DnBinvlaanderen-46Head

Drum ’n’ bass in Vlaanderen

"Dat kun je geen underground meer noemen"

Met het oog op Play & Produce besloten we ons eens te verdiepen in de wereld der elektronische muziek. Drum ’n’ bass (DnB), om iets specifieker te zijn. Je kunt tegenwoordig geen gehucht in België meer aandoen of er is wel een drum ’n’ bass-fuif, Het Grote Talent Netsky staat op bijna alle grote zomerfestivals en elke puber met een computer steekt op zijn zolder vette tracks met breakbeats in elkaar. Kortom: drum ’n’ bass is van een genre dat het vooral goed deed in de undergroundscene uitgegroeid tot een hit waar halve volksstammen enthousiast en ritmisch met hun hoofd bewegend op af stormen. Poppunt sprak met drie pioniers van de Belgische DnB-scene: One87, Murdock en Speedwagon. We vroegen hen waar die populariteit opeens vandaan komt en wat ze daar zelf eigenlijk van gemerkt hebben. Veel zo blijkt, maar boven bedden van tienermeisjes hangen ze (nog) niet.

Murdock is wat je toch wel de bekendste DnB-dj van ons land kunt noemen. Als iemand iets van de hele DnB-hype – als we dat zo mogen zeggen – heeft gemerkt, zal hij het wel zijn. Toch? “Ik draai al zo’n veertien jaar in België. Halverwege de jaren negentig draaide ik voornamelijk jungle; DnB is daar een kruisbestuiving van. Naast jungle legde ik ook hiphop, ragga, Detroit-techno en andere dingen op. Alles paste perfect samen. Tegenwoordig beperk ik me tot DnB; dat is immers mijn job. Er zit echt fantastisch veel energie in die scene.” Murdock draait voornamelijk in Antwerpen, volgens hem is DnB daar gemeengoed.

Antwerpen heeft Murdock, Gent One87. One87 is medeorganisator van de bekende Star Warz avonden in de Vooruit. Star Warz vertegenwoordigt naar eigen zeggen alle stijlen en evoluties binnen de DnB-scene en biedt het publiek een brede kijk op het gehele DnB-spectrum. One87 is dus een man die wel het een en ander van het genre weet. Hij is dan ook al 18 jaar bezig met het draaien van DnB. “Toen ik tien jaar was, had ik een amateuristisch soundsystem en flanste ik op zolder tracks ineen. Daarna draaide ik wel eens op een verjaardagsfeestje, maar dj worden is nooit mijn droom geweest. Dat was toen niet zo hip. Ik deed het wel ongelooflijk graag. Dat is nog steeds zo, al ben ik natuurlijk wel geëvolueerd.”

Speedwagon: “Ik herinner mij nog dat wij vroeger ongelooflijk nerveus werden als er 30 man kwam opdagen. Dat vonden we toen enorm veel.”

Knutselen op zolder deed ook Speedwagon, die vooral in de omstreken van Diest en Leuven faam heeft verworven: “Ik had vroeger echt de slechtste draaitafels ooit. Die kwamen ergens uit het Oostblok. Ik had geen geld voor een koptelefoon, dus moest altijd aan de naald luisteren. Het was dus nogal amateuristisch. (lacht) Toch was er ik heel snel mee weg. Ik heb elf jaar lang piano gespeeld, dus ik weet wel het een en ander van muziek. Na een half jaar had ik mijn eerste echte mix gemaakt. Die had ik opgenomen met een taperecorder tegen mijn box. Op een bepaald moment kwam mijn moeder mijn kamer binnen om te zeggen dat ik moest komen eten. Dat staat ook op die tape. Ik heb hem daarna gewoon op een paar plaatsen afgegeven.”

