David-Tricot-KBL1

DTM Funk

“Fuck genres!”

DTM Funk heeft het druk. Niet alleen draait David Tricot Mizero (27) beats in alle soorten en snelheden, ook runt hij met Foot Juice Art. zijn eigen label, staat hij aan het hoofd van zijn eigen booking agency Impano en brengt hij jong talent uit de beatscene samen tijdens de Champion Sound Beat Battle. “Ik hou ervan om artiesten te pushen en jonge gasten kansen te geven.”

“Er zijn zoveel verschillende genres die ik draai, maar voor mij wordt alle muziek verbonden door ritme: of het nu oud of nieuw is, elektronisch of organisch. In alles wat ik doe, probeer ik mensen bij elkaar te brengen en hen de rhythm in muziek te laten ontdekken, zonder te pretenderen dat een stijl beter is dan de andere.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Samen met de Champion Sound crew selecteerde je Beats voor 22tracks. Je ziet dus heel veel nieuwe dingen passeren als curator en dj. Wat zoek je in een goede track?
David: “Ik denk dat ik vooral op authenticiteit en originaliteit let. Het gebeurt vaak dat ik een heel goed nummer leer kennen maar dat ik het ergens al eens heb gehoord. Dan zwakt mijn enthousiasme meteen een beetje af. Ik ben constant op zoek naar andere soorten geluiden en genres om mijn honger naar nieuwe muziek te stillen. Ik check vaak scenes en hun grondleggers om een duidelijk beeld te krijgen van hele bewegingen: momenteel verdiep ik me in de interessante Baltimore scene, een vrij agressieve maar slowtempo vorm van Miami bass die sterk verbonden is met de gay en black community in de VS. Net als bij Chicago footwork – mijn grootste passie – komen dans en muziek er mooi in samen. Zo hoort het voor mij.”

Je volgt de Belgische beatscene nauwgezet. Kunnen we nog dingen leren van andere landen?
David: “Er lopen ongelooflijk veel talentvolle beatmakers rond hier in België; young kids die zonder oogkleppen nieuwe soorten sounds opzoeken en erop los experimenteren. Dat is echt wel uniek, zeker als je vergelijkt met bijvoorbeeld Berlijn. Toch is niemand echt groot bij ons, zoals dat in Nederland het geval is. Denk maar aan het succes van Jarreau Vandal, die op Foot Juice vijf jaar geleden voor het eerst in het buitenland speelde. Hier heb je LTGL: ook een grote naam, maar die krijgt nog te weinig erkenning in het hele land. We hebben wel LeFtO, die er eigenhandig voor zorgt dat artiesten breder gedragen worden, maar dat blijft voor een kennerspubliek.”

“Er lopen ongelooflijk veel talentvolle beatmakers rond hier in België; young kids die zonder oogkleppen nieuwe soorten sounds opzoeken en erop los experimenteren.”

“Ligt het aan de Nederlandse mentaliteit? Misschien. Zij zien het vaak groter en hun events worden sneller gehypet. Ik vind dat we, net als onze Noorderburen, meer ballen mogen tonen want we zijn echt wel goed in wat we doen. We hebben verfrissende undergroundconcepten als Heartbroken in Brussel of Slagwerk in Leuven die true blijven aan hun initiële ideeën. Daarnaast bewijst Trillers dat het ook groots kan. Hoewel die future selection beats minder mijn ding zijn, heb ik enorm veel respect voor hoe zij werken. De toekomst is bovendien verzekerd: kijk maar naar de heel jonge Leuvense scene rond Perron Zes of Antico.”

Met Champion Sound Beat Battle brengen jullie de scene in ieder geval samen. Wat willen jullie bereiken?
David: “Met de Beat Battle willen Ufuk (Demir), Pieter (Demeulenaere) en ik in de eerste plaats jonge Belgische producers een podium geven om hun ding te doen, en hen daarnaast een platform bieden om hun muziek te verspreiden. We krijgen steevast veel inzendingen uit de grotere Vlaamse steden maar bereiken ook steeds meer mensen uit Brussel en Wallonië. Producers sturen hun demo’s door en doen dan live hun ding voor een publiek en een jury. We leren heel wat beatmakers kennen en ik blijf hierdoor dan ook gasten als Freddy Bracker, Sokoto of Roshima volgen in wat ze doen.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

“Stap voor stap bekijken we hoe we kunnen groeien, maar we willen nog niet te ver in de toekomst kijken. De core blijft anderen kansen geven, en door de erkenning die ze nadien krijgen, zien we dat die aanpak werkt. De mailbox van Corrupted, de winnaar van de vorige editie in februari, werd overstelpt met aanvragen en pitches voor samenwerkingen. Momenteel betekent het blijkbaar iets om Champion Sound te winnen en dat geeft ons echt voldoening: zien dat we zo kunnen helpen in de ontwikkeling van artiesten.”

