PoppuntAdV7

Fred (Deep’art)

Electronic music artist agency

Al 15 jaar vertegenwoordigt het Belgische boekingskantoor Deep’art een mooie selectie uit de internationale techno en house-scene. Dit najaar komt het agency naar buiten met een vernieuwde dj-roster, in nauwe samenwerking met We Play House Recordings. Wij trokken naar de mooiste stad van het land (Gent) om Fred van Deep’art en WPH-labelbaas Bart Van Neste (Red D) aan de tand te voelen.

Fred, waar haalde je de inspiratie voor de naam van je boekingskantoor?
Fred: “Die komt van het legendarische album ‘Deeparture In Time’ van de Zweedse Iraniër Aril Brikha. Een tijdloze plaat, met het absolute techno anthem ‘Groove La Chord’ erop. Tijdloos houdt in dat iets van grote kwaliteit is. En dat willen we ook uitstralen met Deep’art: over tendensen heen absolute kwaliteit bieden.”

Hoe ben je in de elektronische scene gerold?
Fred: “In de zomer van 1995 versierde ik een vakantiejob bij R&S Records. Daar werkte ik samen met onder meer Trish en Katrien Klausing, en leerde ik ook de rest van het wereldje van binnenuit kennen. Net toen ik mijn studies afrondde, publiceerde Fuse een vacature voor booking manager en kon ik zowaar in het mekka van de elektronische muziek aan de slag. Een paar jaar later en heel wat ervaring rijker maakte ik de overstap naar de agency business.”

“We willen naar buiten komen als een familie van grotendeels Belgische talenten.”

Waar heb je met Deep’art de voorbije 15 jaar het accent gelegd? Hoe onderscheid je je van andere agencies?

Fred: “Ik zie andere agencies alvast niet als concurrenten. We proberen elk op onze manier voor een beperkte selectie van talenten kansen te creëren. Met Deep’art zet ik sterk in op goeie service, betrouwbaarheid en beschikbaarheid, zowel voor promotors als voor artiesten. We zorgen ervoor dat elke boeking een aangename en vlotte ervaring is voor alle partijen.”

Bart, jij zit al bijna 30 jaar in de business. Hoe ben jij met Fred en Deep’art in contact gekomen?
Bart: “Als ik mij niet vergis, heb ik Fred leren kennen toen ik de eerste keer Deetron boekte in Decadance ergens midden jaren 2000. Die samenwerking verliep vlot en bij een nachtelijk gesprek bleek dat we op veel muzikale gebieden op dezelfde golflengte zaten. Ook mijn idee over een agent (die ik toen niet had) kon Fred wel smaken en dus was een samenwerking snel beklonken. Plots had ik dus wél een agent … die ik nu nog steeds heb!”

Wat maakt Fred volgens jou een goeie agent?
Bart: “Fred weet perfect waar ik als dj tot mijn recht komt en hij zal ook altijd overleggen als er een aanvraag binnenkomt. Veel agencies negeren veel aanvragen omdat het budget volgens hen te laag is, maar zo missen jonge (en oudere) dj’s dikwijls sets op hele leuke plaatsen. Vaste gages bestaan niet voor mij; alles is te bespreken en dat snapt Fred helemaal. Ik speel persoonlijk liever twee keer voor iets minder geld op een plaats waar ik me thuis voel, dan één keer te gaan ‘binnenpakken’ op een podium waar ik helemaal geen verschil kan maken. Conclusie: een agent werkt pas als er een goeie wisselwerking en wederzijds begrip is én als je zelf genoeg naam gemaakt hebt.”

“Agents zijn als dure wijn: ze worden beter met de jaren.”

We Play House en Deep’art gaan in de toekomst heel nauw samenwerken. Vanwaar het idee? Wat is de meerwaarde?
Bart: “Ik zie zo dikwijls avonden of podia waar iedereen zijn of haar setje komt draaien zonder dat er – behalve een goeiedag en salut – echt interactie is. Ik heb het altijd belangrijk gevonden dat dj’s die samen op een podium staan ook een band hebben. Dan krijg je automatisch een betere flow in de muziek en een lossere sfeer op het podium, en die straalt altijd af op het publiek. Je kan geen gezellig feest hebben als de dj’s onder elkaar gewoon hun job komen doen. ’t Is een feest, en dat gaat beter onder vrienden die in dezelfde muzikale straatjes rijden!”

Fred: “Klopt. We willen echt naar buiten komen als een familie van grotendeels Belgische talenten. En inderdaad behoren ook kerels als Aril Brikha en Ken Ishii tot diezelfde WPH-familie. Het idee om de samenwerking nu ietwat te formaliseren binnen de roster moet een hefboom vormen voor de jongere talenten.”

Hoe ziet de nieuwe roster van Deep’art er vanaf nu uit? Waar liggen de accenten?
Fred: “We maken een opdeling tussen de ‘WPH presents’ of house-sectie enerzijds, en de techno/techhouse-sectie anderzijds. In de eerste categorie zetten we volop in op Belgisch en ook wel jonger talent, met o.a. Bafana, Kong, Gratts, Sue Avenue, Kiani & His Legion en de We Play House Recordings labelfeesten. In de techno/techhouse-kliek zit schoon volk als Aril Brikha, Brian Kage, Darkrow, Fabrice Lig, Justin Berkovi, Ken Ishii of Misstress Barbara – stuk voor stuk artiesten die muzikaal een heel mooi verhaal weten te brengen, over het algemeen ook graag lange sets spelen, en met hun verfijnde muziekkeuze zowel een intieme party, een festivaltent als een bedrijfsfeest naar hun hand kunnen zetten. Als basiscategorieën kan je Belgische niet-commerciële house en Detroit techno onderscheiden, maar de meesten gaan in hun sets veel breder.”

Tot slot: 20 jaar nightlife, dat doet iets met een mens. Hoe lang zie je jezelf nog doorgaan?
Fred: “Agents zijn als dure wijn: ze worden beter met de jaren. (lacht) Ik zie nog steeds geen enkele reden om dit boeiende, inspirerende bestaan achter mij te laten.”

deep-art.net