Deze mannen zijn door de jaren heen wel ietwat professioneler geworden. Zo draaide One87 al in steden als Londen en Berlijn. “DnB is in Engeland ongelooflijk populair. Een echt groot verschil met België is er niet. Wij leven natuurlijk in een klein land dus de scene ginder is iets groter en spannender, maar ook hier vind je veel verschillende soorten binnen het genre. Ik denk dat wij een heel gezonde DnB-scene hebben.” Dat er in België genoeg aandacht is voor het genre kan Murdock beamen: “Toen ik door Studio Brussel gevraagd werd om een DnB-programma te presenteren, was ik natuurlijk enorm geflatteerd. Ik weet ook niet precies waarom Jan (Van Biesen, nethoofd StuBru, red.) mij vroeg. Blijkbaar zag hij iets in mij. Ik denk dat ik ook wel enige invloed heb gehad; ik probeerde veel verschillende soorten DnB te draaien en ook veel namen uit de undergroundscene.” Ook Speedwagon heeft zijn eigen radioprogramma gehad, zij het op de lokale radio van Leuven en omstreken. “Ik kreeg veel enthousiaste reacties op dat programma. Scorpio is een zender die veel aandacht besteedt aan meer alternatieve genres en je merkt dat zoiets wel geapprecieerd wordt. Op een bepaald moment ben ik gestopt met het maken van het programma omdat de organisatie niet zo optimaal was. Ik hoorde daarna wel vaak van mensen dat ze het jammer vonden dat ze DnB op de zender moesten missen.”

picture
One87 © Melvinkobe.com

In je eigen huiskamer een privé-rave houden kan af en toe best plezant zijn, maar het zijn natuurlijk de feesten waar het allemaal gebeurt. Of gebeurde? Speedwagon: “De scene in België wordt alsmaar groter en beter. Als je alleen al ziet hoeveel feestjes er elke maand in Antwerpen zijn en hoeveel volk daarop af komt. Ik herinner mij nog dat wij vroeger ongelooflijk nerveus werden als er 30 man kwam opdagen. Dat vonden we toen enorm veel. Toen we in de omgeving van Diest onze Nightscapes-feesten begonnen te organiseren, werd het natuurlijk allemaal wel wat grootser. In die tijd waren er ook een hoop free parties, maar daar moest je dan wel echt voor naar Brussel gaan.” Volgens Murdock waren de feestjes in de jaren negentig inderdaad wel anders. “Je vond toen eigenlijk alleen feesten in Antwerpen en Brussel. Het was allemaal heel hard en zwaar. Donker.” One87 heeft met zijn Star Warz een grote rol gespeeld in het feestjesmilieu (al klinkt dat een beetje onstoer) in ons land. “We dachten, en denken, altijd heel goed na over de line ups. Alles werd van a tot z geregeld en was perfect in orde. Daar kroop ongelooflijk veel energie en stress in. Uiteindelijk hebben we wel een reputatie opgebouwd en worden we in veel steden (en landen) gevraagd.” En, euh, is hij daar enorm rijk mee geworden? “Rijk?! Absoluut niet! Ik heb een jaar van mijn DnB-werk geleefd, maar dat was wel hard hoor. Het is toch een vrij beperkte doelgroep en je moet ook goed weten wat je wil. En wat je vooral niet wil. Dat is eigenlijk nog belangrijker. En uiteindelijk is het een hobby, geen beroep. Ik doe het niet voor het geld. Ik wil niet commercieel zijn.”

DnB wordt toch nog vaak als alternatief en weinig popie jopie beschouwd. Maar radioprogramma’s, grootse feesten, dj’s die draaien op zomerfestivals … echt underground kunnen we zoiets niet meer noemen. Toch? One87 beschouwt DnB nog altijd als underground: “Er zijn veel mensen die het niet kennen. Het is geen Clouseau of Regi.” Speedwagon is het daar niet mee eens. Volgens hem is DnB zeker geen echt alternatief genre meer. “Iedereen tussen de 18 en 25 weet wat DnB is. Ze vinden het goed of ze vinden het slecht. En het wordt nog steeds populairder. Heel veel jongeren komen naar grote feesten omdat ze vinden dat zoiets cool is. Dat is het imago van de muziek. Natuurlijk vind ik het onzin dat ze alleen komen om cool te doen, maar uiteindelijk denk ik wel ‘dat ze maar komen’. Dan hoop ik dat ze zich goed amuseren en toch echt van de muziek  gaan houden.” Murdock, de bemiddelaar, kan zich in beide standpunten vinden. “De scene op zich is nog wel underground. Het komt nog niet op Radio 2 of zo. En overdag zul je weinig DnB horen. Maar al die festivals en events? Dat kun je met de grootste moeite geen underground meer noemen.”

