DJ-Corrupted-KBL1

Corrupted

Terechte winnaar van Champion Sound 2017

“De beats knalden en zijn zelfverzekerde podiumprésence maakte het geheel af. Een terechte winnaar van Champion Sound 2017”, zo liet jurylid LeFtO ons over Corrupted weten. Zijn artiestennaam zette je misschien op het verkeerde been, maar de jonge Antwerpse producer Youniss Robby Ahamad (23) is zijn sporen aan het verdiénen.

Corrupted trad eind februari in de voetsporen van klinkende namen LTGL, Freddy Bracker en Pippin als de vierde winnaar van Champion Sound, dit jaar georganiseerd in samenwerking met Red Bull Elektropedia. In de nasleep puilde zijn mailbox uit met positieve reacties en uitnodigingen. Dat moet iets doen met een jonge producer.

Youniss: “Meteen na mijn winst stond er een trip naar Berlijn gepland: ideaal om alles te laten inzinken. Ik had natuurlijk geen MIA gewonnen of zo, maar die plotse aandacht, zeker van een smaakmaker zoals LeFtO, voelde toch even overweldigend.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

LeFtO bofte met jouw muziek én met jouw uitstraling.
Youniss: “Voor mij een gekke gedachte, want ik ben een lange tijd heel verlegen geweest. Draaien heeft me enorm geholpen om me zelfverzekerder te voelen. Want op het podium ga ik helemaal op in de muziek en in het moment. Dan voelt het even alsof ik niets te verliezen heb. Blijkbaar vinden mensen dat tof om te zien. (lacht)

Ben je dan zelfzeker genoeg om je eigen nummers in een dj-set te steken?
Youniss: “Vroeger had ik inderdaad wat schrik om mezelf na een J Dilla of Flying Lotus te draaien. Maar het laatste anderhalf jaar is dat veranderd. Het grote kantelpunt kwam toen dj’s waar ik echt naar opkijk mijn muziek begonnen te draaien. Om Unit, bijvoorbeeld, een geweldige producer uit Londen. Als zij mijn songs goed genoeg vinden, waarom ikzelf dan niet?”

“Op het podium ga ik helemaal op in de muziek en in het moment. Dan voelt het even alsof ik niets te verliezen heb.”

In hoeverre bereid je je dj-sets voor?
Youniss: “Nauwelijks. Ik kies meestal een drietal tracks om mee te beginnen, en dan zie ik wel waar ik uitkom. Meestal stel ik mezelf de vraag: wat zou ik zelf op dit moment willen horen? Dan kijk ik hoe het publiek reageert en bouw ik daarop verder. Zowat iedereen kan de techniek van een dj onder de knie krijgen. Een crowd kunnen lezen en op basis daarvan de correcte platen kiezen, dat maakt voor mij het onderscheid tussen een goede en een slechte dj. En dat leer je vooral door veel ervaring op te doen.”

Herinner je je nog je eerste dj-set?
Youniss: “Jammer genoeg wel. (lacht) Een vriend die al wat ervaring had als dj vroeg of ik niet voor hem kon invallen op een tienerfeestje. Bleek de oudste aanwezige vijftien en de jongste acht te zijn. En ik had een vrij intense drum & bass-set voorbereid. Het eindigde met een klein meisje dat moest wenen van mijn muziek. Mijn vriend lacht daar nog steeds mee: ‘Je bent toch wel van héél ver gekomen.’”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Hoe had je toen leren draaien?
Youniss: “Met Virtual DJ, een simpel computerprogramma. Daarmee leerde ik de basis: voeling krijgen met muziek en met hoe nummers in elkaar kunnen overvloeien. Daarna heb ik via het Antwerpse initiatief Jammings andere dj’s ontmoet die me de technische kant van het verhaal hebben geleerd, wat dan leidde tot nummers zelf produceren. Ik keer nog af en toe terug naar Virtual DJ om te prutsen en experimenteren met nieuw materiaal.”

In je Soundcloud-bio omschrijf je je muziek als ‘future fuccboi jungle’. Wat mag ik me daarbij voorstellen?
Youniss: “Mensen vragen me vaak: ‘Welke muziek draai je?’ Ik had en heb daar nog steeds geen antwoord op. Vroeger waren mijn dj-sets nog vrij stijlgebonden, met een focus op drum & bass, maar daar ben ik al lang van afgestapt. Ik bind me niet aan één genre en draai alles wat me interesseert. Dus dan antwoord ik maar ‘future fuccboi jungle’. Dat is een combinatie van hiphop, jazz, jungle, drum & bass en nog zoveel andere genres.”

“Een crowd kunnen lezen en op basis daarvan de correcte platen kiezen, dat maakt voor mij het onderscheid tussen een goede en een slechte dj.”

Je had dus een nieuw begrip nodig om je stijl te definiëren.
Youniss: “Ik had vooral een nieuw begrip nodig als excuus om mijn eigen ding te kunnen doen. (lacht)

Je studeert Grafische en Digitale Media aan de AP Hogeschool in Antwerpen. Valt dat te combineren met je leven als Corrupted?
Youniss: “Ik heb het heel lastig gehad in mijn eerste bachelorjaar. Ik had toen zoveel werk dat ik me zowel op mijn studies als op mijn muziek niet honderd procent kon focussen. Daarom heb ik toen beslist om mijn driejarige bachelor over vier jaar te doen. Je moet echt voor muziek kunnen gaan.”

“Nu werkt die combo wel. Ook artistiek: ik zie beeld en klank als twee kanten van eenzelfde verhaal. Het draait allemaal rond gevoel. Vroeger probeerde ik bijvoorbeeld vaak vanuit een zelfgemaakte schets een nummer te maken. Nu gaat het meestal andersom: ik maak een track en dan het artwork. Momenteel zie ik het zelfs nog groter, want ik ben een liveshow op poten aan het zetten. Visuals en al.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Is het de bedoeling om volledig op muziek te focussen na je studies?
Youniss: “Ik vermoed van niet. Ik merk nu al hoe stresserend het muzikantenleven kan zijn: niet alleen de onzekerheid, maar ook al die praktische regelingen. Ik hou me niet graag bezig met promo of communicatie. Een parttimejob zou daar volgens mij balans in kunnen brengen. Nu, ik heb nog een jaar vooraleer ik die beslissing moet maken.”

Naast die liveshow, wat zijn je ambities verder voor 2017?
Youniss: “Optreden in het buitenland. En momenteel werk ik aan een ep die het ultieme visitekaartje moet worden. Ik zal namelijk niet alleen nummers bundelen die mijn stijl reflecteren, maar ook echt elk aspect ervan zelf doen: het artwork, de release, de verdeling. Zo zal iedereen eindelijk weten wat ze van mij kunnen verwachten.”

soundcloud.com/corrupted-music