Brahim-KBL1

Brahim

Sterkhouder van MNM UrbaNice

Binnen de vaderlandse urbanscene trekt zanger Brahim zowel voor als achter de schermen aan de touwtjes. Van maandag tot vrijdag klinkt zijn warme stem vanuit het VRT-gebouw door de ether. Naast het presenteren van UrbaNice (iedere donderdag tussen 20 u en middernacht), Sing Your Song (maandag tot donderdag tussen 9 en 10 u) én Sing Your Song Deluxe (iedere vrijdag tussen 9 en 12 u), is de zanger ook nauw betrokken bij het redactionele luik van de shows. Niet alleen in Vlaanderen zet hij zoden aan de dijk: voor het project Imagine Mosul reisde Brahim afgelopen najaar met Rudi Vranckx naar de Iraakse stad om een lading muziekinstrumenten af te leveren bij de plaatselijke muziekschool. Ook onze eigen ‘hell hole’ werd onlangs voorzien van hulpmiddelen: vorige maand werd de nieuwe onlinestream van MNM UrbaNice gelanceerd – een apart themakanaal binnen de MNM-app waarop 24 uur per dag en 7 dagen in de week de zwoelste hiphop, R&B en soul wordt geserveerd. Poppunt kletste met Brahim over zijn carrière bij de radio, de staat van de vaderlandse urbanscene én zijn eigen muzikale carrière.

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Brahim: “Het was nooit mijn plan om radiomaker te worden. Toen ik in 2003 op achttienjarige leeftijd werd ontdekt door mijn deelname aan Idool, was het enige doel in mijn leven muziek maken – optreden en albums uitbrengen, that’s it. Nadien werd ik wel eens gecontacteerd om mee te werken aan televisieprogramma’s, en op mijn 26e werd ik als artiest gevraagd voor een radioprogramma, MNM Party of zoiets. Het opzet was dat een gastartiest zijn eigen favoriete ‘partyplaatjes’ aankondigde en er telkens bij vertelde waarom hij die plaat zo leuk vond. Toen kreeg ik de vraag ‘Lijkt het je niet leuk om een radioprogramma te presenteren?’. Dat leek mij wel wat, en voilà!”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Later, in 2013, ben je samen met Astrid Demeure MNM UrbaNice begonnen. Hoe is dat van de grond gekomen en wat was aanvankelijk de visie van het platform?
Brahim: “In 2013 presenteerde ik het tv-programma ‘In de mix’. Simultaan met het tv-programma werd het op de radio uitgezonden. Toen ‘In de mix’ stopte, kregen we het idee om het concept op donderdagavond voort te zetten. Ik kwam toen met de naam UrbaNice. Zo is dat verder gegroeid. De insteek van UrbaNice is altijd geweest dat het niet alleen een platform moest zijn voor gevestigde namen binnen de urbanscene, maar zich vooral moest richten op jonge artiesten. Een platform voor jonge mensen die zich bezighouden met alle facetten van de hiphopcultuur: dus niet alleen rap, maar ook graffiti, dj’en en breakdance. Voordat wij in 2013 dat platform opzetten, was hiphop nauwelijks vertegenwoordigd in de mainstream media. Het was belangrijk dat die doelgroep een platform kreeg.”

“De insteek van UrbaNice is dat het niet alleen een platform moet zijn voor gevestigde namen binnen de urbanscene, maar zich vooral moet richten op jonge artiesten.”

Is de pas gelanceerde MNM UrbaNice onlinestream ook bedoeld als een steun in de rug voor jonge creatievelingen?
Brahim: “Absoluut! Iedere donderdag heb ik een meeting met Manu (Lammens, red.), de muziekcoördinator van MNM, waarbij we – voordat we alle nieuwe internationale releases checken – eerst luisteren naar producties van eigen bodem. Als bijvoorbeeld Roméo Elvis of Coely met een nieuwe plaat komt, krijgt dat voorrang. Vervolgens kijken we of de muziek past binnen ons profiel en rond welk dagdeel we hem het beste kunnen inplannen. Spelen we de track ’s ochtends, ’s middags of uitsluitend ’s avonds? Eigen kweek krijgt extra aandacht en we luisteren naar alles wat binnenkomt.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Verzonden SoundCloud-linkjes komen dus niet linea recta in de spamfolder terecht?
Brahim: “Integendeel. Dagelijks sturen jonge artiesten hun YouTube- en SoundCloud-links en we checken alles. Heel veel kunnen we al filteren op basis van de kwaliteit van de muziek. En als we zien dat er nog werk aan de winkel is, wordt dat beleefd meegedeeld. Op donderdag, voor de uitzending, zitten we met het team samen en bespreken we de planning, overlopen we de show, nemen we de tijd om te luisteren naar nieuwe tracks en bekijken we eventueel bijgeleverde videoclips – want vaak zijn er ook heel vette clips bij gemaakt. Gevoelsmatig proberen we te beoordelen of de tracks zullen aanslaan bij de doelgroep. Op ons algemene e-mailadres, urbanice@mnm.be, komt het leeuwendeel binnen, maar mensen sturen mij ook dikwijls een persoonlijk berichtje. Zelf hoeven wij in principe weinig op zoek te gaan naar nieuwe talenten omdat ze zich meestal zelf aanbieden. Het geeft een goed gevoel dat jonge artiesten blijkbaar weten waar ze moeten zijn.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Hiphop wordt vaak nog als randverschijnsel gezien. Zou UrbaNice niet gewoon zijn eigen zender moeten worden – zoals bijvoorbeeld FunX in Nederland – in plaats van alleen een programma op donderdagavond?
Brahim: “UrbaNice is een luik binnen de grote mainstreamzender die MNM is. Ik denk dat die extensie het juist mooi maakt. Mensen weten dat ze op vrijdag de Urban50 krijgen en dat ze op donderdagavond uitsluitend urbanmuziek krijgen voorgeschoteld. Ik denk dat we op die manier onze doelgroep en iedereen die geïnteresseerd is in urbanmuziek goed weten te bereiken. Hoewel ik een fan ben van FunX, denk ik dat het juist een voordeel is dat we werken vanuit een breed georiënteerde zender, omdat je op die manier ook breed georiënteerde muziekliefhebbers kan blijven aantrekken.”