Murdock: “Overdag zul je weinig DnB horen. Maar al die festivals en events? Dat kun je met de grootste moeite geen underground meer noemen.”

Er is blijkbaar een groot verschil tussen de scenes in de verschillende steden. Volgens Murdock is DnB is Antwerpen echt gemeengoed: “Antwerpen is natuurlijk heel urban. De jeugd is er veel bezig met hiphop en zo. DnB ligt er dus vanzelfsprekend goed in de markt. Ook in Limburg is er een levendige DnB-cultuur, maar in een grootstad worden er natuurlijk meer feesten georganiseerd.” Speedwagon draait vooral in Leuven en omstreken. “Het is sowieso wel een voordeel dat ik in Diest ben begonnen; een kleine stad waar wij eigenlijk de enigen waren die dit soort muziek draaiden. Er zijn daar wel feestjes, maar er is geen scene. In Leuven is het door de week natuurlijk heel studentikoos, maar in het weekend is er vaak iets te doen in de Silo. Daar komt ook een heleboel ander volk op af.” Ook hij beaamt dat DnB populair is in Antwerpen en Limburg “We geven vaak grote feesten in Hasselt. Daar komt veel volk op af. Maar ik denk inderdaad dat DnB het grootst is in Antwerpen. Zes, zeven jaar geleden was daar bijna niks, maar nu? Hof Ter Lo is helemaal uitverkocht als men daar DnB draait. In Gent is het dan weer iets ‘intelligenter’, hipper. Ze draaien daar alternatievere dingen.” One87 denkt dat de scene in Gent meer underground is dan die in de rest van Vlaanderen. “In Gent is er een bepaalde sound. Het is diep en muzikaal; minder jump-up en wobble. In Leuven had je Der Machine, ook een goede club. (Der Machine bestaat sinds enige tijd niet meer, red.) Ik vergelijk België wel eens met Engeland. Net als daar is het hier goed verspreid: iedereen vindt wel een plaats om te draaien en bepaalde dj’s passen nu eenmaal beter bij bepaalde steden.”

picture2
Murdock © Cedric Vanaken

Zoals Speedwagon al eerder zei, heeft DnB een cool imago. Maar dit betekent niet dat de heren zichzelf ook in flitsende kledij hullen om de harten van 16-jarige chicks en verwarde jongetjes te veroveren. “Ik vind het ongelooflijk leuk dat er een hele lifestyle rond DnB ontstaan is. Zelf ben ik voor zoiets ondertussen wat te oud (lacht), maar jongeren zijn er echt mee bezig. Ze zijn creatief, verzinnen allerlei dingen. Het resultaat is wel dat er tegenwoordig meer feesten zijn, dan dat er gevolg voor is.” Veel van zijn vrienden zijn wel afgehaakt, vertelt Murdock. “Ik sta daar toch vooral tussen 16-jarigen. De muziek is zo snel en luid; op een bepaalde leeftijd wordt dat een mens te veel. Het is en blijft natuurlijk ravemuziek.”

Tussen die 16-jarigen zitten er ook een hoop die zelf DnB beginnen te draaien. Waarschijnlijk ook op hun zolder, maar met net iets betere apparatuur dan Murdock, Speedwagon en One87 vroeger. “De technologische revolutie heeft zeker zijn weerslag op de huidige generatie. Vroeger had je één pc met speakers, tegenwoordig staan er zeven, acht toestellen met 40 kabels eraan.” Maar of het nu beter of slechter is, kan Murdock niet zeggen. “Als ik iets echt vreselijk vind, zijn het die softwareprogramma’s waar allemaal dezelfde bounces en effecten inzitten. Dat hoor je meteen. Op zoiets knap ik enorm af. Vroeger hadden we allemaal andere bakskes en was het onmogelijk hetzelfde te klinken als iemand anders. Maar begrijp me niet verkeerd. Er is meer kwantiteit maar zeker ook meer kwaliteit. Er zijn 50 keer meer Belgische producties. Er zijn veel producers die mij hun demo komen geven. Daar zit echt wel deftige muziek tussen.”

