Jasper-Maekelberg-KBL9

Faces On TV

“Sound maken is het begin van alles.”

Het kan verkeeren. Bredero had het een paar eeuwen geleden helemaal bij het rechte eind. Je weet nooit wat er op je pad komt en waar je zal belanden. Kijk naar Jasper Maekelberg: als zestienjarige snaak stond hij klaar om de wereld te veroveren – althans een stukje ervan – als beloftevol atleet op de 400 en 800 meter. Het lot beslist echter anders: hij raakte geblesseerd, ontdekte de gitaar, de piano en de drums, en hij voelde de muzikant in zich ontwaken. De lont was aan, het vuur kwam snel. Anno 2017 is Maekelberg een muzikant én producer om in de gaten te houden. Dat is de reden waarom we hem aan de vooravond van de debuutplaat van Faces On TV voor de microfoon halen. Er is altijd tijd en ruimte voor een gesprek over muziek, en de passie die hem voedt. Ook op zondag.

Geen hipsters met vreemde brilletjes in de Gentse Bar Bidon op een luie zondag eind april. Wel aangespoelde toeristen uit Rusland, gezinnen met kinderen en een wielertoerist. Jasper komt aangesloft, zichtbaar uitgeslapen. “De eerste dag in lange tijd dat ik niets te doen heb”, zegt hij. “Enkel vanavond een concert in de Vooruit met Warhaus (op Volta, red.) en dat is het.” Soundchecken, chillen en het podium op. Het dagelijks scenario van het afgelopen jaar.

© Koen Bauters
© Koen Bauters

2016 leek een echt scharnierjaar voor jou: je kon geen krant of muziekmagazine openslaan of er stond wel een interview in met jou. (Zie ook Poppunt Magazine 69.) Het nieuwe wonderkind, stond her en der. Je zou van minder naast je schoenen gaan lopen.
Jasper: “Vorig jaar was inderdaad een beetje een gek jaar, maar geloof het of niet, ik heb dat allemaal zo niet beleefd. Er was veel aandacht voor wat ik deed, maar dat kwam, denk ik, louter omdat er verschillende bands en projecten plots allemaal iets releaseten, en dat Faces On TV een ep uitbracht.”

Het leek even alsof je vanuit het niets kwam.
Jasper: “Wat dus helemaal niet het geval was. Ik heb er al een heel verleden als muzikant en producer opzitten, misschien wat meer in de luwte. Look & Trees, Yuko, Amongster, Bear Run … Ik ben toch al even bezig.”

“Ik wil instrumenten boven zichzelf laten uitstijgen: een gitaar niet meer als een gitaar laten klinken, of van een piano een prepared piano maken en daarmee aan de slag gaan.”

Als producer ben je al een tijdje de te strikken man. Hoeveel aanvragen heb je vorig jaar moeten weigeren?
Jasper: “Toch heel wat. (lacht) Niet uit slechte wil, maar gewoon omdat ik geen tijd had. Mijn agenda zat overvol. En dit jaar is dat niet anders: ik ben druk aan het werk aan de plaat van Faces On TV, en ben vaak de hort op met Warhaus. Tussen optreden en aan de plaat werken is nog nauwelijks tijd voor iets anders. Maar mij hoor je niet klagen, hoor. Ik hou van het leven dat ik nu leid: als we met Warhaus op tour zijn – dikwijls met een leuke mobilhome – kan ik tussen de concerten door aan de muziek van Faces On TV werken. In het begin was het wat moeilijk om die switch te maken: eerst de songs van Maarten (Devolder, Warhaus frontman, red.) spelen en dan aan mijn eigen muziek werken. Het was een kleine spreidstand. Maar ondertussen stap ik makkelijk van de ene rol in de andere. Van sidekick bij Warhaus naar songschrijver/frontman van Faces On TV.”

Ben jij een strenge producer?
Jasper: “Wat is streng? Kijk, een band die in de studio komt, wil de beste versie van zichzelf op plaat horen. Dat is uiteraard ook mijn doel. Het enige criterium waarom ik een band kies is: heb ik een klik met de muziek en kan ik en parcours een stukje van mijzelf toevoegen, wat betreft sound en ideeën. Als aan die twee voorwaarden voldaan zijn, kunnen we van start gaan. Het eerste wat ik dan altijd doe, is zoeken naar een juiste en coole drumsound. Daar begint alles eigenlijk mee: hoe klinkt de drum? En dat gaat niet louter om de juiste plaats van de drum in de studio, maar ook over welke drum het is, de vellen die gebruikt worden. Dan pas komt het mic’en. Plus, spelen in een studio is een ander paar mouwen dan live spelen. In de studio moet het grooven. Vooral drummers schijnen dat weleens te vergeten. (lacht) Soms doe ik ook ingrepen in de songs, als de structuur niet helemaal juist zit of als de opbouw niet echt klopt. Dan wordt er al eens iets geschrapt of opnieuw gearrangeerd. In de beste verstandhouding, natuurlijk.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

De queeste naar sound

“Een van de dingen die ik het liefst doe, is het zoeken naar een coole sound. In een studio kan je veel doen, maar van zodra er een nieuwe sound hip wordt of een producer doet iets wat nog niemand hem voorgedaan heeft, dan springen veel studio-wizards erop en gebruiken ze het voor hun producties. Je kan aan de hand van de sound van platen bij wijze van spreken bepalen welke studio-setup op dat moment hip en nieuw was. Ik probeer het anders aan te pakken, en wil instrumenten boven zichzelf laten uitstijgen: een gitaar niet meer als een gitaar laten klinken, of van een piano een prepared piano maken en daarmee aan de slag gaan. Een beetje zoals Nils Frahm of Peter Broderick. Ik zoek graag naar nieuwe dingen door gebruik te maken van vintage technieken. Ik heb daarin veel opgestoken van Tchad Blake (producer, bekend om zijn onorthodoxe aanpak, red.).”

