Faisal-KBL2

Faisal

“Ik ben geen purist die op zoek is naar de perfecte sound.”

Feit: de termen ‘producer faisal’ leveren de helft minder hits op bij Google dan de combinatie ‘dj faisal’. Google mag dan wel het tegendeel suggereren, voor Faisal blijft producen de eerste liefde. Zo is het beatwerk bij Siam van zijn hand en verwerkt hij heel wat eigen edits in zijn Playgroundsets op Studio Brussel. In 2016 is hij erop gebrand om zich nog meer op het knoppenwerk te focussen. Maakt dat van hem dan een dj-producer of eerder een producer-dj? 

Faisal: “Ik beschouw mezelf nog steeds als producer-dj eerder dan het omgekeerde, maar mijn verhaal als producer is de laatste tijd iets meer op de achtergrond geraakt door mijn bezigheden. Producen beperkt zich voor nu even tot edits maken van tracks. Die dienen in de eerste plaats om mijn dj-sets te verrijken. Mensen kennen me meer als dj dus moeten mijn sets on-point en uniek zijn. Dat kan je bereiken door technisch sterk uit te pakken of door de nieuwste promo’s te spelen, maar ik kies ervoor om nummers te spelen die niemand anders vindt. ‘Hey, hoe komt hij aan die track?’ Dát wil ik bereiken.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Hoe ga je dan te werk? Is je werkproces software of hardware based?
Faisal: “Producen en editen doe ik volledig inside the box. Af en toe komt er wel een interface met gitaar aan te pas of voeg ik achteraf iets in, maar eigenlijk maak ik niet veel gebruik van de synths of andere hardware die ik heb. Ik merk dat het met hardware moeilijker is voor mij om nadien ideeën aan te passen. Stel, je neemt een track op met een 808. De synthlijn ligt dan volledig vast, terwijl je met software veel meer kanten uit kan gaan. Sommigen beweren dat je hierdoor creatiever omgaat met wat je hebt, maar ik heb graag meer mogelijkheden.”

“Bovendien wil ik niet vastzitten aan een synthesizer of interface. Op de trein of voor een gig: wanneer ik een uur vrij heb, wil ik gewoon mijn laptop openklappen. Die werkwijze zie ik niet meteen veranderen omdat ik ook geen ambitie heb om als pure studiotechnieker voor een band aan de slag te gaan. En al zeker niet in een laboratorium vol met synthesizers. (lacht)

Wat waren zoal je struikelblokken als beginnende producer?
Faisal: “Wanneer ik met andere producers praatte, merkte ik dat structuur voor velen een struikelblok is. Twijfel je of een break bijvoorbeeld lang genoeg is? Gooi er een ander nummer in om zo de gelijklopende structuren te zien. Vaak hoor je ook wel gewoon wat een track nodig heeft. Loopt het niet, dan legt een negenjarige je op YouTube wel uit hoe je een limiter gebruikt. (lacht)

“Nee, je vindt in tutorials een pak informatie, maar eens je de basics onder de knie hebt, is het vooral belangrijk om uit te proberen. Trial & error zal je veel meer bijbrengen dan een mening op een producersforum. Hoewel die zeker waardevol kan zijn, is het vooral een kwestie van je eigen sound te vinden. Niemand verplicht je zomaar alles over te nemen: iemand kan iets goed klinken vinden wanneer hij een compressor volledig verkeerd gebruikt.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Ben je iemand die vaak nood heeft aan feedback van andere producers?
Faisal: “Dat valt best mee. Het gaat wel eens over de textuur van verschillende lagen, en of een track eerder een loop dan wel een nummer is. Verder voel ik niet de nood om al te gedetailleerd in te zoomen op kleine elementen en zo tot een kristalheldere sound te komen. Ik ben geen purist die op zoek is naar de perfecte sound zoals men dat in de tech-housewereld doet. Geef mij maar de nitty gritty VHS-sound.”

Wanneer is voor jou dan een plaat af? Als je die VHS-sound hebt bereikt?
Faisal: “Een plaat is nooit echt af voor mij. Wel is er een moment van loslaten door de deadline of omdat het te lang aansleept. Bij edits heb ik altijd voor ogen om de impact van een nummer te vergroten. Dat kan door bepaalde lagen in de verf te zetten, door stukken te verlengen of soms gewoon door extra drums toe te voegen. Als er meer in een nummer zit, dan wil ik dat eruit halen en er mijn sound van maken.”

“Ik ben heel dankbaar dat ik mijn ding kan doen in de radioshows en sets, maar zo wordt het ook wel moeilijk om mijn verhaal als producer te vertellen. Het dwingt me te focussen op originals en dat is wat ik ook moet doen: ik wil er in 2016 weer staan met mijn eigen producties. Ik kan er nog niet veel over kwijt, maar ik heb een aantal coole samenwerkingen met mc’s en zangers gepland.”

Tonnen succes!

faisal.be


Begin 2012 al gingen we met onze camera langs bij de jonge Faisal voor een DJ Vision reportage. Cool om terug te zien, op Poppunt.tv.