Met Impano regel je ook de bookings van enkele jonge artiesten. Wat leert een jaar ervaring als boeker jou?
David: “Beginnen met Impano voelde eigenlijk natuurlijk aan. Ik was op zich al drie jaar bezig met netwerken opbouwen en artiesten doorsturen wanneer mensen me om tips vroegen. Een eigen agency runnen is wat anders natuurlijk. Je begint commercieel na te denken, leert promotors benaderen en ontdekt zo hoe het er echt aan toe gaat in de muziekwereld. Toch probeer ik het allemaal op mijn eigen manier te doen: ik stuur geen overload aan mails naar eender wie, maar klop gericht en nederig aan bij de geschikte mensen.”

“Als artiesten mij met een positief gevoel kunnen verlaten om elders door te groeien, dan was dat alles waard.”

“Impano biedt onderdak aan een tiental artiesten met wie ik ondertussen een persoonlijke connectie heb opgebouwd. Het zal er mij nooit om gaan het meest befaamde agency te worden met artiesten op alle grote festivals; de juiste artiesten moeten vooral op de juiste plekken spelen. Ik werk alleen maar samen als ik ook effectief iets kan betekenen. De Nederlanders Know V.A. kan ik bijvoorbeeld helpen voet aan grond te krijgen in België. Hoe dan ook is het altijd tweerichtingsverkeer: een artiest moet zichzelf ook interessant houden door nieuwe producties of door zelf een verhaal te blijven vertellen. Als artiesten mij met een positief gevoel kunnen verlaten om elders door te groeien, dan was dat alles waard.”

Je zit ook niet stil als programmator: met Foot Juice organiseer je avonden, met een elektrofeest als Atlantis nodigde je onlangs Detroitlegende DJ Stingray uit, en tijdens PARK stel je een uiteenlopende line-up samen voor een dagfestival.
David: “Ik ben zes jaar geleden begonnen met feesten geven omdat ik ervan hou om mensen samen te brengen en met een line-up een bepaalde sfeer te creëren. Soms ga je op je bek en verlies je geld, maar dat vind ik niet erg. (lacht) Ik probeer in ieder geval altijd authentiek en origineel te programmeren. Staat een act weken voordien elders in België, dan doe ik het niet. Verder mik ik altijd op een combinatie tussen een grote naam – zoals mijn lievelingsartiest DJ Stingray – en lokale artiesten, zodat die laatsten meer kansen krijgen. Daarbij zijn suggesties van vrienden altijd welkom: op een avond als Foot Juice boek ik altijd één dj die ik zelf niet ken. Zelf speel ik ook heel wat hiphopartiesten door aan mijn vrienden. Op die manier kennis delen met elkaar vind ik echt wel belangrijk.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

“Voor PARK festival, een gratis stadsfestival waarvoor we samenwerken met CC Berchem, probeer ik met een beperkt budget nog iets dieper te graven en opkomende artiesten een podium te geven. Hadden we voorgaande jaren Roméo Elvis, The Color Grey en de toen nog onbekende Woodie Smalls, dan krijgt nu een zestienjarige gast als Shaka Shams de kans om zijn bijzonder mature raps voor 2.000 man te brengen. Net omdat het gratis is, kunnen we bezoekers op een heel ongedwongen manier nieuwe genres laten ontdekken. Dit jaar hoorde je er naast hiphop en beats net zo goed jazz, Miami bass, 140 bpm disco en etnische sounds. Als het van mij afhangt: fuck genres! (lacht)

“Ik spreek echt niet graag in doelen, maar het zou mooi zijn als PARK een betalend, kwalitatief festival kan worden waarbij er nog meer mogelijkheden zijn voor de line-up. België kan wat Nederland kan met festivals als Pitch of Appelsap. Het is in ieder geval een heel interessant leerproces – met vallen en opstaan – en ik hoop dat later ooit op een hoog niveau te doen.”

Tonnen succes daarmee!

facebook.com/dtmfootjuice