Kan jij nog volgen wat er allemaal gebeurt? De laatste jaren is er dankzij de huis-tuin-en-keukenproducers een massa nieuwe muziek gereleaset. Je zit snel aan het verhaal van de bomen en het bos.
Jasper: “Alles volgen gaat natuurlijk niet meer, maar ik check wel dagelijks nieuwe muziek en nieuwe bands. Ik ben niet bezig met wie er achter de productie zit. Maar het is echt makkelijk om producer te worden: een laptop, een microfoon en een koffiezet, en je bent vertrokken. Bij Faces On TV ben ik nu helemaal verkocht aan Afrikaanse instrumenten, en vooral aan de balafon. Dat is mega-chic. Ik ben ook erg geïnteresseerd in andere benaderingen van muziek, anders dan de Westerse; daar wil ik me later nog wat meer in verdiepen.”

“Het is echt makkelijk om producer te worden: een laptop, een microfoon en een koffiezet, en je bent vertrokken.”

We kunnen niet om de vraag heen: iemand die zo veel met muziek bezig is, moet wel een beetje een gearslut zijn.
Jasper: “Dat valt best wel mee, denk ik. Ik ben niet de man die tweedehandssites afschuimt op zoek naar vintage effecten of one-offs die ooit in beperkte oplage in Rusland geproduceerd zijn. Toen ik nog bij Look & Trees speelde, waren Janko en ik voortdurend op zoek naar de beste versterker, de beste gitaar en de beste sound. Ik ben daar ondertussen wel vanaf, maar blijf wel steeds zoeken naar hoe ik mijn sound kan verbeteren. Ik speel bijvoorbeeld op een oude, aftandse Danelectro Pro, een gitaartje dat ik een paar jaar geleden voor amper 200 euro gekocht heb van een vriend. Die doet perfect wat ik wil, zeker in combinatie met mijn live set-up. Ik gebruik bijvoorbeeld geen versterker, maar plug mijn gitaar rechtstreeks in ‘een grote bak’ met een computer en een interface. Ik ben veel bezig met tape-simulatie, en zoek daarmee naar een gitaarsound die niet iedereen heeft. Dat zorgt voor een zeer metalige sound. Een versterker haalt doorgaans wat hoog en laag uit je gitaar, maar bij mij is het helemaal anders.”

Ik las ergens dat je een liefhebber bent van vintage.
Jasper: “Absoluut. Niet dat ik vintage gebruik louter omdat het vintage is, maar gewoon omdat die instrumenten en techniek vaak beter zijn dan wat er vandaag op de markt is. Die zaken zijn allemaal built to last. Als ik bijvoorbeeld in de ICP-studio ga opnemen en ik zie wat ze daar allemaal liggen hebben, dan voel ik me als een kind in een snoepwinkel. Ik heb zo een tijdje geleden kunnen werken met een compressor die uit een oude onderzeeër kwam en die gebruikt werd om de boodschappen duidelijk over te brengen. Een fantastisch instrument, zeker in combinatie met een bas. Ik werk verder heel graag met tape omdat ik vind dat tape een extra laag aan de muziek toevoegt.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Ik heb je op Melkrock 2016 loos zien gaan op die Danelectro. Ik moest toen even denken aan Nels Cline, de gitarist van Wilco. Hoe ziet de festivalzomer er dit jaar uit?
Jasper: “Waar we alvast erg naar uitkijken, is Pukkelpop, waar we op donderdag de main stage mogen openen. We zullen er voor de eerste keer een aantal nieuwe songs spelen; dat wordt echt spannend. En met Warhaus gaan we Europa door. Het wordt dus nog een drukke periode. Met Faces On TV krijgen we stilaan wat voet in aan de grond in Nederland. Dat is wel erg fijn. Al moet je die Nederlanders soms weleens tot stilte aanmanen. (lacht) Een vreemde trend tegenwoordig is dat het publiek selfies maakt met de band op de achtergrond. Raar.”

Horror vacui

“Ik ben altijd met iets bezig, en heb nog nooit maar ‘één project’ gehad. Ik kan helemaal niet tegen stilzitten of stilstand. Vrije dagen? Ik begrijp dat echt niet. (lacht) Ik moet bezig zijn, creëren, spelen. Ik vind dat ik het aan mezelf verplicht ben om het onderste uit de kan te halen en er volop voor te gaan. Je kan niet – zeker niet wat muziek betreft – iets half doen. Met Faces On TV heb ik nu pas het gevoel dat we een goed full-album kunnen maken. Ik heb me de laatste jaren gelaafd aan mijn werk, aan nieuwe ontdekkingen. Nu kan ik die allemaal mooi in een project steken.”

facesontv.be


Excite

Poppunt, Play Festival (Muziekodroom) en PXL-Music sturen de komende maanden Faces On TV naar buitenlandse toppodia i.h.k.v. Excite. Met Excite – voluit Exchange of International Talent in Europe – bundelen negen Europese muziekorganisaties uit evenveel landen de krachten om beloftevolle artiesten uit te wisselen over de landsgrenzen heen, en hen zo een unieke internationale ervaring te bezorgen. Faces On TV zal op donderdag 8 juni de spits afbijten in Schotland op het toonaangevende showcasefestival XpoNorth. Daarnaast mogen ze in het weekend van 9 en 10 december het beste van zichzelf geven voor het publiek van het Freeze-festival in het Nederlandse Leeuwarden.

excite-music.eu