Jabo-KBL2

Jabo

“We zijn allemaal beïnvloed door onze afkomst, en ik ben daar fier op.”

Jabo is een samentrekking van Jawad en Boumalek, respectievelijk de voor- en achternaam van de frêle jonge twintiger uit Aalst die ons bescheiden maar zelfzeker zijn verhaal doet. Jawad is gek van Global Bass Music. Zijn producties zijn uitbundig maar ook to the point, doorspekt met zijn fiere Marokkaanse roots. Zijn laatste ep ‘Harissa’ werd zowat uit het niets opgepikt door Select op Studio Brussel, maar ook dj’s als Toddla T (BBC Radio One), A-Trak en DJ Snake zijn fan. Jawad houdt er het hoofd koel bij en doet ons vol passie zijn filosofie uit de doeken.

Wanneer had je door dat je met je muziek iets kon betekenen?
Jawad: “Vrij snel eigenlijk. Toen ik vijf jaar geleden actief begon te producen, was Moombathon populair. Veel producers waren er hier in België niet mee bezig, maar ik voelde me wel in thuis in het genre. Ik stuurde wat tracks rond en voor ik het wist werden ze op BBC gespeeld of op blogs zoals ‘Generation Bass’ gepost. Eentje bracht het zelfs tot de ‘New Wave Of Moombathon’ compilatie van die blog. Dat betekende veel voor mij.”

Ben je actief bezig met het rondsturen van je muziek?
Jawad: “Ja, toch wel. Ik heb DJ Snake gewoon op Twitter gecontacteerd en hij reageerde. We hebben een gelijkaardige achtergrond – hij heeft Algerijnse roots – dus het klikte heel snel tussen ons. We sturen wel eens WhatsApp-berichtjes om wat dingen uit te wisselen. A-Trak heb ik een mailtje gestuurd en een week later kreeg ik een filmpje te zien waarin hij mijn track op het Hard Festival speelde. Dat geeft een ongelofelijk gevoel, maar eerst moet je er wel 100 mailtjes zonder resultaat voor rondsturen. Zo gaat het nu eenmaal.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Je ‘Harissa’ ep kwam uit op Low-Up Records, een Brussels label. Hoe ben je daar terecht gekomen?
Jawad: “Labelbaas Max Le Daron is één van de weinige Belgen die iets betekent in de Global Bass Music. Ik hou erg van zijn nummers en heb hem vrij snel mijn muziek opgestuurd. Hij was meteen enthousiast om de ep uit te brengen. Het label zorgt voor het artwork, de promotie, mastering en distributie. Ik krijg daar niets voor betaald, maar dat deert me niet. Ik geloof niet dat je vandaag nog veel met muziek kan verdienen.”

Wat is jouw set-up?
Jawad: “Heel bescheiden. Ik werk al vanaf mijn eerste tracks met Ableton op een Mac, aangevuld met een externe geluidskaart. Ik heb 2 Yamaha HS50 studio monitors en een MIDI-keyboard van Arturia. Meer heb ik eigenlijk niet nodig als het op hardware aankomt. Ik ben er trouwens van overtuigd dat je met minder middelen veel creatiever bent. Ik leg mezelf beperkingen op en ga daarmee aan de slag om een nummer af te werken. Dat geldt ook voor de software die ik gebruik. Ik beperk me zo veel mogelijk tot de Ableton tools in plaats van de eindeloze hoeveelheid externe plug-ins. Mijn beste tracks heb ik daarmee gemaakt.”

“A-Trak heb ik een mailtje gestuurd en een week later kreeg ik een filmpje te zien waarin hij mijn track op het Hard Festival speelde.”

Wat zijn zo de typische Jabo tools?
Jawad: “De Operator Synth van Ableton is fantastisch en zwaar onderschat. Hij is heel eenvoudig, maar je kan er zo veel mee doen. Ook de LFO tool gebruik ik vaak voor sidechaining. En ik sample heel vaak met de Simpler tool. Al wil ik mezelf wat meer beperken in het samplen. De samples mogen niet te veel gaan doorwegen.”

Waar komen je samples vandaan?
Jawad: “Op inspiratieloze momenten ga ik vaak muziek beluisteren die ik anders niet zou opzetten. Die houd ik nauwgezet bij om ze dan gewoon willekeurig te bewerken in Ableton. Het resultaat is vaak verrassend en van zodra ik er plezier in begin te hebben, kom ik meestal tot resultaten. Maar het gebeurt ook wel dat ik op zoek ga naar een specifiek geluid. Mijn laatste ep is bijvoorbeeld rechtstreeks geïnspireerd door muziek van specifieke regio’s in de Maghreb-landen. Die samples vind ik dan zowat overal op het internet, van oude tapes tot YouTube en SoundCloud. En ook de brede cd-collectie van m’n ouders trouwens, daar duik ik ook wel eens in.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Hoe belangrijk is je afkomst in je muziek?
Jawad: “Heel belangrijk. Toen ik in het begin Moombathon maakte, zocht ik meer naar de typische Latijns-Amerikaanse geluiden, maar ik voelde toch dat dat niet zo bij me paste. Ik ben opgegroeid met de Arabische cultuur, al negeerde ik de muziek van m’n ouders als kind wel vaak. Het is pas op latere leeftijd dat ik terug naar mijn eigen roots begon te grijpen en mijn liefde voor die cultuur ging ontplooien. En uiteindelijk is het maar normaal: we zijn allemaal beïnvloed door onze afkomst, en ik ben daar fier op.”

Wie zijn je muzikale voorbeelden?
Jawad: “Ik heb er heel wat, maar één van de eerste artiesten in de Global Bass Music die me echt aansprak, was Munchi. Zijn producties zijn heel goed, ik blijf hem op de voet volgen. Ook Switch spreekt me erg aan: zijn eigen sound is zo uniek en straf. Niet alleen met zijn eigen tracks trouwens, maar ook als producer voor popartiesten zoals M.I.A. En in ons eigen landje ben ik al van kindsbeen af grote fan van 2ManyDJs. Hoe zij rock en dance combineerden, was ongezien, en hun mash-ups en sampling vond ik altijd waanzinnig.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Op je SoundCloud vinden we een remix van ‘Eins Zwei Polizei’ en een track die simpelweg ‘Kebab’ heet. Je neemt het ook niet te serieus hé?
Jawad: “Klopt, ik hou van wat gekkigheid. Ook daar hebben Switch en 2ManyDJs me sterk beïnvloed. Je moet de fun in de muziek horen, wat ik zo weinig hoor bij andere artiesten. Het moet niet allemaal te zwaar zijn, toch?”

Waar wil je binnen vijf jaar staan?
Jawad: “Eerlijk gezegd, sta ik daar niet zo bij stil. Ik ben bezig met een tweede ep en wil me vooral concentreren op het afwerken van tracks. Ooit wil ik misschien wel mijn muziek live op een podium brengen, maar dat is voor later. Ik bekijk alles liefst op korte termijn, je weet maar nooit wat er morgen gebeurt. Ik ben een aantal jaar geleden mijn vader verloren. Op de eerste dag van een volgeboekte zomervakantie kreeg ik te horen dat hij overleden was bij een auto-ongeval. Sindsdien plan ik nooit meer ver vooruit. Ik weet trouwens zeker dat hij er veel plezier aan heeft dat ik zijn oude platen in mijn muziek gebruik.”

soundcloud.com/jabomixes