One87: “Ik vergelijk België wel eens met Engeland. Net als daar is het hier goed verspreid: iedereen vindt wel een plaats om te draaien en bepaalde dj’s passen nu eenmaal beter bij bepaalde steden.”

Er is dus best wel talent te vinden bij de nieuwe generatie huis-, tuin- en keukenmixers. Netsky kennen we ondertussen allemaal, maar Murdock was een van de eerste die hem ontdekte: “Netsky is een speciaal geval. Echt een supertalent. Hij is met zo’n snelheid opgekomen en heeft in korte tijd veel harten weten te veroveren. Ik heb hem heel hard gepromoot. Ik kwam hem een keer tegen in Antwerpen en hij heeft me toen een cd gegeven. Later heeft hij me nog meer gestuurd. Ik was zwaar onder de indruk en heb het aan al mijn contacten gegeven. Zo is Netsky zijn carrière gelanceerd.” Ook Speedwagon probeert jong talent te steunen. “Als ik gevraagd word een line up samen te stellen, probeer ik zo veel mogelijk nieuw volk in te zetten. Wel enkel de goede natuurlijk. In het begin is het zaak zo veel mogelijk te draaien. Je moet eigenlijk wachten tot veel mensen tegen je komen zeggen dat je goed bezig bent; dan kun je voor het grotere werk gaan. Op crappy fuiven hebben we namelijk allemaal gedraaid.” Dat je met het organiseren van feesten veel mensen een duwtje in de rug kan geven, weet One87 maar al te goed: “We proberen de nieuwe scene zo veel mogelijk te laten bloeien. Dat doen we uiteraard met Starwarz, maar ook door samenwerking met bijvoorbeeld Poppunt. Er zijn veel goede mensen, maar de ruimte is klein. Het is hard werken.”

Als we de dj’s mogen geloven, is de toekomst van de Belgisch DnB dus wel veilig gesteld. Voor pensioen zijn de heren zelf toch nog iets te jong en er is ook nog zo veel te doen. ‘Producen’ blijkt het magische woord te zijn. Murdock heeft verschillende releases op het programma staan, Speedwagon is bezig met zijn eerste producties en One87 sluit zichzelf op in zijn studio: “Momenteel ligt voor mij de nadruk vooral op het producen. Dj zijn ben ik ondertussen al gewoon. Maar dit is toch wel echt iets anders. Het vraagt veel opofferingen. Ik draai enkel nog op zaterdag, zit zo veel mogelijk in de studio. Om echt een goede plaat te maken, mag je eigenlijk je studio een jaar niet uitkomen. Maar dat heb ik er voor over. Ik heb veel geluk gehad dat ik dit bereikt heb zonder een sell-out te worden. Ik kan nog altijd in de spiegel kijken. Ik doe dit puur uit liefde.”

picture2
Speedwagon© Koen Wouters

Hoe klef het ook mag klinken, de liefde voor DnB lijkt sowieso het allerbelangrijkst te zijn. Volgens Murdock maken de oudgedienden van de Belgische scene zich voorlopig nog geen zorgen over ludduvuddu: “De toekomst van de DnB ziet er heel rooskleurig uit. Het blijft maar groeien. Oké, misschien wordt het commerciëler maar zolang het kwalitatief ook beter wordt, voorzie ik geen problemen. En och, uiteindelijk kan zo’n commercialisering ook weer voor een splitsing in de scene zorgen.”

One87.w0lfie.be
Djmurdock.be 
Myspace.com/dj_speedwagon