“Bij MNM krijgt eigen kweek extra aandacht, en we luisteren naar alles wat binnenkomt.”

Toen jij meedeed aan Idool in 2003 zei je als reactie op de gretige platenbazen die in jou hun nieuwe popicoon zagen: ‘Ik ben niet bereid om pop te brengen. Als ze me willen kneden, stap ik eruit.’ Toen jij begon, was de wereld van urbanmuziek veel meer gescheiden van pop, terwijl vandaag de dag pop en hiphop min of meer in elkaar overlopen. Is jouw kijk op de dingen veranderd?
Brahim: “(lacht) Ik was toen achttien jaar. Ja, op die leeftijd ben je jong en stoer, hé? Dat zijn van die uitspraken waar je later anders tegenaan kijkt. Ik zei destijds ook dat ik nooit dancemuziek zou maken … Het was de tijd van Usher – dance en R&B waren toen echt een ding. In Vlaanderen was het vroeger eigenlijk not done om als geloofwaardige naam binnen de hiphop- of R&B-wereld samen te werken met een pop- of dance-act. Tegenwoordig zijn er veel meer crossovers. Er is veel veranderd. De tijd waarin we nu leven, is naar mijn mening fantastisch voor jonge artiesten. Ze kunnen geheel onafhankelijk een publiek opbouwen. In principe heb je – buiten jezelf en YouTube – niemand meer nodig om een fanbase op te bouwen. Het is allemaal voorhanden. Social media is ongelooflijk belangrijk geworden. Vroeger was het leven van een artiest gehuld in mysterie. Nu kan iedereen die creatief bezig is zichzelf tonen aan de wereld.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Er wordt beweerd dat Vlaamse rappers geen voet aan de grond kunnen krijgen bij onze noorderburen. Toch harken gasten als Soufiane Eddyani of Abigail Johnson miljoenen views binnen. Zij slagen erin om succes te hebben in heel het Nederlandse taalgebied. Waarom lukt het hen wel?
Brahim: “Dat is een goede vraag. Ik denk dat het management, de focus en het verhaal achter de artiest dan toch een grote rol spelen. In Antwerpen hebben we tegenwoordig een afdeling van het grote Nederlandse hiphoplabel Top Notch. Zij zoeken naar Vlaamse artiesten met eventueel crossover-potentieel. De ene keer lukt dat super, de andere keer gaat dat iets minder. Maar het wordt in ieder geval aangeboden en dat is erg belangrijk. Er wordt tegenwoordig ook meer genetwerkt en er wordt door Nederlandse hiphoplabels meer ingespeeld op de Vlaamse markt. Maar ook: Vlaamse artiesten die getekend zijn bij Nederlandse labels krijgen de kans een graantje mee te pikken van de Nederlandse afzetmarkt.”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

Zie jij het ooit gebeuren dat er een natuurlijke doorstroming komt in heel het taalgebied?
Brahim: “Er wordt hier en daar wel samengewerkt met Nederlandse artiesten, maar dat zou nog een stuk meer moeten gebeuren, willen we de barrière doorbreken. Wat wij hier nog een beetje missen, zijn grote gezamenlijke events. Het is natuurlijk niet helemaal te vergelijken, maar kijk bijvoorbeeld naar Summer Jam van het Amerikaanse hiphop-radiostation Hot 97 of de Powerhouse tours van Power 105, waarbij artiesten uit verschillende Amerikaanse steden samenkomen op één podium. Dat hebben we hier niet. Althans, nog niet. We hebben hier natuurlijk wel festivals, maar geen gezamenlijke showcases waarbij artiesten langs steden in Nederland en Vlaanderen trekken. Ik hoop dat het ooit gebeurt.”

“In principe heb je – buiten jezelf en YouTube – niemand meer nodig om een fanbase op te bouwen.”

Het presenteren van de Urban50 op vrijdagavond heb je doorgeschoven naar het jonge talent Anushka Melkonian. Kriebelde het weer om zelf nieuwe muziek te maken?
Brahim: “Ik vond het fantastisch om de Urban50 te doen, omdat je meteen ziet wat er binnenkomt en je goed op de hoogte blijft van de laatste trends. Maar ja, zoals ik al zei: in de eerste plaats ben ik muzikant. Op een gegeven moment keek ik naar mijn schema en dacht ik: ‘Wow! Ik ben wel erg veel bezig met radio.’ Ik doe het ontzettend graag, maar ik wil ook tijd om te werken aan nieuw materiaal. Omdat ik op vrijdag de voormiddag presenteerde tot 12 u, en dan ’s avonds nog een keer van 19 tot 21 u, heb ik voorgesteld om een jong, fris talent de kans te geven. Via de talentendagen van de VRT heeft MNM Anushka gevonden. En ik breng weer tijd door in de studio om te werken aan m’n nieuwe plaat. De eerste single ligt al klaar!”

© Koen Bauters
© Koen Bauters

mnm.be